Hej

Vi är i akt med att renovera vårt badrum och jag undrar vilka alternativ det finns när man vill ha okaklade väggar.
Vi har pratat med en badrumsfirma och de säger mer eller mindre att det inte går såvida man inte vill ha plastmatta på vägg.
De säger att det enda sättet att utföra det är att kakla.

Vi har sett en hel del bilder där det ser ut som man har plana gipsliknande väggar med snygga stora klinkers på golv. Badrumsfirman säger då att man inte kan bygga så...

Därför frågar jag er, vad finns det för godkänt alternativ till plastmatta och kakel på vägg i badrum?

Mvh Thomas
 
Fibo trespo skivor kan du ju sätta. Eller väv och måla. Och sätter du plastmatta bakom kan du ju själv välja helt fritt vad du vill klistra upp utanpå den. Nån form av stor matt/blank laminat eller plastskiva kanske?
 
Är badrumsfirman plattsättare månne?
 
Skit i alla paragrafryttar-regler och svennebanantyckare! Sätt klinker på golv och ca 10 cm upp på vägg så inte en ev. vattenskada förstör. Kör gipsväggar och måla sedan med tålig färg eller sätt upp valfri träpanel på väggarna, dock ej dusch (såklart). Jag kommer förmodligen få motstånd och många b-jsnödiga åsikter emot mig men hur ofta sker en vattenläcka på en vägg????
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Skit i alla paragrafryttar-regler och svennebanantyckare! Sätt klinker på golv och ca 10 cm upp på vägg så inte en ev. vattenskada förstör. Kör gipsväggar och måla sedan med tålig färg eller sätt upp valfri träpanel på väggarna, dock ej dusch (såklart). Jag kommer förmodligen få motstånd och många b-jsnödiga åsikter emot mig men hur ofta sker en vattenläcka på en vägg????
Det finns inga svennebananryttarregler som motsäger de förslag du tar upp så du kan lugna ner dig. Eller menar du att man ska måla med vanlig väggfärg direkt på kartonggips?
 
Nej,inte vanlig väggfärg. Våtrumsfärg eller vad det nu kallas(orkar inte gåågla). Min personliga åsikt är att det finns för många regler och en allmän bajsnödighet gällande våtrumsreglerna i onödan!
 
Kan hålla med om att det finns viss hysteri men tycker inte att det är reglerna som är boven utan snarare att branschen försöker få det att verka livsfarligt att som lekman läsa genom några skrifter på typ 30 sidor styck och sen bygga badrum själv.

Våtrumsfärg är ett fullgott och regelmässigt alternativ.
 
P
Tex. Alcros våtrumsprogram är godkänt både i zon 1 och 2. Finns nu också med slät väv.
 
Bernieberg Bernieberg skrev:
Kan hålla med om att det finns viss hysteri men tycker inte att det är reglerna som är boven utan snarare att branschen försöker få det att verka livsfarligt att som lekman läsa genom några skrifter på typ 30 sidor styck och sen bygga badrum själv.

Våtrumsfärg är ett fullgott och regelmässigt alternativ.

Men andra ord så är det kakelkillen som räknar på jobbet som snackar gojja? Verkar ju finnas en hel del alternativ här i tråden.

En säljare förblir alltid en säljare...
 
P Peter_K skrev:
Tex. Alcros våtrumsprogram är godkänt både i zon 1 och 2. Finns nu också med slät väv.
Hej

Men detta är förutsatt att man har ny fuktspärr på väggen va? Kan inte räcka med lite färg för att klassa zon1 som godkänt fuktskydd?
 
Har fuktspärr i det systemet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.