Sätter den nedre 20cm med Fermacel våtrumsgips. Frågan är om man skall täta mellan golv och skiva på något
sätt så det inte på vissa ställen blir en liten springa där.
Finns något på patron man kan spruta med patronspruta längs med golv/vägg sedan sätta sikvan i och skruva fast i väggen och få det tätt överallt i nederkanten?
Vad rekomenderas? målarfog? silikon? cement? utefog? polyeuretanfog? vaxkanter från ost? finns ju några...
https://gds.se/material/fogmassor-de-8-viktigaste-fogmassorna
 
B Bockstensmannen skrev:
Sätter den nedre 20cm med Fermacel våtrumsgips. Frågan är om man skall täta mellan golv och skiva på något
sätt så det inte på vissa ställen blir en liten springa där.
Finns något på patron man kan spruta med patronspruta längs med golv/vägg sedan sätta sikvan i och skruva fast i väggen och få det tätt överallt i nederkanten?
Vad rekomenderas? målarfog? silikon? cement? utefog? polyeuretanfog? vaxkanter från ost? finns ju några...
[länk]
du skall vä ändå på med tätskikt.
 
K Klasklättermus skrev:
du skall vä ändå på med tätskikt.
Ja fast det är ju en tunn folie, om det blir "vattentryck" på den så känns det dåligt att ha en springa så endast membranet håller emot trycket om du förstår hur jag tänker. Vore isåfall bättre att det trycks mot en fast bakgrund. Nu har jag iofs inte tänkt använda badrummet som pool men ändå :)
 
Som sagt det är ju inte där det skall täta. Om springan blir såpass bred att det inte finns bra underlag för tätskiktet. Så kan du spackla med något cementbaserat, ex. husfix.
 
  • Gilla
muppenx och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Som sagt det är ju inte där det skall täta. Om springan blir såpass bred att det inte finns bra underlag för tätskiktet. Så kan du spackla med något cementbaserat, ex. husfix.
Husfix alltså? ok verkar inte finnas på patron dock. denna kanske?
https://www.paintpro.se/lim-fog-kit...MIn_zrh8WM2wIVyMmyCh0WdQvYEAQYASABEgK_8_D_BwE


Eller finns någon påse etc som man kan använda för att trycka ut det i en jämn sträng.? tänker en konditor har en slags påse med en litet strut som han pytsar i grädde i för att spritsa på tårtan. Finns något liknande för tex betong/bruk?
 
B Bockstensmannen skrev:
Husfix alltså? ok verkar inte finnas på patron dock. denna kanske?
[länk]
det låter som att du har väldigt små springor. är det fel??
 
beroende på mötet efter dina 20cm med Fermacel våtrumsgips så kanske du behöver spackla där också.
och skall du ha något spackel i ett badrum. så skall det vara våtrumsspackel. ej husfix
 
  • Gilla
Bockstensmannen
  • Laddar…
K Klasklättermus skrev:
beroende på mötet efter dina 20cm med Fermacel våtrumsgips så kanske du behöver spackla där också.
och skall du ha något spackel i ett badrum. så skall det vara våtrumsspackel. ej husfix
Jo det är ju sant. Eg är det utanför golvet och i väggen, vet inte om det räknas som golvet eller väggen egentligen, golvet är lite högre än där jag sätter skivorna. Har ursprungligen varit en murad kant runt väggen jag tagit bort här så underlaget är nån form av ojämt betongbruk. Tror det löser sig med lite primer och betongfiberspackel. kanske Bostik då jag kör det överallt annars.
 
Nej, den produkt som kallas våtrumsspackel brukar vara vanligt väggspackel med en tillsats mot mögel. Det skall absolut inte användas annat än när du målar med våtrumssystem, det är alltså en måleriprodukt. Det har alldeles för dålig hållfasthet för att sedan sätta kakel på väggen. Utan det som används är olika typer av cementspackel, jag tror med betoning på "tror" att även gipsbruk är OK.

När TS pratar om något som finns på tub, så tänker man ju direkt på silikon. Det vore också väldigt olämpligt absolut ingenting fäster på silikon, inte ens ny silikon. Jo smuts brukar fästa väldigt bra, men inget annat.

Andra liknande fogmassor, som multibond på biltema, skulle jag också vara försiktig med, det är en kemisk produkt, och vi vet inte hur den fungerar mot tätskiktet.
 
  • Gilla
The Tucker
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Nej, den produkt som kallas våtrumsspackel brukar vara vanligt väggspackel med en tillsats mot mögel. Det skall absolut inte användas annat än när du målar med våtrumssystem, det är alltså en måleriprodukt. Det har alldeles för dålig hållfasthet för att sedan sätta kakel på väggen. Utan det som används är olika typer av cementspackel, jag tror med betoning på "tror" att även gipsbruk är OK.

När TS pratar om något som finns på tub, så tänker man ju direkt på silikon. Det vore också väldigt olämpligt absolut ingenting fäster på silikon, inte ens ny silikon. Jo smuts brukar fästa väldigt bra, men inget annat.

Andra liknande fogmassor, som multibond på biltema, skulle jag också vara försiktig med, det är en kemisk produkt, och vi vet inte hur den fungerar mot tätskiktet.
i slutänden kommer montage av tätskikt trycka in tillräckligt med lim i springan. så varken spackel eller fog av något slag behövs. normalt kan fylla med fix även om inte det är korrekt.
själv skulle jag använda ARDEX W 820. men det verkar att mycket ska vara färdigblandat på tub eller burk.
och våtrumsspackel blir hårdare än vanligt måleri sandspackel
 
Läs i monteringsanvisningen för tätskiktet. Är mest bekant med Kiilto KeraSafe, i den anvisningen står både hur stora springor som får finnas och vad man ska fylla dem med om de är för stora.
 
  • Gilla
Bockstensmannen och 2 till
  • Laddar…
Bernieberg Bernieberg skrev:
Läs i monteringsanvisningen för tätskiktet. Är mest bekant med Kiilto KeraSafe, i den anvisningen står både hur stora springor som får finnas och vad man ska fylla dem med om de är för stora.
bra förslag.
bockstensmannen gör som bernieberg skriver.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.