Håller på att bygga Attefallstuga med vatten&avlopp. Hade tänkat att hålla frostfritt i duschutrymmet endast men kallt i övrigt. Köksväggen är mot duschutrymmet så jag kan dra in vattenrören ifrån kök till duschrummet. Kan också tömma vattenlåset i diskhon men kvar blir ju blandaren i köket - de är ju omöjliga att tömma helt på vatten och har en tendens att frysa sönder ...

Är det ngn som har ide om hur förhindrar förfrysning just för köksblandaren ( och kanske de rör som går in ifrån duschrummet till köket ) ?? Kan man "linda" värmekabel på ngt smart sätt ??
 
Kommer du ha kyl/frys i stugan ? Avstängd under vintern? Vitvaror tar stryk under 15 grader har jag läst. Låt ett element hålla ca 15 grader och isolera ordentligt så slipper du oroa dig.
 
Har en annan stuga med kyl/frys som är ouppvärmd - har inte varit problem på 20 år trots att vi har mätt upp -25C ibland inomhus ...
 
Fryser de verkligen sönder om där inte är något vatten i rören?
För det du kan göra, nu när du ändå inte hunnit bygga än, är att planera in några avtappningsställen i ditt rörsystem. Så gjorde jag med mina rör, allting lutar svagt mot en punkt och där finns en avtappning där man kan tömma rören.
 
jo mina blandare ( i den andra stugan ) fryser sönder . Tror det är svårt att tappa ur dem på vatten tom med tryckluft - många "skrymslen och vrår" i dem fattar jag som ...
 
Antar att det beror mycket på vilken blandartyp det är. Termostatblandare är troligen känsligare med flera "skrymslen". Själv har jag en enkel (vridbar lyftspak för reglering) köksblandare och en lika enkel blandare i handfatet i min sommarstuga, som är helt kallställd på vintern. Sätter handtaget på mitten( lika mycket varmt som kallt vatten) och fullt öppet, när jag tappar ur vattnet ur rören och får stå så till våren. Har funkat bra i 10 år nu.
 
  • Gilla
orjanr och 2 till
  • Laddar…
Fixa kopplingar så att du kan koppla in en kompressor och blåsa rör/blandare/mm rena på vatten.
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Antar att det beror mycket på vilken blandartyp det är. Termostatblandare är troligen känsligare med flera "skrymslen". Själv har jag en enkel (vridbar lyftspak för reglering) köksblandare och en lika enkel blandare i handfatet i min sommarstuga, som är helt kallställd på vintern. Sätter handtaget på mitten( lika mycket varmt som kallt vatten) och fullt öppet, när jag tappar ur vattnet ur rören och får stå så till våren. Har funkat bra i 10 år nu.
Vilket märke har du på köks och handfatsblandare?
Ska själv nu investera i nya blandare och osäker vilken jag ska välja. Sommarstugan står helt utan el under vintern och vi blåser ut vattnet med tryckluft.
Tacksam för tips på blandare som klara vinterkyla.
 
Fryser sönder gör det ju bara om röret är fullt med vatten. Blåser man så försvinner ju det mesta och då är det sällan nån större fara. Det behöver ju inte vara snustorrt inne i rören direkt men det är klart att det underlättar om man planerar för det och inte har ställen där det kan ligga kvar vatten.
 
C
R RLS skrev:
Tacksam för tips på blandare som klara vinterkyla.
Blandare med "vanlig" kran och kägla, alltså inte engreppsblandare, är generellt sett mycket tåligare mot frysning. Med det sagt är det ju inte bara blandaren som kan frysa sönder så om stugan inte är uppvärmd finns det egentligen inget alternativ till att tömma systemet på vintern.
 
Det stämmer som cpalm skriver, när vi skulle välja blandare till uteköket var jag i kontakt med ett par tillverkare och de rekommenderade då just kran med käglor. De menade på att det normalt skulle räcka att öppna kranen fullt och tömma ut vattnet men att man med fördel även bör skruva ur vreden.

Har funkat utmärkt i två år hittills.
 
R RLS skrev:
Vilket märke har du på köks och handfatsblandare?
Ska själv nu investera i nya blandare och osäker vilken jag ska välja. Sommarstugan står helt utan el under vintern och vi blåser ut vattnet med tryckluft.
Tacksam för tips på blandare som klara vinterkyla.
Vet inte fabrikatet på köksblandaren, men till handfatet är det FM Mattson. Dusch är okänd. Skruvar dock bort slangen.
FM Mattsson köksblandare på handfat, slitningar synliga, med fokus på logotyp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kromad köksblandare från FM Mattson ovanför ett rostfritt stålhandfat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Metallisk duschblandare monterad på vägg med slang ansluten, framför en träbeklädd vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Vet inte fabrikatet på köksblandaren, men till handfatet är det FM Mattson. Dusch är okänd. Skruvar dock bort slangen.
[bild] [bild]
[bild]
Tack så mycket för informationen HasseTeknik. Var i kontakt med FM Mattsson och de menade att en köksblandare kommer att frysa sönder medan kran med kägla klarar sig.
Har idag idag kran med kägla som jag vill byta så jag slipper bränna mig när jag spolar varmvattnet. Ser att du har en FM Mattsson till handfatet så då kan jag byta till en sådan och får fundera lite mer på vilken jag ska ta till köket. Behöver en med diskmaskinsavstängning.
 
R RLS skrev:
Behöver en med diskmaskinsavstängning.
Ska du ha diskmaskin? Är nog större risk att den fryser sönder än att blandaren fryser sönder i så fall.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Ska du ha diskmaskin? Är nog större risk att den fryser sönder än att blandaren fryser sönder i så fall.
Bosch har en där det i bruksanvisning står att om den inte förvaras frostfritt ska en speciellt program köras som värmer maskin och sedan pumpar ut allt vatten.
Vi får väl se om det fungerar. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.