En sådan VL-100 kanske är ett bra sätt att säkerställa en bra miljö i gillestugen som är ungefär 35m2.
 
Absolut är den det. Om man inte förväntar sig att den ska fungera när det är minusgrader.
För det gör den inte. Den saknar förvärmare och eftervärmare och tekniken är så gammal att den uppfanns före Jesus tid.
 
  • Gilla
exerg
  • Laddar…
Haha, ja men då så! :)
Jag har ju vattenburen värme som får sköta uppvärmingen, det är främst för att få bättre luft som den skulle installeras. Men om den inte räknar hem sig i bibehållen värmeförlust så går det ju lika bra med pax-fläktar.

Men jag sneglar på ftx ändå. Kanske att leja ut en projektering och sedan bygga själv.
 
  • Gilla
Tjoa
  • Laddar…
T Tjoa skrev:
Absolut är den det. Om man inte förväntar sig att den ska fungera när det är minusgrader.
För det gör den inte. Den saknar förvärmare och eftervärmare och tekniken är så gammal att den uppfanns före Jesus tid.
Nja... du behöver inte överdriva... har du egen erfarenhet?

Från användarmanualen:
To prevent freezing or damage to the Lossnay Core, stop the unit if the outside temperature falls below -10°C and the room's humidity rises above 40%.
 
Mmm och tittar man i mollier diagrammet så sjunker ju de där 10 minus graderna ner mot -5 beroende på vilken rh% man har.
Och i ett dåligt ventilerat rum är det ju inte låg rh% bara för att det är det utomhus.
Nja. Jag tycker fortfarande det är skitgrejer som inte har här i norden att göra om det ska användas året om.
 
T Tjoa skrev:
Jag tycker fortfarande det är skitgrejer som inte har här i norden att göra om det ska användas året om.
I hus med självdrag är det sommarmånaderna som ställer till det med ventilationen och extra ventilation gör stor skillnad.
 
thomas33 thomas33 skrev:
I hus med självdrag är det sommarmånaderna som ställer till det med ventilationen och extra ventilation gör stor skillnad.
Jo men är det bara sommaren som är bekymmret är det enklare och billigare med en vanlig frånluftsfläkt som dessutom har mer kapacitet.
 
Man kanske inte vill sitta i en vindtunnel!
 
Haha, nä då ska du nog inte köpa en vl-100 för då blir det som att sitta i en trasig vindtunnel med en ljudnivå som en efterbrännkammare på en JA-37.
Om vi nu ändå ska överdriva.
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
J
Jag planerar för en Pax Eos 100h, finns med eller utan stickpropp. Mini-ftx, men med separat in- och utblås. 10k ca i inköp. 2st 100mm hål ut bredvid varandra.

Man kan ansluta slang vid gula pilen (om man vill ta luft från ett annat rum) och röda pilen, vilket kanske ska gå till ditt arbetsrum.
ImageGen.ashx
 
J Jotsat skrev:
Jag planerar för en Pax Eos 100h, finns med eller utan stickpropp. Mini-ftx, men med separat in- och utblås. 10k ca i inköp. 2st 100mm hål ut bredvid varandra.

Man kan ansluta slang vid gula pilen (om man vill ta luft från ett annat rum) och röda pilen, vilket kanske ska gå till ditt arbetsrum.
[bild]
Var hade du tänkt montera dessa? Direkt i sovrum? Har själv sneglat på en sådan och är lite nyfiken var du tänkt montera in.
 
Det finns frånluftsmoduler att koppla till tex bergvärmepumpen för att ta tillvara på värmen i frånluften.
Jag vet inte om en sådan modul går att montera på vinden och sedan låta köldmedierören (och el) gå mellan vinden och källaren.
Vet ej om en sådan modul skulle kunna gå och koppla ihop med en LVVP.
 
J
G Gud_ skrev:
Var hade du tänkt montera dessa? Direkt i sovrum? Har själv sneglat på en sådan och är lite nyfiken var du tänkt montera in.
Min tanke är att sätta den i blivande badrum och sedan dra tilluftsdonet till sovrum, om jag inte kan hitta ett litet utrymme och dra en kort slang från badrumsvägg till den. Fördel är att den då är ju ljudlös.
Renovering av källare är några år bort i realiteten, så tänkte sätta upp på rätt plats direkt för att slippa två fula hål i fasaden i onödan. Problemet jag har är att det är eternitolattor i källartaket som ska bort först vid renovering. Moment 22 alltså och jag velar ;)
 
Sen kan man fråga dig varför du vill ändra ventilationen om du inte skall bo där så länge? Det är bu inte direkt sådant köpare värderar .. jag räknade på ftx för vårt hus från -63 och det gick inte att spara in. Luftvärmepump i källaren går jämnt upp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.