Kommer installera ett Heru 100 på vinden till mitt hus i helgen och har tankar på att montera 2st ytterväggsgaller till uteluften på varsin sida av huset men styrning på två spjällmotorer så på sommaren tar den luft från den sida med svalast vägg. Försökt hitta en termostat med 2 givare eller någon annan smart lösning men hittar inte riktigt det jag är ute efter.

Har kollat även att styra funktionen med en Duc men känns som lite för mycket pengar för endast en funktion. Vill gärna att det skall finnas en dödzon eller liknande också så inte spjällen skiftar sida hela tiden om det blir målning eller liknande. Omöjligt uppdrag eller någon som har något tips på hur man skall få detta att fungera?

Ett tråkigt svar här blir att du jagar teoretiska pengar i form av uppvärmning. Det är fan inte ens mätbart på årsbasis.
Lägg uteluftintaget i norr om du kan och går inte det så öster.
Jag jobbar med ventilations utredningar,luftkvalitestutredningar, besiktningar och all annan skit du kan hitta på i konsultbasis inom ventilation. Jag byggde nytt hus för ett års sen med nytt ftx, återluftsystem, jonisering, samt kyla. Och jag la inte en spänn på att ha två olika uteluftsintag av den enkla anledningen att det lönar sig inte.
Frågor på det?

• Gilla
ogget
  • Laddar…
Ne har inte direkt någon fråga på ditt svar egentligen. Varför jag vill göra det är väl för att jag kan göra det. Inväntar och ser om någon har ett svar på min fråga ist(y)

differenstermostat för sol + fjäderåtergångsspjäll är gångbart om man vill krångla till det men luftintaget på den kallaste sidan är allt som behövs. Inblåsningstemperaturen från ftxen kommer att att bli densamma under vinterhalvåret

Skall kika funktionen för en sån termostat. Tack för tipset

Enklast blir en vanlig utetermostat.
T.ex Över 15gr ute ta in på norr, under 15gr ute ta in på söder.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.