Vad kan jag göra nu? :)
 
  • Träyta med tydliga ådringar och en mindre skada eller fläck i mitten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser inte problemet.
 
Hej, jag slipade bort faneret..
 
  • Nyslipad träyta där faner tidigare har tagits bort, med synlig trästruktur och ljusreflektion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle tagit den väg som gräver djupast i plånboken, men ger ett snyggt resultat:
Köp en ny massiv träbänk! är det bok eller ek du vill ha?

(Alternativt en laminatbänkskiva, billigt och hållbart)
 
Alltså att föreslå att lägga på en laminatskiva i möbelsnickeriforumet är ju lite av en skymf mot någon som anstränger sig.

Edit: fast du började ju för all del med ett mer gediget förslag. Men att det ens kom på tal :)
 
Bernieberg Bernieberg skrev:
Men att det ens kom på tal :)
Ja, det är ju inte någon annan som vågar :)

Alternativet är väl att betsa med en rätt mörk teak- eller mahognybets, och sedan lacka 2 - 3 gånger.

Vad jag är nyfiken på är hur man har fått det där fanérytan att se så bedrövlig ut.
Och varför...

À propos Vasco, välkommen till Bygga Hus-forumet!
Här kommer du att hitta mycket läsvärt (om du bara undviker mina inlägg)!
 
Bedrövlig? Det ser ut som palisander. Går inte att få tag på längre och om det gick skulle ingen seriös snickare ta i det, lika lite som i elfenben.
Tyvärr kan jag inte ge TS hopp om någon mirakelmetod som löser problemet. Genomputs är ett elände och han själv kommer alltid att se skadan.

Om en gammal kund verkligen insisterat på att jag skulle göra ett försök...

Utgår ifrån att TS vill ha ett klassiskt polerat jakaranda utseende. Där måste det bli en liten kompromiss. För att täcka skadan behövs en lite mer utjämnande bets som förtar lite av livet i träet.

Betsa med spritbets/industribets innan första lacken/oljan. Spritbets för att den inte tränger in på samma sätt som vattenbaserad bets. Spritbets har en underlig förmåga att jämna ut alla färger i träet. Ser lite dött och opersonligt ut. Perfekt om man av snålhet använt eksplint där den syns.

Motsvarande Herdins bets 72 borde vara en bra färg.
Lägg på grunden.

Nu syns skadan mest för att strukturen är fel. Den är fortfarande lite ljusare. Låt lacken/oljan torka tills den är slipbar. Mellanslipa med typ 250papper. Gör en liten "kudde" stor som en fingertopp av gammal lakansväv. Metoderna kan variera och ingen är mer fel än den andra. Sedan dags att vara konstnärlig.

Ha lite av betsen på t ex ett sillburkslock (vi proffs har exklusiva verktyg i snickeriet ;)). Dutta försiktigt i betsen med "kudden". Inga mängder bara så att den är fuktig. Spritbets torkar på några minuter. Det skall vi utnyttja. Sätt an kudden försiktigt mitt i skadan. Lyft och vänta tills du ser att betsen börjar torka. Använd nu ett finger, inte kudden då det skulle lägga på ytterligare ett lager, till att stryka ut betsen mot kanterna av skadan.

Att det här fungerar beror dels på att spritbets går att lägga på lack, samt att lacken förhindrar att betsen tränger in i träet. Det ger en begränsad möjlighet att, så att säga, skulptera lite försiktigt med färg.

Lyckas du kommer det vara mörkast i mitten och tona ut mot kanten av skadan. Med lite känsla går det att få färgen att se väldigt jämn ut. Metoden ger viss möjlighet att fejka struktur genom att dra med naglar och liknande. Lacka/olja hela ytan och hoppas.

Är skadan fortfarande för ljus går det att upprepa.

Risken är att man lägger på för mycket och får bets utanför det skadade området. Det blir en mörk fläck med ljusare mitt. Pekar ut skadan än än värre.

50/50 chans skulle jag ge mig att få ett acceptabelt resultat. För dåliga odds enligt min mening. Bevaka blocket istället.

Mvh Findus

PS.jag är å andra sidan en petig jäkel som ser allt. Har hänt att jag pekar rakt på en, för mig, synlig skada och fortfarande inte kan få den jag försöker visa atta se den :oops:. DS
 
Redigerat:
  • Gilla
Bangan och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.