Hej, alla glada solfantaster!

Nu ska jag dra kopparrör upp genom taket, och har då en fråga till detta eminenta forum. Det är så att jag tänker gå upp genom plåttaket och täta det hela med en gummimuff som jag köpte av min plåtkille. Väl uppe ska kopparrören, som givetvis är isolerade, svänga av 90 grader och gå till vakuumrören. Eftersom isoleringen kring rören inte är uv- och regn-beständig så behöver jag något runt rören. Min tanke är att ta en 90 graders böj som blivit över från avloppsinstallationen. Ni vet, en sån där orange 110 mm plastgrej. Denna tänkte jag trycka ner i gummimuffen och ansluta ett rakt likadant rör inne i huset som jag drar kopparrören i.

Frågan är: Klarar materialet i detta rör väder och vind? Blir det fult? Finns det andra alternativ? Jag behöver alltså ett rör som är minst 110 mm, som tål väder och vind och som finns i 90 graders böjar och som inte är anskrämligt fult eftersom det hamnar utanpå taket.

 
är inte säker men ja tror de oranga avloppsrören tappar färg i solsken
 
Kommer gummimuffen att täta mot plaströrstumpen alltså?

I min installation går det ingen isolering runt rören just i takgenomföringen. Istället användes en UV- och temperaturbeständig tätningsmassa genom trä-delen av taket. Ut genom tegelpannorna användes något uv- och tempbeständigt lim, typ sättlim för att täta och skapa en kant som löser avrinningen på ett bra sätt. I vår skall jag isolera rören på taket som nu är nakna kopparrör, sfinx hade en variant som var både billiga och uvbeständiga.

Tänk på (vilket du säkert har koll på) att göra takgenomföringen i nederkant eller åtminstone i mitten av panelerna i horisontalplanet så att högsta punkten i anläggningen är mellan panelerna och att den är betydligt högre än panelerna så att luften stannar där.

peo
 
Peoe: Jag hade koll på att högsta punkten ska vara mellan panelerna, men inte att man behöver gå så långt ner som till hälften av panelerna. Jag hade faktiskt tänkt göra själva genomföringen nära nocken, och låta röret mellan solfångarna vara böjt uppåt, typ. Om du förstår hur jag menar. Men det kanske blir för liten differens mellan nivåerna för att det ska fungera?

Kan man inte lösa det på något annat sätt? Nu kom jag på att jag tänkt dra returen ovanför panelerna, längs med så att säga....då blir det ju den som blir högsta punkten...

 
En orange avloppsböj blir fult, skaffa lite uv-regnbeständig isolering eller låt plåtsslagaren fixa det istället.

Luft spolar man normalt ut med påfyllningspumpen.
Jag hade koll på att högsta punkten ska vara mellan panelerna,
Vad har du får paneler?
rogge
 
Jag har inga än, men har snackat med Sfinx solar, så det lutar ditåt.

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.