[QUOTE = "haavard, post: 1960801, member: 60408"] BBR 3: 146. If you remove different exceptions, you will again say: "Rooms should be accessible and useful for persons with reduced mobility".
In the past, it was as you write. I think it was 1/1 of 2010 it was changed. [/ QUOTE]

det räcker att ha möjlighet att bygga ett rum eller behöver du också bygga rummet?
 
Jag gjorde ett bygglov på ett uterum med nivåskillnad på 20 cm och kommunen ville ha in komplettering med en ramp ut, rita in en träramp och som är enkel att sätta dit och ta bort.
 
Fyra år gammal tråd, man undrar ju hur det gick?
 
Anna_H Anna_H skrev:
Fyra år gammal tråd, man undrar ju hur det gick?
Haha spännande ibland när man själv läser ett svar och tittar inte ens trådens status i tid
 
Men det räckte uterummet var tillgängligt utifrån?
 
Utifrån BBR skulle jag säga att det varken räcker med tillfällig ramp eller tillgänglighet utifrån. Om rampen är byggd så att den enkelt kan demonteras efter slutbesked är en sak, men för att uppfylla kraven är min bedömning att rampen ska vara fast.

"3:146 Tillgänglighet och användbarhet i enskilda bostäder i ett plan
Rum, balkonger, terrasser och uteplatser ska vara tillgängliga och användbara för personer med nedsatt rörelseförmåga. För sådana terrasser som kompletterar tillgängliga och användbara samt väl placerade balkonger är tillgängligheten och användbarheten tillgodosedd, om det med enkla åtgärder i efterhand går att ordna en ramp. Minst dörren till huvudentrén samt minst en dörr till varje rum (inklusive rum för matlagning och ett hygienrum), balkong, terrass och uteplats ska medge passage med rullstol. Det ska finnas tillräcklig plats att öppna och stänga dörrarna från rullstolen..."

En annan fråga är ju dock hur hårda kommunerna är, men enligt lagstiftningen är det inte ok.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.