Hej!

Alla ni som har koll får gärna hjälpa mig lite här. :)

Har en fundering på ungefär hur mycket man får räkna med att det går på om man ska byta stammar (ligger samlade i halva delen av huset), renovera golv som sviktar här och där (grunden är platta på mark och boytan är 95m2, enplanshus), renovera normalstort kök, ett normalstort badrum, en gästtoalett och en mindre tvättstuga, samt byta fyra vanliga fönster och två mindre från 2- till 3-glasfönster.

Jag önskar ett "mellan tummen och pekfingret-svar" gällande vad det kan tänkas gå på om hantverkare utför arbetet. Vi har möjlighet att utnyttja rotavdrag. Kan man räkna med att det går på på ett par hundra tusen, ska man tänka närmare en halv miljon eller kanske ännu mer?

Jag räknar då inte in köksinredning, badrumsinredning eller vitvaror. Priset för det kan jag räkna ut själv. ;-)

Jag önskar också en ungefärlig uppskattning av tiden. Kan man tänka ett par månader eller ska jag räkna med att det tar längre tid?

Tack på förhand!
 
BirgitS
Hej och välkommen till forumet!

Ett badrum brukar ta 3-4 veckor och kosta från 100 000 (plastmatta) inkl. material. Det finns en särskild tråd där folk har skrivit vad de har betalat för sina badrumsrenoveringar.

P.S. Det är sällan man kan räkna hem ett byte av 2-glas-fönster till 3-glas ekonomiskt, utan man gör det bara om fönstren är i så dåligt skick att de behöver bytas av det skälet.
 
  • Gilla
Lite fundersam och 1 till
  • Laddar…
Jättesvårt att säga när det gäller stambyte och sviktande golv. Men om vi tar kök badrum osv. Så tror jag att du kan räkna med 50 - 100 000 för köksombyggnad, plus inredningen. 80 - 150 000 för en enklare badrumsrenovering. Då tillkommer porslin och möbler. Det kan bli mer, men ovanligt.

Gästtoan lite billigare, troligen 20 - 50 000 plus toastol och annan inredning.

Tvättstuga, 50 - 100 000. Beror lite på om golvbrunn måste bytas, ev. andra VVS ombyggnader i tvättstugan.

Stambytet är oerhört svårt att gissa, men om man glömmer byggnadsarbetena, tar bara VVS kostnader när stammarna i sin helhet är exponerade. Då skulle jag gissa på 15 - 30 000 i arbete, och liknande i material. Det är lite svårt med gränsdragning mellan material för stambyte och köks/badrums renoveringen.

Sviktande golv: Omöjligt att spekulera, men om vi antar att golvet måste rivas upp i sin helhet i de rum som påverkas, så kostar ju ett enkelt parkettgolv (bara översta lagret alltså) minst 500kr/kvm material och arbete. Så 50 000 för hela huset. Sedan beror det på varför det sviktar, men i ett enkelt fall kanske en snickare fixar det på 2 - 3 dagar per rum (à 500 kr/h), men om det beror på röta (inte ovanligt) så kan man hamna på flera hundra tusen för hela huset.

Så definitivt över 500 000 för alltihop.
 
  • Gilla
Lite fundersam och 1 till
  • Laddar…
Glömde fönster, men räkna med minst 10 000 per fönster inkl montering, kan lätt bli uppemot 25 000 också. Och som sagt, inte lönt ur energisynpunkt.
 
  • Gilla
Lite fundersam
  • Laddar…
Tack snälla för svar! Funderar på köpa ett hus med renoveringsbehov och tänker därför att det kan vara bra att ha lite koll i alla fall. Ska jag köpa grisen i säcken är det bra att veta hur jag ska ställa mig till priset. ;-)

Vad tror ni om oddsen att hitta en firma som kan ta på sig hela arbetet?
 
BirgitS
Om du bor i en större stad borde det finnas en större firma som kan ha huvudansvaret även om de tar in underentreprenörer för vissa enskilda moment.
 
  • Gilla
Lite fundersam
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.