Hej, vi ska till att bygga en villa i Hälsingland (inväntar nu bygglov). Tog kontakt med kommunen för att höra hur de ser på radon... om de har någon åsikt om huruvida vi bör göra en sådan mätning eller inte. Fick då detta till svar:

"Vanligtvis mäter man radon i befintliga byggnader eftersom det är komplicerat att mäta i marken. Nya hus kan byggas radonskyddade eller radonsäkrade beroende på markradonrisken. I Hudiksvalls kommun är risken för markradon medel- till högrisk, därför bör man minst bygga radonskyddat. Olika grundläggningstyper skyddar från början olika bra mot att radon ska tränga in i huset. Beroende på grundläggningstyp och markens bergart, jordart och genomsläpplighet för radon väljer man lämplig grad av radonskydd. Den aktuella marken verkar vara sandig morän som ger en medelrisk för radon om moränen inte är för grusig eller grov."

Hur gör ni andra nybyggare? Radonsäkrar ni? Verkar ju finnas lite olika metoder för detta också, vad har ni valt om ni valt? För- och nackdelar? Var har ni landat kostnadsmässigt?
 
Jag la in dräneringsrör under plattan i ett T där botten på T:et gick ut utanför plattan och där man sedan om det konstaterades radon kunde anslutas en fläkt som suger ut radonet. Kostade inte många kronor att få till. Radon var dock inget problem så jag behövde dock inte använda rören.
 
M ola.eriksson skrev:
Jag la in dräneringsrör under plattan i ett T där botten på T:et gick ut utanför plattan och där man sedan om det konstaterades radon kunde anslutas en fläkt som suger ut radonet. Kostade inte många kronor att få till. Radon var dock inget problem så jag behövde dock inte använda rören.
Tack för snabbt svar. Pratade nyss med han som ska sköta vår helentreprenad och han hade tydligen redan haft det med i beräkningen. Låter i mina tummen-mitt-i-handen-öron som någon liknande lösning som du har...?

"Radonsäkert utförande.
Dräneringsslang i singlet och radona-klämmor på genomgående rör.
Frågan kommer upp på byggsamrådet oxå."
 
helenfredin helenfredin skrev:
Tack för snabbt svar. Pratade nyss med han som ska sköta vår helentreprenad och han hade tydligen redan haft det med i beräkningen. Låter i mina tummen-mitt-i-handen-öron som någon liknande lösning som du har...?

"Radonsäkert utförande.
Dräneringsslang i singlet och radona-klämmor på genomgående rör.
Frågan kommer upp på byggsamrådet oxå."
Jag vet inte vad radonklämmor är. Jag vet att det fanns någon lösning speciellt gjord för radon med rör som var riktigt dyr men i mitt fall la det bara vanligt dräneringsrör vilket var billigare.
 
  • Gilla
helenfredin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.