Hej.

Vi bara lägga ut en fråga här på forumet. Då vi har köpt en tomt med mycke ved på, ca 130 m2 innan vi ser havet,så funderar jag på en ved panna med acktankar. 3 st 750 liters samt solvärme på sommaren.

Meningen är att när vi har eldat upp de här 130 m3, ca 4-5 års förbrukning så skall vi bestämma om vi skall fortsätta att köpa ved eller installera en pelletsbränare i pannan.

Valet var enkelt då jag inte såg att det går att det gick att skruva dit en brännare på solo innova 30.

Frågan är vilken utav pannorna som är lämpligast,Bonusen lite mindre,biligare och inbildningsvis efektivare med pellets.Den enda utav dem som baxi visar % på verkningsgraden.

Solo innovan bättre ved panna,men jag har inte läst några sifror på när man har kört med pellets i den.


Det är ett krav från den kvinliga avdelningen i familjen att det skall gå att köra pellets i pannan,om man inte orkar med ved ett år,detta är inte förhandligsbart,jag har försökt med briketer men...det bet inte.

Huset som vi skall värma är på ca 200 m2,garaget 75 m2.Rejält isolerat.


Tacksam för svar även från er som inte har baxi utan andra lösningar.

MVH putte
 
Hej,
det var jag som gjorde som du, köpte Herkulesklyven på Bauhaus, Torp, för 2 000:- lägre pris.

Vi beställde en Solo Innova 30 för några veckor sedan plus 2 x 750 l ack (vi har idag en äldre vedpanna samt 750 l ack). Pannan ska in i slutet på augusti.

Även vi har stött och blött vilken panna som blev bäst för oss. Innova 30, Innova 20 eller Bonus 30, samt hur mycket ackliter. Var och en måste utgå ifrån sina egna behov.

Det som avgjorde för vår del var läget som det ser ut idag, att vi vill fortsätta med ved några år och då är Innova 30 det bästa alternativet tillsammans med totalt 2 250 l ack.

En annan viktig sak var att det finns en olje/pelletsbrännarlucka att köpa till för Innova 30 om man i framtiden vill ha den möjligheten. Hur effektiv pellets är i Innova 30 har jag ingen uppgift om men ta och ring till Baxi.

För övrigt så köper vi idag ved, får den levererad hem på 3-meterslängder

/Ulf
 
Vill tillägga:

Att Innova 30 tar 50 % mer i vedinlägg och har något bättre verkningsgrad på ved borde vara ett starkt argument för Innova 30.
 
Sitter själv i ungefär samma situation; hustrun kräver att det skall gå att elda med pellets, och det skall dessutom vara lätt att byta mellan ved och pellets.

I Bonus-pannan kan du ha både vedeldningslucka och lucka med pelletsbrännare monterade samtidigt, den ena vänsterhängd och den andra från höger. Sedan är det bara att välja. I Solo Inova måste du byta ut undre vedeldningsluckan mot en lucka med pelletsbrännare (två sprintar, lite lyftande och pyssel).

Min favorit för närvarande är Calmarpannan. Den har också bra verkningsgrad (med ved) och du kan montera pelletsbrännare på svängarm i en extra lucka på sidan. Lätt att ställa om. Fungerar både med brännare som är framåtbrinnande och som har undermatning.
Jag har inte sett några uppgifter om pannverkningsgrad med pelletsbrännare. Det beror ju också på vilken brännare du har.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.