Ritning av enplanshus med etiketterade rum inklusive toalett i garage och möjlig väg genom huset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Enplanshus - högt i tak i mitt delen - Åsikter om att bygg in "gästtoan i garaget och på sätt få en plan väg genom huset.
 
Det ser ju riktigt käckt ut!
(bortsett från att mått och fönster saknas)
Braskaminen kanske jag dock hade placerat annorlunda.
Hur menar du med att bygga i gästtoan i garaget?
 
T twoamigos skrev:
[bild]
Enplanshus - högt i tak i mitt delen - Åsikter om att bygg in "gästtoan i garaget och på sätt få en plan väg genom huset.
Ser häftigt ut, känner du att du har plats över i garaget så bygg in en toalett där.
Vet inte alls hur långt du kommit i planering mm men om det hade varit jag så hade jag satt vikdörrar ut till altanen, byggt en snygg köksö istället för högskåpet och satt bordet på andra sidan mot altanen så att säga. Ni va det inte det du efterfrågade men tänkte slinka in med en tanke, hehe:D
Sen hade det varit snyggt att sätta in dörrarna till sovrummen "snett" typ 45° vinkel i de sovrummen som löper ut mot altanen.
 
Tycker absolut att det funkar att ha toaletten sådär om du själv inte känner att du behöver det utrymmet i garaget. Det jag har invändningar emot är väl rummen närmast altanen, antar dessa är tänkte som barnrum? Gillar isåfall inte riktigt att dom ligger så nära vardagsrummet, skall ni dessutom ha högt i tak i vardagsrumsdelen så kommer det bli lite jobbig akustik som hörs in till rummen där. Tycker även att entren ser aningen liten ut
 
P Pappa1986 skrev:
Ser häftigt ut, känner du att du har plats över i garaget så bygg in en toalett där.
Vet inte alls hur långt du kommit i planering mm men om det hade varit jag så hade jag satt vikdörrar ut till altanen, byggt en snygg köksö istället för högskåpet och satt bordet på andra sidan mot altanen så att säga. Ni va det inte det du efterfrågade men tänkte slinka in med en tanke, hehe:D
Sen hade det varit snyggt att sätta in dörrarna till sovrummen "snett" typ 45° vinkel i de sovrummen som löper ut mot altanen.
Mycket bra feedback, men jag tror vi vill gränsa av köket och v-rummet med någon typ av "pjäs" kanske en större eldstad eller vedugn med mera. Vill kunna avgränsa helt enkelt.
Sedan gällande sneda dörrar är bra, den tar vi :) -- Detta är första skiss och påbörjades igår. Finns säkert mycket att förbättra.
 
BirgitS
Om jag kommer ihåg rätt så finns det vissa brandsäkerhetskrav när det gäller garage, bland annat att det måste finnas en "luftsluss" (två stängda dörrar) mellan garaget och allmänt utrymme i huset. Om det stämmer så löser man det ofta genom att man placerar tvättstugan som genomgångsrum till garaget.

En tvättmaskin låter en del när den centrifugerar så det är nog inte så bra att ha den direkt mot väggen till ett barnsovrum.

Nog för att det är bra med mycket bänkyta men det ser ut att vara väldigt mycket, risk för att man behöver bära omkring på en massa grejor när man ska göra något på grund av långa avstånd. Det bör vara nära från ugn, kyl och frys till en bänkyta (typ max 120 cm) för man vill inte stå med en het ugnsplåt och behöva gå förbi krypande småbarn innan man kan ställa ner plåten.

Ont om förvaring för julprydnader, vinterkläder på sommaren osv. tror jag.

Om tvättstugan ska användas som vardagsingång så behövs det gott om plats för kläder och skor där.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Om jag kommer ihåg rätt så finns det vissa brandsäkerhetskrav när
En tvättmaskin låter en del när den
Ont om förvaring för julprydnader, .
Om tvättstugan ska användas som vardagsingång så behövs det gott om plats för kläder och skor där.
Garaget kräver en typ av vägg, dubbla skivor eller något kommer inte ihåg.
Tvättsmaskin "parken" är i garaget, mao. inbyggd i "garage" delen.
Förvaring blir ganska stor, vind över alla rum utom kök och v-rum. Vindluckor i "trerums" hörnen.
Tvätstugan är 2 meter bred -minus bänkskivan. Tror jag nog räcker som en sekundär ingång.
 
Du menar att det är vägg mellan "maskinpark" och garage, inte mellan "maskinpark" och klädvård?
Isåfall är det ju okej.

Men som sagt, det är krav på sluss mellan garage och boningsdel, så du måste ha två dörrar. Antingen en dörr i hallen, två dörrar mellan garage och hall eller sätta dörren från garaget till badrummet eller klädvårdsdelen.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Gammelnörden
T twoamigos skrev:
[bild]
Enplanshus - högt i tak i mitt delen - Åsikter om att bygg in "gästtoan i garaget och på sätt få en plan väg genom huset.
Hittade en ritning på ett u-format hus med högt i tak och tänkte på denna tråd. :)
Modern inredning i ett u-format hus med högt i tak och stora fönster med utsikt över skogen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Schematisk ritning av ett u-format hus med öppen planlösning och markerade rum som kök, vardagsrum och sovrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-rendering av ett u-format hus med högt i tak, stora fönster och trädäck. Digital ritning av ett modernt u-format trähus med högt i tak.
Har ändrat lite på planlösningen med här är länken till originalet https://www.concepthome.com/house-plans/house-plan-ch493/47
 
  • Gilla
SamFlo och 1 till
  • Laddar…
Ett u-format hus är ju maximalt ogynnsamt ur energisynpunkt: mycket externt yta för inbyggd volym.
Jag saknar nånting som förr kallades hall. En plats vid ytterdörren där man kan hänga av sig, ställa skitiga stövlar och vid fest hundratals skor.
Vad menas med maskinpark? Värmepump, VVB, VVS-kopplingar? Eller nånting som såg, verktygsskåp, etc?
Var har du sopsorteringsplatsen?
Det är lätt att underskatta behov av sekundärytor som förvaring för verktyg, städgrejor, sorterade sopor, mormors service, älsklingens skosamling, vinterdäck, cyklar mm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.