Jag har nyligen köpt hus men håller nu på att bli galen av de sviktande golven på övervåningen. Går man I ett rum så rör sig möblerna i rummet bredvid. Dessutom så låter det nåt förskräckligt, som att trä gnider mot trä. Jag tänkte att det kunde vara underdimensionerade bjälklag då huset är byggt 1977 och man då byggt rätt mycket skit. Jag har dock varit inne hos mina grannar som bor i identiska hus (rddhus) och de har inte dessa problem. De har dock lagt nya golv samt flyttat innerväggar om det har någon betydelse. I vårt hus är det dessutom väldigt lyhört mellan våningarna, det låter som om det är tredjevärldskriget när barnen leker där uppe. Inte heller detta upplever våra grannar. Vad kan detta vara, och hur åtgärdar man det? Vad kan det tänkas kosta?
 
Har ni samma väggar på undervåningen som grannarna? Bjälklag kan stöttas underifrån av väggar eller hängas ovanifrån i järn. Kan det vara så att ni saknar bärande väggar eller att järn kapats i samband med väggflytt?

Att det är lyhört tyder på dålig isolering.
 
T toolman77 skrev:
Har ni samma väggar på undervåningen som grannarna? Bjälklag kan stöttas underifrån av väggar eller hängas ovanifrån i järn. Kan det vara så att ni saknar bärande väggar eller att järn kapats i samband med väggflytt?

Att det är lyhört tyder på dålig isolering.
Ja, precis samma.
 
En flyttad innervägg på ovanvåningen kan också spela in om den löper längs bjälklaget och är väl förankrad i detsamma.
 
Innerväggar verkar inte vara välförankrade då de tycks stå löst på golvet. Finns t.ex. ingen bjälke att sätta lister I och väggen rör sig när jag t.ex. stänger en dörr till rummet eller rummet intill.
 
Det låter ju som att förklaringen är att det är lite klent och snålt byggt helt enkelt.

Grannarna kan mycket väl ha gjort förbättrande åtgärder i samband med nya golv. Skruvlimmad golvspånskiva eller minskat avstånd mellan golvbjälkar är exempel. Fråga om de har gjort något sådant.

Vet du hur bjälklagets konstruktion och dimensioner är? Kanske kan hitta på någon ritning. Med lite kompletterande uppgifter brukar man kunna få ypperlig hjälp feån forumet att reda ut om bjälklagsstyvheten är vettig eller ej.
 
Grannarna har inte gjort någonting speciellt vad jag förstår, därav att jag blev fundersam. Om man behöver förstärka golvbjälkarna, är det krysskolvning som gäller då? Vad kostar ett sådant arbeta på ett ungefär?
 
Någonting är det ju som skiljer mot grannarnas om det är så olika upplevelser.

Krysskolvning hjälper lokalt genom att födela last på bjälkarna intill. Det förbättrar svikt men hjälper inte om det är hela bjälklaget som böjer ned. Men det skulle kunna vara ett alternativ som kan hjälpa.

Ingen aning om kostnader dessvärre.
 
Min erfarenhet är att frågan om hur det ser ut hos grannarna inte är en pålitlig grund i sådana här sammanhang. Bl.a. brukar möbelstil och möbleringssätt skilja sig åt. Du har fått flera bra svar av Bernieberg. Vill du ha en fördjupad diskussion behöver vi veta mer om dimensioner och spännvidd hos bjälklagets bjälkar.
 
Jag ska se om jag jag hitta k-ritningar för att se spännvidd etc. Undrar dock om det kan hjälpa att vid ett golvbyte skruva fast golvplattorna i bjälklaget.
 
Reglerna bl.a. för dimensionering av bjälklag har ändrats under årens lopp. Även om många 70-tals hus har brister, mycket beroende på experiment med nya byggmetoder, kan man utgå från att byggarna följde gällande normer. Jämfört med 1975-års byggnorm räknar man idag dels med större värden på nyttig last (möbler och människor) dels har det tillkommit ett sviktkrav oberoende av spännvidd. Det betyder inte att alla äldre hus måste byggas om, men det påverkar ändå allas uppfattning om vad som är en rimlig standard.
 
  • Gilla
Bernieberg
  • Laddar…
Det jobbigaste med golven är dock inte att de sviktar I sig utan det oljud som kommer när man går i eller runt rummen samt i trappan. Golvet känns just nys om en enda resonanslåda. Skulle detta kunna avhjälpas genom att man isolerade i bjälklaget eller skulle skillnaden inte bli speciellt stor?
 
Ljudproblemen går säkert att åtgärda. Luftljud lite enklare än stegljud. Men först bör alla grunddata upp på bordet, annars blir det för mycket spekulationer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.