Har en gräsmatta som brukar behöva vattnas när det inte regnat på ett tag. Tomten är ren sandjord och vi har aldrig vatten stående efter skyfall.
Har hört att man bör vattna ner ca 10cm för att gräsrötterna inte ska söka sig uppåt. Hade vattenspridaren på i nästan två timmar och grävde sedan upp en bit för att se hur djupt vattnet kommit... Hur gör jag för att få ner vattnet mer??
 
  • Grävd provgrop i gräsmatta visar torr sandjord under ytan, gräsrotsskiktet synligt, intill spade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vertikalskära?
 
  • Gilla
Buford
  • Laddar…
Det är ju redan en väldränerad gräsmatta. Det enda sättet att få vattnet djupare är att vattna mer vid samma tillfälle.
 
  • Gilla
leffe-e och 3 till
  • Laddar…
C
Buford Buford skrev:
Har en gräsmatta som brukar behöva vattnas när det inte regnat på ett tag. Tomten är ren sandjord och vi har aldrig vatten stående efter skyfall.
Har hört att man bör vattna ner ca 10cm för att gräsrötterna inte ska söka sig uppåt. Hade vattenspridaren på i nästan två timmar och grävde sedan upp en bit för att se hur djupt vattnet kommit... Hur gör jag för att få ner vattnet mer??
Buford Buford skrev:
Har en gräsmatta som brukar behöva vattnas när det inte regnat på ett tag. Tomten är ren sandjord och vi har aldrig vatten stående efter skyfall.
Har hört att man bör vattna ner ca 10cm för att gräsrötterna inte ska söka sig uppåt. Hade vattenspridaren på i nästan två timmar och grävde sedan upp en bit för att se hur djupt vattnet kommit... Hur gör jag för att få ner vattnet mer??
Jag sköter min gräsmatta exemplarisk och jag har samma underlag som du..... Du skall när du vattnar inte skvätta på 10 i två timmar...Det är för lite..Sätt dit en regnmätare o sedan låter du spridaren gå till du har vattennivå 35 cm i regnmätaren d.v.s. en riktig rotblöta, då får du en kanonmatta.....o du gödsla med algomin,följ instruktionerna på påsen och klipp aldrig mer en 1/3 av gräslängden åt gången. Till sist klipp aldrig gräset så att det blir kortare än 5 cm. Utom sista gången på hösten då släpper du upp gräset till 7 cm:s längd. Jag har aldrig under mina år som husägare,50 år,i 12 olika hus, vertikalskuret en gräsmatta det är onödigt...
 
  • Gilla
leffe-e och 3 till
  • Laddar…
Du måste väl ändå mena 35 mm i regnmätaren?
 
  • Gilla
carra och 3 till
  • Laddar…
35cm vatten är nog lite väl häftigt. Annars låter det som vettiga råd.
 
D Daniel 109 skrev:
35cm vatten är nog lite väl häftigt. Annars låter det som vettiga råd.
35mm på mina 600 kvm blir 21000 liter, kostar ca 330:- och tar 30 timmar att sprida.
Jag brukar klara mattan genom att ”skvätta” ett par timmar, 35mm låter mycket!
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
Vertikalskär ska nog undvikas om man har robotgräsklippare (med begränsningslinor)? ;)
 
  • Gilla
RoBo och 1 till
  • Laddar…
Oroa dig inte för hur det ser ut i ett snitt, utan följ rekommendationen att vattna 30mm på samma gång när det behövs. Placera regnmätare eller kastrull. Varmt som nu 1-2ggr i veckan. Vanlig svensk sommar glesare lite beroende på nederbörd.

Jag skulle aldrig få för mig att använda algomin, det är riktigt dyrt kalkgödsel från alger. Använd kvalitet som Weibulls, stroller, florovit.

Med din dränering så är nog inte problemet genomsläpplighet. Men på dina bilder ser det ju inte heller ut som att du har några torrhetsproblem?
 
  • Gilla
leffe-e
  • Laddar…
Tack för input allihop. Det är snustorrt under den där mörka linjen som då är väta... Körde spridare i två timmar idag, kommer då upp i 17mm. Plaskar på ytan när jag går, efter att ha stängt av vattnet och grävt en provgrop ser det dock ut på liknande sätt. Ska försöka få iväg 35mm imorgon och se hur det blir då :)
Vad tror ni om att lufta med en grep eller liknande? Tänker att vattnet hittar ner lite lättare då?
 
Man kan lufta med grep. Stick ner var femte cm och bänd försiktigt. Du skall vattna dubbla mängden. Ett vanligt problem med vattenspridare är att de ger mycket vatten snabbt, så jorden blir mättad. Du kan vertikalskära, men då når du översta skiktet endast, inte ev kompaktering.
 
  • Gilla
jonkl och 1 till
  • Laddar…
Det är så att många jordarter inte tar emot vatten när de blivit för torra och då är det väldigt svårt att vattna upp jorden igen.
Då får man antingen småskvätta ofta under några dagar innan man kan vattna rejält så att man får upp kapilärverkan i jorden eller vattna extremt långsamt med typ droppbevattning. Det finns även medel som kan användas men det blir kostsamt.
Nyckeln till framgång är att inte låta jorden torka ut så mycket.
 
  • Gilla
martin43 och 4 till
  • Laddar…
Nu vill jag inte direkt kalla mig någon expert på ämnet trots att jag ofta har riktigt gröna och fina gräsmattor utan ogräs (tack stroller kombi) men givetvis finns en del knep.
Vertikalskärning som nämnts är ett bra sätt, men hur ser gräsmattan ut i övrigt? Är den jämn och fin? Annars kanske en lite mer tilltagen toppdressning som både jämnar till den samtidigt som den förbättrar jorden vore på sin plats?
 
N nmeden skrev:
Vertikalskär ska nog undvikas om man har robotgräsklippare (med begränsningslinor)? ;)
Åtminstone precis där begränsningstråden ligger.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.