Om du tror att han har svartjobbare, så varför inte ringa några telefonsamtal , skattmasen och byggnads, och sätta dit honom...
Kanske inte hindrar hans bygge, men tro mig det kännns ALLTID skönt at djävlas en smula med sådanna där personer!!!

Sedan har jag ett ytterligare förslag på iden med "störande kräftskiva", skaffa ungarna en stutsmatta, precis nedanför hans badbalja, VÄLDIGT störande när dom och grannungar börjar hoppa och tjoa lite heheheh
Eller varför inte ett litet fotbollsmål och några "höga bollar"....

Lycka till och glöm inte att ringa till masen!!!
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
naresjo skrev:
Om du tror att han har svartjobbare, så varför inte ringa några telefonsamtal , skattmasen och byggnads, och sätta dit honom...
Kanske inte hindrar hans bygge, men tro mig det kännns ALLTID skönt at djävlas en smula med sådanna där personer!!!

Sedan har jag ett ytterligare förslag på iden med "störande kräftskiva", skaffa ungarna en stutsmatta, precis nedanför hans badbalja, VÄLDIGT störande när dom och grannungar börjar hoppa och tjoa lite heheheh
Eller varför inte ett litet fotbollsmål och några "höga bollar"....

Lycka till och glöm inte att ringa till masen!!!
Det är precis sånt som du skriver som gör att grannsämjan blir bättre, är du 14 år gammal eller ?
 
  • Gilla
Donn och 2 till
  • Laddar…
Om sånt som inte är bygglovspliktigt innebär att man får bygga alldeles intill tomtgränsen, så får man alltså om man bor där jag bor, bygga ut huset med 25% byggyta, så man har väggen mot tomtgränsen? (gävle kommun, utanför detaljplanerat område)
 
Många saker som inte är bygglovspliktigt blir det om de skall ligga nära gränsen, ex en friggebod är bar fri om den ligger längre från gränsen.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
zoom skrev:
Det är precis sånt som du skriver som gör att grannsämjan blir bättre, är du 14 år gammal eller ?
Men vadå, gillar man att bråka så gör man. Det är väl alltid kul att jävlas med folk som är dryga mot en. Tycker det var klockrent!
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
ordain skrev:
Hmm, det där tycker jag känns som en otrevlig generalisering. Bygger din tro om att de är svartjobbare på något konkret? Annars vädrar du bara fördomar.
Vaddå naiv...
Varför tror du folk plockar in arbetare från så långt bort med helt annat språk, om inte för att priset är bra mycket lägre? För att undvika problem o krav betalas dessa normalt sett svart. Iallafall i samtliga 6 eller 7 (inkl. bygg och städjobb) fall jag sett hos grannarna. Därmed inte sagt att polacker av den anledningen skulle vara sämre människor (bisarr slutsats!).

/A
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Hej. Vad tråkigt när osämjan börjar. Fick en förmer granne som
började att tilltala mig: som du vet är jaghögt uppsatt inom...
och jag tycker att din trädgård ser förjävlig ut. Det blev aldrig nån bra
relation mellan oss, och han har flyttat tack och lov. Men även vi blev
av med den där sköna känslan av sitt ultimata personliga hem skapat
bara för oss.

Se till att ni inte förblir ovänner är mitt råd eller flytta därifrån.
Tyvärr han har rätt att använda tomten på sitt burdusa sätt.

Christian
 
Jag funderar på det är med berg i dagen. Har inte sådana i de trakter jag bor, men får man göra hur man vill?
Om ett staket ska förankras får man då borra i berget hur man vill så länge det är egen tomt?
Det är ju mycket snack om att inte förstöra berg genom eldning osv Finns det inga bestämmelser att bevara naturen (läs berget) ?
 
Berg klassas normalt sett generellt inte som skyddsvärt. Så några begränsningar om att borra på tomtmark finns inte. Men man får ju varken elda eller borra i berg på annans mark.
 
Redigerat:
  • Gilla
larsbj
  • Laddar…
O
D Daniel 109 skrev:
Berg klassas normalt sett generellt som skyddsvärt. Så några begränsningar om att borra på tomtmark finns inte. Men man får ju varken elda eller borra i berg på annans mark.
Jag antar att du menar inte som skyddsvärt
:)
 
Det där blev ju inte rätt. Nu har jag lagt till ett "inte" på rätt ställe.
 
E EllaBella skrev:
Tack för svar!

Swetrot - "Problemet" är att jag på ett trevligt sätt undrade vad han hade för planer på tomtgränsen - och fick ett ohyggligt otrevligt bemötande tillbaka. Jag har ju full rätt som intilliggande granne att fråga när jag märker att han stakar upp för staket _precis_ på tomtgränsen utan att prata med oss först. Som hempularen skriver så hör det ju till ren hyffs! Jag har inget emot ett staket i sig, förstår hans tankar på den punkten.

Ja, hans planer med trädäck och jacuzzi anser vi som ett "insynsproblem" då det innebär att de skulle sitta rakt ovanför vår uteplats och gräsmatta där barnen leker. Anseratt det kommer "störa oss" med deras altan/jacuzzi så nära inpå/rakt ovanför os. De får också direkt insyn i våra sovrum på ovanvåningen. Dessutom tycker jag det förstör "utsikten" för oss och det känns inget vidare att ha dessa grannar så nära inpå. Punkt!

Därför undrade jag om han fick göra vad som helst på denna del av tomten (som är prickmark) då jag naturligtvis hoppas att hans planer inte ska bli av. Egoistiskt - Javisst! men jag måste ju få tycka som jag gör! ;) Jag har ju också "investerat lika mycket pengar som han har gjort på sitt hus och sin tomt" för att citera Swetrot, och sätter mig därför emot hans planer då de "förstör trevnaden" för oss!

Som sagt uppskattar jag inte heller att bli tilltalad på ett otrevligt, överlägset, nedlåtande och hotfullt sätt, det hjälper ju honom knappast i ärendet lixom...

Synd att det verkar som att han får bygga som han har tänkt, men jag kommer naturligtvis kolla upp detta med kommunen.

Får han sätta sin "anläggning" hur nära tomtgränsen som helst utan vårt "tillstånd"?
Såvitt jag vet så vill man ha staketet för sig själv (och med det följer eget ansvar för underhåll etc) så är det en halvmeter in från tomtgräns som gäller. Delar man däremot på investering och underhåll så ansvarar man för "sin sida" av staketet. Dvs han kan inte bygga staketet på tomtgräns utan din tillåtelse :)
 
  • Gilla
Mathematix
  • Laddar…
Personligen skulle jag vara mer orolig för att vattnet från (var det pool eller jacuzzi?) ska läcka ner till er tröskel då avståndet är såååå nära och det kan ju bara falla ner... ´Jag skulle höra efter med kommunen om lämpligheten för detta och vad gör denna "hotbild" för er husförsäkring???

Det finns fler aspekter än bara "man gör som man vill på sin egen tomt" Sant så länge man inte ökar risk för skada och men på sina grannars bekostnad, eller?
 
  • Gilla
TobbeP och 1 till
  • Laddar…
P
Hur har det gått med grannens planer . är dom verkställda eller kom ni till nån lösning`?
 
  • Gilla
ichigo
  • Laddar…
Går det inte att plantera några höga buskar eller låga träd mellan grannen och dig men på din tomt för insynsskydd?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.