Hej.

Jag funderar på att bygga en stödmur nästan i linje med trädet för att jämna till marknivån ungefär till samma nivå som sophuset.

Där vill jag sedan bygga en carport/garage där jag kan parkera två bilar.
Är detta rimligt eller kommer det att gå åt skogen? :/

Går det att använda liknande mursten som denna?
http://www.xlhemma.se/hus-och-bygg/...sten/mursten-st-eriks-topaz-naturgra/p-496478

Har kollat lite och en L-stödmur sticker iväg något fruktansvärt i pris..

Med vänlig hälsning, Dennis
 
  • Bild på sluttande gräsmark vid vägkant med träd och sophus, potentiell plats för stödmur och carport.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ser ut att vara en ganska brannt sluttning där iaf när man ser på bilden. Jag skulle definitivt använda L stöd men det beror på hur högt stödet behöver vara för att du ska få önskad bredd
 
holmberg87 holmberg87 skrev:
Det ser ut att vara en ganska brannt sluttning där iaf när man ser på bilden. Jag skulle definitivt använda L stöd men det beror på hur högt stödet behöver vara för att du ska få önskad bredd
Jasså tror du man måste använda L-stöd för att få det bra?
Jag ska mäta lite mer på det och se ungefär vilken höjd det kommer att bli..
Skall man gjuta en botten som L-stöden eller muren skall stå på? Eller hur skall man gå tillväga?

Mvh Dennis
 
  • Gilla
Mackzz
  • Laddar…
Det ser ut som stödmuren blir ganska hög och då är L stöd att föredra.
Nej det räcker att gräva ut grusa, padda och ställa ut L stöd.
Rekommenderar att ta en firma som gör iordning det åt dig om du inte hållit på med markarbeten eller har tillgång till grävmaskin
 
holmberg87 holmberg87 skrev:
Det ser ut som stödmuren blir ganska hög och då är L stöd att föredra.
Nej det räcker att gräva ut grusa, padda och ställa ut L stöd.
Rekommenderar att ta en firma som gör iordning det åt dig om du inte hållit på med markarbeten eller har tillgång till grävmaskin
Jag vill gärna göra det själv då jag tycker om att hålla på och greja själv då jag tycker allt sådant är roligt, sedan jobbar jag själv som hantverkare (elektriker, inte för att det spelar någon roll i just detta läget... haha)

Jag kikade lite på st:eriks murblock kallad Vertica http://steriks.se/produktsortiment/murar/murar-och-block/vertica/

Vad tror du om något sådant?

Mvh Dennis
 
Hur stor lutning är det på vägen, det blir snabbt problem att fixa till en utfart, där bilar inte tar i under. Detta om du skall ha bilarna vinkelrät mot vägen.
 
Håller med att det är roligt att göra själv men markarbeten kan bli dyrt om du inte har egna maskiner, alltså om du ska hyra i omgångar. Då är det skönt att leka någon för prövningen och schaktningen.

De där blocket kan nog fungera, läs instruktionerna för hur högt man kan bygga och hur man gör.
 
K Keld skrev:
Hur stor lutning är det på vägen, det blir snabbt problem att fixa till en utfart, där bilar inte tar i under. Detta om du skall ha bilarna vinkelrät mot vägen.
Tänkte ha carporten ca 10 meter in ifrån vägen kanske, och sedan försöka jämna ut marken någorlunda på den sträckan..
Vet ej hur stor lutningen är på vägen, den är ganska brant.. men grannen mitt över har en infart i ungefär samma linje.
 
holmberg87 holmberg87 skrev:
Håller med att det är roligt att göra själv men markarbeten kan bli dyrt om du inte har egna maskiner, alltså om du ska hyra i omgångar. Då är det skönt att leka någon för prövningen och schaktningen.

De där blocket kan nog fungera, läs instruktionerna för hur högt man kan bygga och hur man gör.
Absolut kan det bli dyrt om man skall hyra i omgångar.
Jag har en vän som har en grävmaskin som jag tänkte kolla med, sedan har vi rätt så schyssta priser genom jobbet hos den lokala maskinuthyraren då vi brukar hyra liftar osv av dem.

Ska kika mer på det blocket, hoppas det kan fungera.
Tycker det blir så sterilt med en L-stödmur..
 
D DPPR skrev:
Absolut kan det bli dyrt om man skall hyra i omgångar.
Jag har en vän som har en grävmaskin som jag tänkte kolla med, sedan har vi rätt så schyssta priser genom jobbet hos den lokala maskinuthyraren då vi brukar hyra liftar osv av dem.

Ska kika mer på det blocket, hoppas det kan fungera.
Tycker det blir så sterilt med en L-stödmur..
Ja det blir klart mycket snyggare med dom där blocken. L stöd är inte så fint men väldigt stabila.
Med en sån är mur så måste den luta vilket tar lite extra mark mot ett L stöd
 
holmberg87 holmberg87 skrev:
Ja det blir klart mycket snyggare med dom där blocken. L stöd är inte så fint men väldigt stabila.
Med en sån är mur så måste den luta vilket tar lite extra mark mot ett L stöd
Kan jag använda T-stöd istället för L-stöd? Tänkte mest om jag hittar någonting på blocket.
 
Borde gå bra tycker jag. Något bredare botten att gräva kanske. Osäker på om dom är lika bra att använda..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.