Sålde bostadsrätt och mäklaren fick 35,000 fast pris och 10% på bud över 30%, det roliga var att det gick upp 120% i budgivningen så det blev en slant till mäklaren. Och mig såklart.

Var ett udda objekt som är svårt att få tag på.

Jag är dock nöjd för jag skulle precis sälja privat till betydligt lägre pris men mäklaren förbjöd mig att göra det.
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Mäklaren vi köpte av var av typen "fastpris", troligtvis helt utan incitament. 35 000 kr verkar det som han tar för en villa nu, tror det var runt 30 000 för 2,5 år sedan när jag köpte. "Mindre mellanstor" stad, standardvillan går runt 2,2 milj skulle jag tro.

När vi kom till visningen på utsatt tid hade han inte kommit än, så vi blev osäkra på om vi var på rätt ställe. När han väl kom hälsade han, sen gick och satte sig vid köksbordet med datorn. Vi var dessutom ensamma vid visningen, Efter ett tag gick han runt och kollade om vi undrade något, svarade lagom obildat på frågorna. Prospektbilderna var tagna med en mobilkamera, helt oretuscherade.

Vi gillade huset, så vi slog till ändå, som köpare är det ju huset man köper, inte mäklarens tjänster. Vi fick själva ringa mäklaren och berätta att vi var intresserade, han ringde inte. Stor skillnad från andra mäklare som ringer upp även om man säger till på visningen att man passar..

Vi köpte huset till utgångspris, ett annat liknande hus i området hade veckan innan sålts i samma område för 850 000 över utgångspris. Jämfört med andra objekt jag tittade på när jag var "i svängen" borde mitt hus gått för i alla fall 200 000 - 300 000 över utgångspris med en kompetent mäklare, för det var verkligen inget fel på huset, och hus på min gata har gått i den prisklassen efter jag köpte..

Innan jag väljer mäklare för att sälja huset nästa gång så kommer jag att gå på en visning med mäklaren, för att få en känsla för om det är en duktig säljare eller inte, för skillnad, det är det!
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Nu är mina uppgifter inte direkt dagsfärska...
Vi sålde ett fint hus i ett bra område i Göteborg hösten/vintern 2009, flyttade ut 31/3 2010.

Vi la ut huset för 3,1 mille, gissade att ett "normalt" pris hade varit 3,2 mille.
Mäklaren gjorde ett proffsjobb, fint prospekt med bra fotografier osv, och homestyling-konsultation,
+ två öppna visningar och ett par privata.
Arvodet bestämdes till 2,5% upp till 3,3 mille och 10% på belopp däröver.
Huset såldes för 3,8 mille, så mäklaren tjänade härliga 132.500 kr.
Varken han eller vi var nog missnöjda. Det var Fastighetsbyrån Swedbank.
 
  • Gilla
olomar
  • Laddar…
Sålde lägenhet förra sommaren, 2017.
Fast provision oavsett slutpris, 45 000kr.
Slutpriset blev 3 710 000.
Sålde med Bjurfors.
I Stureby, Enskede i Stockholm.
 
65 000 kr fast pris lgh i Sthlm + 10% på försäljningspris högre än ca 6% över utgångspriset.
 
S Stadsfiskalen skrev:
Jag har sålt ett par-tre objekt sista åren och vill veta om provisionen jag erhållit är normal. Jag har den senaste tiden fått en provision på 3.5% på både lägenheter och hus när jag sålt.

Det senaste huset jag sålde var till ett pris av 1.3 miljoner. Då var det 3.5%, alltså 45.500 kronor. Är det normalt eller för mycket? Ska snart sälja ett objekt och funderar om man skulle kunna förhandla ner det till 3%.
Ja det är en rimlig provision,brukar ligga mellan 2.5 och 3.5..jag sålde och köpte via samma mäklare och då skulle hon ha 3% och nu när jag ska sälja denna lägenhet så ville hon ha 2% men det varierar också beroende på stad.
 
0.9 % samt (lgh beräknad till försäljningspris ca 9 milj-10 milj), över 9,5 milj provision på det överskjutande beloppet. Lägenhet i Vasastan i Stockholm, hösten 2017 precis innan prisnedgångarna.
 
Intressant att se att det verkar vara två till tre gånger så dyrt att anlita mäklare i storstäderna i Sverige jämfört med mindre städer. Är det någon som vet varför?
Det borde inte vara så mycket svårare att hitta kunder/köpare där tänker jag. De gånger jag sålt (i mindre städer) så har ändå en del homestyling ingått, foto med drönare osv. Vanliga saker som känns som att det bör ingå har gjort det. Ville jag hyra in extra fina möbler t.ex. eller styla om helt och hållet har jag däremot fått stå för den kostnaden själv då mäklaren bara haft med färska blommor, kuddar och andra småsaker.
 
P perlundstrom skrev:
Intressant att se att det verkar vara två till tre gånger så dyrt att anlita mäklare i storstäderna i Sverige jämfört med mindre städer. Är det någon som vet varför?
Det borde inte vara så mycket svårare att hitta kunder/köpare där tänker jag. De gånger jag sålt (i mindre städer) så har ändå en del homestyling ingått, foto med drönare osv. Vanliga saker som känns som att det bör ingå har gjort det. Ville jag hyra in extra fina möbler t.ex. eller styla om helt och hållet har jag däremot fått stå för den kostnaden själv då mäklaren bara haft med färska blommor, kuddar och andra småsaker.
Men det är väl knappast så mycket dyrare. Arvodet för en försäljning i t ex Sthlm vanligen ligger på 60-80 000 kr för ett 5-10 miljonersobjekt. Inte kostar det väl 20-40 000 kr för samma försäljning i en mindre stad?
 
J jocke31 skrev:
Men det är väl knappast så mycket dyrare. Arvodet för en försäljning i t ex Sthlm vanligen ligger på 60-80 000 kr för ett 5-10 miljonersobjekt. Inte kostar det väl 20-40 000 kr för samma försäljning i en mindre stad?
Jag har fått erbjudande på ner till 25 000 kr fast pris, och min senaste affär kostade ca 30 000 kr (rörligt pris) av en erfaren och duktig mäklare. Det är lägenheter jag sålt då, det kanske skiljer i pris mot hus. Min senaste försäljning behövde ha rätt många visningar då intresset var svalt och jag fick många skambud under tiden tills rätt köpare till slut kom. Bor i en stad med 100 - 200 000 inv.
 
P perlundstrom skrev:
Jag har fått erbjudande på ner till 25 000 kr fast pris, och min senaste affär kostade ca 30 000 kr (rörligt pris) av en erfaren och duktig mäklare. Det är lägenheter jag sålt då, det kanske skiljer i pris mot hus. Min senaste försäljning behövde ha rätt många visningar då intresset var svalt och jag fick många skambud under tiden tills rätt köpare till slut kom. Bor i en stad med 100 - 200 000 inv.
Ja, att arvodet skiljer sig beroende på objektets pris gäller nog oavsett var i landet man bor.
 
Jag skulle faktikst vara tveksam att anlita en mäklare som tar så lågt arvode som 25 000. Om man funderar lite över ekonomin i den branschen.

Antag att mäklaren i genomsnitt får in var 5e uppdrag som han tittar på. Han måste alltså prata med, besöka och lägga upp ett förslag på 5 objekt, innan jag väljer att anlita. Säg att varje försök att få uppdrag kostar 2h. Det finns då alltså redan 10h som skall täckas av min affär. Sedan skall han fotografera (till det priset blir det troligen hans egen mobilkamera), han skall ta in bakgrundsinfo om ägarskap, belåning osv. Han skall skriva ett prospekt. Och annonsera. Gissar på minst 3h för förberedelserna.

Det skall visas, säg i snitt 2 ggr, antag 2h varje gång (med resor, förberedelser, hantera listor med spekulanter osv) då är vi uppe i 15h. Så har vi budgivningen, det skall pratas med spekulanter, det kommer säkert någon fråga, bud skall kommuniceras till mig som säljare osc. Jag gissar på i snitt 4h per försäljning, fram till ett vinnande bud. Det skall skrivas kontrakt med köpqre o säljare (säg 3h inkl. utformning, ev förhandsgenomgång med parterna). Och så slutlig överlåtelse, hantering av handpenning osv. Säg 3h till.

Vi pratar alltså om minst 25 - 30h per lyckad försäljning. Till detta kommer att arvodet måste täcka diverse fasta kostnader i mäklarens firma, kontorshyra, bilkostnader, diverse annonsering/marknadsföring. Tar man sedan in att även toppmäklare ibland misslyckas, det blir ingen affär, en sådan misslyckad affär har säkert kostat flera extravisningar, diskussioner med säljaren om vad som skall göras osv. Så säg att den misslyckade affären som inte drar in något arvode istället har tagit 50h. Det skall också täckas av de lyckade affärerna.

Att få in det arvodet för ett jobb som troligen till 60 - 70% utförs på söndagar och kvällar, det skapar ingen glad mäklare.

Jag tror att om mäklaren har svårt att gå med vinst pga. för lågt arvode, så är risken stor att jobbet inte görs bra.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Jag skulle faktikst vara tveksam att anlita en mäklare som tar så lågt arvode som 25 000. Om man funderar lite över ekonomin i den branschen.

Antag att mäklaren i genomsnitt får in var 5e uppdrag som han tittar på. Han måste alltså prata med, besöka och lägga upp ett förslag på 5 objekt, innan jag väljer att anlita. Säg att varje försök att få uppdrag kostar 2h. Det finns då alltså redan 10h som skall täckas av min affär. Sedan skall han fotografera (till det priset blir det troligen hans egen mobilkamera), han skall ta in bakgrundsinfo om ägarskap, belåning osv. Han skall skriva ett prospekt. Och annonsera. Gissar på minst 3h för förberedelserna.

Det skall visas, säg i snitt 2 ggr, antag 2h varje gång (med resor, förberedelser, hantera listor med spekulanter osv) då är vi uppe i 15h. Så har vi budgivningen, det skall pratas med spekulanter, det kommer säkert någon fråga, bud skall kommuniceras till mig som säljare osc. Jag gissar på i snitt 4h per försäljning, fram till ett vinnande bud. Det skall skrivas kontrakt med köpqre o säljare (säg 3h inkl. utformning, ev förhandsgenomgång med parterna). Och så slutlig överlåtelse, hantering av handpenning osv. Säg 3h till.

Vi pratar alltså om minst 25 - 30h per lyckad försäljning. Till detta kommer att arvodet måste täcka diverse fasta kostnader i mäklarens firma, kontorshyra, bilkostnader, diverse annonsering/marknadsföring. Tar man sedan in att även toppmäklare ibland misslyckas, det blir ingen affär, en sådan misslyckad affär har säkert kostat flera extravisningar, diskussioner med säljaren om vad som skall göras osv. Så säg att den misslyckade affären som inte drar in något arvode istället har tagit 50h. Det skall också täckas av de lyckade affärerna.

Att få in det arvodet för ett jobb som troligen till 60 - 70% utförs på söndagar och kvällar, det skapar ingen glad mäklare.

Jag tror att om mäklaren har svårt att gå med vinst pga. för lågt arvode, så är risken stor att jobbet inte görs bra.
Jo det var därför jag valde en annan som jag fick mycket bra intryck av på en visning jag gick på och som också gjorde ett riktigt bra jobb. Men notan slutade på 30k så det blev inte så mycket dyrare. Jag tycker fortfarande det är märkligt att de flesta mäklare tar 2-3 gånger så mycket för att sälja en lägenhet i Stockholm som i medelstora städer. Jag fick som sagt allting inkluderat som brukar följa med också.
 
P perlundstrom skrev:
Jo det var därför jag valde en annan som jag fick mycket bra intryck av på en visning jag gick på och som också gjorde ett riktigt bra jobb. Men notan slutade på 30k så det blev inte så mycket dyrare. Jag tycker fortfarande det är märkligt att de flesta mäklare tar 2-3 gånger så mycket för att sälja en lägenhet i Stockholm som i medelstora städer. Jag fick som sagt allting inkluderat som brukar följa med också.
Men är det verkligen så att mäklarna tar 2-3 gånger mer i Stockholm? Det är väl snarare priserna på lägenheterna som skiljer, och arvodet blir högre vid högre pris. Och det säljs troligen färre lägenheter över 5-6 Mkr i medelstora och små städer.

Vi sålde vår lägenhet för drygt 8 Mkr och betalade 65 000 kr i mäklararvode. Tycker det känns fullt rimligt.
 
J jocke31 skrev:
Men är det verkligen så att mäklarna tar 2-3 gånger mer i Stockholm? Det är väl snarare priserna på lägenheterna som skiljer, och arvodet blir högre vid högre pris. Och det säljs troligen färre lägenheter över 5-6 Mkr i medelstora och små städer.

Vi sålde vår lägenhet för drygt 8 Mkr och betalade 65 000 kr i mäklararvode. Tycker det känns fullt rimligt.
65 000 är ju dubbelt så mycket som de 30 000 kr jag betalade (jag betalade ca 30k senast också för kanske 8 år sedan). Jag förstår att en bra mäklare istället för en dålig gör större skillnad när det är så dyra bostäder, så kanske det inte finns några dåliga mäklare i Sthlm? Ingen anlitar dem och de tvingas ut till mindre ställen. Annars vet jag inte varför de kan ta 2-3 gånger så mycket betalt för exakt samma jobb och samma tidsåtgång. Flera här i tråden har betalat 75k eller mer för mäklare i Sthlm.

De 5000 kr extra jag betalade istället för att ta det billigaste alternativet kändes väldigt bra, och jag fick då en riktigt bra mäklare med. Men att börja betala 30k extra eller 60k extra känns tveksamt tycker jag för samma tjänst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.