Har använt ett av dessa företag för att måla i ett kök och för att tapetsera en hall. Köket tyckte jag de gjorde långsamt men hallen blev topp.

Inte säkert att de blev så mycket billigare än vanlig firma. Men jag behövde inte jaga dem för att de skulle vilja göra jobbet.

Som jag ser det är den stora fördelen att de faktiskt gladeligen tar på sig småjobb.
 
  • Gilla
lunarayo och 1 till
  • Laddar…
P pwb skrev:
Har använt ett av dessa företag för att måla i ett kök och för att tapetsera en hall. Köket tyckte jag de gjorde långsamt men hallen blev topp.

Inte säkert att de blev så mycket billigare än vanlig firma. Men jag behövde inte jaga dem för att de skulle vilja göra jobbet.

Som jag ser det är den stora fördelen att de faktiskt gladeligen tar på sig småjobb.
Ja det är mest värt för mig, slippa jaga runt ..
 
  • Gilla
mniku
  • Laddar…
:sleep:Man blir ju lite lätt deprimerad Sverige låg i topp många år som uppfinnarland m.m idag kan 90 proc.av folket inte ens tvätta sin bil. dom har däckhotell mm.att geneme man då skulle kunna utföra även det lättaste jobb på sitt hus eller trädgård i detta land som följer fjoll usa ser jag som helt naturligt uteslutet.Förr när du köpte ett hus höll du efter det själv o fixade anlitade fack folk vid svåra saker men nu behöver svensken ha nån som torkar baken efter toabesöket. Idag är alla så viktiga så vi har inte ens tid med vårat eget utan lejer bort det. för det har vi ju råd med.Med låg ränta lågkonjungtur blir det ju aldrig mer igen har politikerna lovat o det vet ju dom:thinking::worried::confused::sick::sleep::sleep:Sigge.
 
  • Gilla
Marsundet54 och 2 till
  • Laddar…
M majgård skrev:
:sleep:Man blir ju lite lätt deprimerad Sverige låg i topp många år som uppfinnarland m.m idag kan 90 proc.av folket inte ens tvätta sin bil. dom har däckhotell mm.att geneme man då skulle kunna utföra även det lättaste jobb på sitt hus eller trädgård i detta land som följer fjoll usa ser jag som helt naturligt uteslutet.Förr när du köpte ett hus höll du efter det själv o fixade anlitade fack folk vid svåra saker men nu behöver svensken ha nån som torkar baken efter toabesöket. Idag är alla så viktiga så vi har inte ens tid med vårat eget utan lejer bort det. för det har vi ju råd med.Med låg ränta lågkonjungtur blir det ju aldrig mer igen har politikerna lovat o det vet ju dom:thinking::worried::confused::sick::sleep::sleep:Sigge.
+1 på den!
 
B bingoberra skrev:
Anlitade Veteranpoolen för att städa hos oss i tron att man skulle få erfarna städare just för att de marknadsförs som "våra kunniga veteraner" inom just områden som städning. Fick två personer som kom hit, de hade aldrig i sitt liv städat professionellt förut och gick och vispade runt lite så gott de kunde. Katastrof. Bestred fakturan och fick ett argt mail som svar. Rekommenderar aldrig någonsin dem sedan dess....
Gubbar/käringar ska vila å ta det lungt. Städa bort sin egen skit gör man själv.
 
  • Gilla
Flamman och 1 till
  • Laddar…
Min erfarenhet (har inte anlitat dem själv, men vänner har) är att det helt enkelt är glada amatörer som tycker det är trist att vara pensionär, ibland någon som behöver dryga ut pensionen, men oftast bara för att det är kul.

Man kan ha tur och få någon som faktiskt jobbat med det man bokat dem för, men i allmänhet är det säkrast att räkna dem som en hyfsat arbetsvillig men långsam "extra hand". Fasadmålning och trädgårdsarbete är det jag sett folk använda dem till, och ingen av dem som kom hade jobbat i branschen tidigare, deras erfarenhet bestod i att de själva varit villaägare och saknade den biten när de flyttat ifrån sitt hus.
 
Det finns många äldre yrkesmän/kvinnor som är bra - men det finns också många som tappar "spets" och energi vilket är helt naturligt.
...och nu vill statsmakterna att alla ska jobba ännu längre oavsett.
 
Jag älskar verkligen veteranpoolen, jag har kört dem flera gånger och sist så ringde jag, elektrikern kom förbi samma dag och tittade, och två dagar senare har han varit här och fixat. Samma som gångerna innan jag haft med dem att göra.

Jämfört med "traditonella" firmor, de ska man jaga runt som en dåre för att kolla och sen utföra jobbet.

Enda nackdelen med veteranpoolen är att de inte alltid har alla kompetenser. Sen tror jag som folk skriver här, att de kanske är lite långsamma när det gäller tyngre jobb. De är ju trots allt äldre. :cool:
 
S johd01 skrev:
...elektrikern kom förbi samma dag och tittade...
Hmmm ;) Under vem auktorisation jobbade hen då?
 
M MagHam skrev:
Hmmm ;) Under vem auktorisation jobbade hen då?
Blev nyfiken och de finns med om man kontrollerar på Elsäkerhetsverkets sida.
 
Bernieberg Bernieberg skrev:
Blev nyfiken och de finns med om man kontrollerar på Elsäkerhetsverkets sida.
Veteranpoolen i sig finns med men vet ej om man kan söka på elektrikern också.

Elektrikern jag har haft är med och projekterar el i nybyggda hus och gör rätt mycket eljobb.

Men såklart är ju alla orter olika säkert. Man kan ju anlita dem för mindre jobb och se och välja dem igen om man är nöjd.
 
Elektriker och elektriker, du kan väl få hem Edit, 76, med förflutet som förskolepedagog att göra elinstallationer inom ramen för detta elinstallationsföretags egenkontrollprogram :)
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Robert63 Robert63 skrev:
De dyker upp titt som tätt i trådarna. Framför mig ser jag en kunnig äldre man som gör ett rekorderligt jobb till ett hyggligt pris, bl.a. beroende på att de som arbetar har såväl lägre sociala avgifter samt pension.

Jag fattar givetvis att en äldre man inte kan prestera i samma takt som en yngre, där går jag till mig själv, en viss skillnad nu som 50+ mot hur det var i "ungdomens dagar", när det kommer till fysiskt arbete över längre tid - så är det bara.

Har man någon garanti för att det är en yrkesman (f.d) som kommer och hjälper mig?

Den lägre timkostnaden, äts den upp av att det tar längre tid?

Vore intressant att ta del av era erfarenheter från dessa pooler.
Anlitade Veterankraft. De kunde inte ens göra ett enkelt staket. (Efter massor av arbetstimmar).
Och klagar du efteråt bemöts du med rena hot och total oförståelse. Konceptet kunde varit bra. Men de lurar in dig i tron att de är gedigna proffs och bara jobbar de timmar som är nödvändiga. Sanningen är att du kommer bli tvungen att sitta och övervaka varje steg. Annars blåser de dig. Dessutom bör du själv veta hur jobbet ska utföras så det blir rätt.
Kratta löv och klippa gräs kan väl funka men ska ni beställa nåt annat lite mer avancerat jobb - var beredd att bli lurad.
 
Intressant detta med Veteranpoolen.
Jag var under några år ansluten till dem, men sökte då extrajobb inom administration hos företag. Resultatet blev noll. Men! Jag var med på deras möten där deltagarna redovisade sina olika projekt som de deltagit i. En av deltagarna tog upp frågan om rökning inomhus där denna person hade urtfört hantverk. Uppdragsgivarna var alltså storrökare, medan hantverkaren från Veteranpoolen var ickerökare, och inte heller snusare. Hantverkaren var alltså tvungen att under sin arbetstid arbeta i ett moln av tobaksrök! Jag tog då upp frågan om lagen kring rökning på arbetsplatsen, men ingen kunde svara på frågan och intresset för frågeställningen verkade dessutom vara närmast obefintlig. Ja, hur är det med det? Jag blev så småningom bortkopplad från Veteranpoolen.
 
B bolang skrev:
Intressant detta med Veteranpoolen.
Jag var under några år ansluten till dem, men sökte då extrajobb inom administration hos företag. Resultatet blev noll. Men! Jag var med på deras möten där deltagarna redovisade sina olika projekt som de deltagit i. En av deltagarna tog upp frågan om rökning inomhus där denna person hade urtfört hantverk. Uppdragsgivarna var alltså storrökare, medan hantverkaren från Veteranpoolen var ickerökare, och inte heller snusare. Hantverkaren var alltså tvungen att under sin arbetstid arbeta i ett moln av tobaksrök! Jag tog då upp frågan om lagen kring rökning på arbetsplatsen, men ingen kunde svara på frågan och intresset för frågeställningen verkade dessutom vara närmast obefintlig. Ja, hur är det med det? Jag blev så småningom bortkopplad från Veteranpoolen.
Hur tänker du nu? När du arbetat på uppdrag av privatpersoner i deras hem kan du inte ställa sådana krav. Tål du inte röken, så får du avstå från uppdraget. Uppdragsgivarens hem må vara din arbetsplats just den dagen, men det är inte en arbetsplats och därför gäller inte sådana regler.

(byggställningar är en helt annan sak, bäst att skriva en fotnot om det, där övertrumfar reglerna allt annat och uppdragsgivaren får inte beträda byggställningen utan byggarens medgivande....)
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.