Hej,

Jag är i färd med att montera ett solsegel på altanen och skulle vilja ha tips på hur jag snyggast och stabilast skapar fästpunkter för seglet i altanräcket.

För närvarande är seglet Ikeas Dyning men ska inom kort bytas mot ett skräddarsytt autentiskt segel. Därav behöver fästpunkterna vara stadiga.

De gröna på bilden är mitt befintliga altanräcke.
 
  • Digital skiss av en altan med ett monterat solsegel och gröna altanräcken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det befintliga altanräcket stabilt?
Om det är det så hade jag satt en regel av samma bredd som stolpen på insidan av stolpen.
Den ska gå hela vägen ner, skruvas och limmas.

Har du en bild på hur räcket ser ut?
 
Hej, tyvärr är inte räcket stabilt som jag kan bedöma. Ska ta en bild, återkommer.
 
  • Gilla
Jonas Svensson74
  • Laddar…
Det blir enklare om du bara har en stolpe som seglets linor fästs i, dvs ett mer trekantigt segel. Du kan göra en prototyp som sedan kan fungera som mall vid segelbeställningen. Spänn tre linor från krokar på fasaden till en stolpe. Täck ytan med en billig vit presenning och knyt upp den kring linorna. Stolpen behöver vara väl förankrad och ha stöd. Har den rätt höjd kan den stå en bit bort. Linorna måste ha fjädrande upphängning.
 
Du måste ha superstarkt fäste för seglet. Spontant känns ett räcke lite klet o fästa i.
Gör det stadigare än du tror behövs.
 
Hej igen, bifogar bilder på hur det ser ut just nu
 
  • Trädäck med vit picknickbord och blå vilstol vid röd stuga, trästolpar med vit segelduk över däcket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Uteservering under konstruktion med trägolv och räcken, med utsikt över en grönskande trädgård och skog i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Basse_73
  • Laddar…
Har tyvärr inget råd att komma med men jag måste bara berömma din nuvarande kreativa lösning!
Enkelt och funktionsdugligt! :)
 
Byggglädje Byggglädje skrev:
Har tyvärr inget råd att komma med men jag måste bara berömma din nuvarande kreativa lösning!
Enkelt och funktionsdugligt! :)
Haha tack men detta är högst tillfälligt, mer för att få en känsla.
 
Det kommer tyvärr inte att hålla vid nästa vindil.
Jag skulle sätta stolparna på räckets utsida och sedan hela vägen mot marken. 3" x 3" räcker. Eller en rundhult, det är mycket snyggare. Och sedan en staglina ut mot ett fäste i trädgården om det ska vara extra stadigt.
 
Kan du bygga om räcket kanske o fästa två rejält på utsidan, sedan en liggande mot huset. Kanske du kan fästa en hängstol i också.
 
Många råd här nu :)

Jag skulle ha bytt hela den befintliga stolpen mot en i rätt höjd. Den som sitter där är förhoppningsvis bra fäst i en golvregel/bärlina.
 
  • Gilla
linvige och 1 till
  • Laddar…
Stolpar som en del av räcket istället.
 
  • Trästolpar på en nybyggd altan med färgglada hängmattor framför en röd stuga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Fcgrön och 1 till
  • Laddar…
Tack för tipsen, det blir troligen att byta bef stolpar mot två längre. Nackdelen blir att det blir fult när seglet inte är uppsatt.

Finns det ingen bra lösning för att ”skarva på” befintliga stolpar? Tänkte då att jag skulle förstärka de befintliga samtidigt.
 
L linvige skrev:
Finns det ingen bra lösning för att ”skarva på” befintliga stolpar?
Det är rätt mycket kraft i vinden som tar tag i seglet, så du måste i så fall göra skarven kraftigare än att ha längre stolpar. Ett alternativ, kunde vara metallrör som kan tas bort, när seglet inte används. Se till att de är fästa mot altangolvet och någon typ av klammer i räcket.
 
Vi satte upp solsegel förra året och gjorde såklart en egen lösning. Det håller utan bekymmer, det som gått sönder två av de medföljande fjädrarna samt att tyget slackar (billigt solsegel från clas Olson)
Stope på 70x70 Som ställs ner i foten. Går lätt att dra upp på hösten och sen fungerar hålet som julgransfot :)
 
  • Ett vitt solsegel som är uppspänt över en trädäcksterrass intill ett trähus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Egengjord installation av solsegel med trästolpe på en träterrass, används även som julgransfot.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En solsegelinstallation med en stolpe i en metallfot på trädäck, bredvid husvägg och gräsmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Haha
Grannens Häck och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.