Vulcan61
vi ska lägga ett däck på ca 6 kvadrat alltså rätt litet. Fundera dock ändå på 34/145 så håller det bra länge. eller är dumt betala det dubbla priset mot tex 28/120? Tips mottages
 
Själv använder jag alltid 34x145. Det blir snyggare och ger en stummare känsla. Jag brukar öka på c/c avståndet mellan reglarna något, så lite av kostnaden sparar man in. Yttröghetsmomentet (motståndet mot nedböjning) för 34x145 är mer än dubbelt så stort som det för 28x120. Det är dock viktigt att titta på virkeskvaliteten, annars kan det bli mycket spill. (Gäller i och för sig allt trallvirke) Använd inte sämre kvalitet än G4-2.
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
Priset blir inte så mycket mer, då 145 mm trall täcker 20% mer. Skillnaden är bara 5 kr/m. Du kommer inte att ångra 34x145 Trall
Sök på forumet efter 34x145
 
  • Gilla
Vulcan61
  • Laddar…
Vulcan61
Ok det är sant. Ja det kan aldrig bli för stabilt. Även om man bygger litet. Hur bruka ni lägga trallet sur eller glad gubbe upp? Ja tänker sur gubbe upp så det inte blir gropar så vattnet stannar kvar. Sedan fundera ja på dold infästning camo. Rätt läckert slippa se skruvhålen. Visst skruven är dyr men blir ju inte så hög kostnad för litet projekt
 
Vulcan61
Ha även fundrat lite på grön trall eller lärk. Tycker grön trall blir snyggare med tiden med silver nyansen. Svårt vad man ska välja
 
Jag använde 34X145 till min altan. Är mycket nöjd. Jag tyckte det var lättare att hitta bra virke som är 34x145. Det verkar inte vara så stor åtgång på den dimensionen i min hemstad, så dom är mycket torrare än "vanligt" tryckat virke. Sedan har jag märkt att årsringarna är mycket bättre på den här dimesionen, ringarna går inte vågrätt utan rakt uppåt som oftast. Inbillar mig att den kupar sig mindre när ringarna är riktade på det viset.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
danielnorr, du kan vara lycklig som bor i Norrland i detta avseende. I sydsverige är det tryckta virket genomgående skräpvirke. Virkeskvaliteten som framgår av sorteringsreglerna säger tyvärr inget om dess tätvuxenhet.
 
Vulcan61
L Leif i Skåne skrev:
Här är mitt tralldeck.

Se på inlägg #19
[länk]

Det har dolda skruvar, skruvat för hand i 45° men bara i varannan regel.

Badpoolen i bakgrunden håller 41° på vintern och 36° på sommarn. Vi värmer med Fjärrvärme.

Såg bra ut. Ok man kan fästa med dold infästning med vanlig skruv utan verktyget. Går du bara på känsla att du kommer in 45 grader eller markera du upp allt innan. Blir det stabilt?
 
Vulcan61 Vulcan61 skrev:
Såg bra ut. Ok man kan fästa med dold infästning med vanlig skruv utan verktyget. Går du bara på känsla att du kommer in 45 grader eller markera du upp allt innan. Blir det stabilt?
Nej. Inte vanlig skruv.
Skruven är speciell, den har ett litet huvud bara så stort att bitsen får plats det som håller brädan är en dubbel gängan med olika stigning.

Förpackning med speciella terrasskruvar med litet huvud och dubbelgänga, på en träyta med skruvhål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I underkant av bilden syns två skruvhål.
Det finns förlängda bits då huvudet försvinner in 5-8mm och nästan inte syns.
Det är den övre gängan som håller brädan, dessutom har den en större stigning så förbandet drages ihop.
 
Redigerat:
  • Gilla
Vulcan61
  • Laddar…
Vulcan61
L Leif i Skåne skrev:
Nej. Inte vanlig skruv.
Skruven är speciell, den har ett litet huvud bara så stort att bitsen får plats det som håller brädan är en dubbel gängan med olika stigning.

[bild]
I underkant av bilden syns två skruvhål.
Det finns förlängda bits då huvudet försvinner in 5-8mm och nästan inte syns.
Det är den övre gängan som håller brädan, dessutom har den en större stigning så förbandet drages ihop.

Aha smart. Vart köper man dessa skruv billigast vet du det? Skruven är ju rätt lik camos förutom spetsen då. Kanske passa deras maskin också.?fundera på köpa camos maskin
 
  • En skruv med skarp spets och gängor jämförd med Camo-skruvar, möjlig användning i Camos maskin.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Camo Marksman Pro-X1 skruvverktyg för extra bred trall på ett träbord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
XL-bygg tog hem den c:a 1,50 kr/st
 
Vulcan61
Ok litet dyrare än camos då. 599 för 700 st på Xl bygg.dom hade ju 20% nyligen synd man ej tänkte på det då
 
  • Gilla
Shapiron
  • Laddar…
Var det A4 syrefast ?
Det låter som C4! alltså lackerad järnskruv. Den håller inte till trall, den rostar av efter några år.
 
Vulcan61
L Leif i Skåne skrev:
Var det A4 syrefast ?
Det låter som C4! alltså lackerad järnskruv. Den håller inte till trall, den rostar av efter några år.
Ja C4 va det. Sen finns det a2 och A4? Så det är a4 man ska ha även om man ej bor på västkusten? Tror du dom kan rosta av annars.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.