I
Ser detta korrekt ut?
Tittar man inifrån vinden ser man tydligt ett hål. Jag tänker om det snöar/regnar med lite sidovind så lär det ta sig in?

Känns som plåten inte täcker tillräckligt?

Ska påpeka det i veckan, nyfiken på era synpunkter.
 
  • Bild inifrån en vind som visar ett synligt hål där ljus tränger igenom, vilket kan tyda på otillräcklig täckning av plåten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Synligt hål vid takanslutning inifrån vind med risk för väderintrång.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tak med tegelpannor och synligt hål nära rännan som ifrågasätts för täthet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
I
Försök till åtgärd, i mitt tycke löser inte detta problemet utan ökar risken för att vatten eventuellt samlas och skadar råsponten.

De ska dock se över det på nytt.

Någon med synpunkter?
 
  • Isolerat ventilationsrör där det ser ut som det är felaktigt tätnat mot taket, risk för vattenskador på råspont.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det fogskum dom har sprutat mellan sponten och isoleringen?

Hur är det med överlapp/tätning mellan underlagspappen och fogskummet?

Hur ser det ut i anslutningen mellan fogskum och isolering, ovanför pappen?
Finns det några gropar där vatten kan samlas?


En fråga till!
Hur ser det ut vid avloppsluftningsgenomföringen?
(Högerkanten på sista bilden i första inlägget)
Det ska vara en tätning där också,
http://www.benders.se/globalassets/...ventilationgenomforing-kragrorflexiror-lu.pdf


Kan se om jag kan ta kort på vår skorstenshuv (imkanal), den jag länkade till tidigare, hur tätmaschetten sitter mot taket och mot spiroröret, samt hur det är isolerat.
 
I
Demmpa Demmpa skrev:
Är det fogskum dom har sprutat mellan sponten och isoleringen?

Ja fogskum. De har bara dragit en krans runtom.

Hur är det med överlapp/tätning mellan underlagspappen och fogskummet?

Vet ej, bara sett det ifrån första bilden. Ej uppifrån/utifrån.

Hur ser det ut i anslutningen mellan fogskum och isolering, ovanför pappen?
Finns det några gropar där vatten kan samlas?

Om man sprutar upp fogskum så misstänker jag att det lär vara där det kan samlas vatten, eller?

En fråga till!
Hur ser det ut vid avloppsluftningsgenomföringen?
(Högerkanten på sista bilden i första inlägget)
Det ska vara en tätning där också,
[länk]

Vet ej, har inte tillgång till huset för att kontrollera.

Kan se om jag kan ta kort på vår skorstenshuv (imkanal), den jag länkade till tidigare, hur tätmaschetten sitter mot taket och mot spiroröret, samt hur det är isolerat.
 
Eh jag har en likadan huv, orkar givetvis inte gå ut och titta nu då det är ganska mörkt men jag är ganska säker på att den vänstra plåten på huven skall ligga _under_ takpannan och den högra skall ligga över, (alltså precis som pannorna ligger) din huv har dom satt tvärt om. Kan kolla imorgon
 
  • Gilla
IAmNotANumber
  • Laddar…

Bästa svaret

Har kollat nu och det va precis som jag sa, din huv sitter fel och det skapar en större glipa, är den rätt monterad ligger plåten i stort sett kloss an, den sista millimetern har jag tätat med butylumentejp
 
I
P patfred skrev:
Har kollat nu och det va precis som jag sa, din huv sitter fel och det skapar en större glipa, är den rätt monterad ligger plåten i stort sett kloss an, den sista millimetern har jag tätat med butylumentejp
Tack ska du ha! Då får jag se till att de gör om och gör rätt!
 
Men har de fortfarande inte monterat en manschett? Skummet ger inte rimlig tätning.
 
I
H hempularen skrev:
Men har de fortfarande inte monterat en manschett? Skummet ger inte rimlig tätning.
Nej, de löste ”problemet” med skum.
Jag sa att det inte ser korrekt ut. Därför ska de nu ta dit en ”speciallist”.
Att jag som amatör ska påpeka detta felet och inte entreprenör eller besiktningsman... får ju en att undra.
 
Största sortens klåpare om dom tror att det gick att fixa med fogskum.
Nej dom har misslyckats totalt med montaget av huven, det är verkligen inte svårt att sätta en huv så detta är inga yrkesmän som varit på plats.
 
Vad är det för bes. man då? Deras egen? Ta dit en egen bes. man. Kan de täta detta med fogskum, så kan de har gjort ungefär vilka fel som helst på resten också. Även felmonteringen av huven är lite skrattretande. Kolla så de inte har lagt underlagspappen fel också (med skarvarna uppåt).
 
I
H hempularen skrev:
Vad är det för bes. man då? Deras egen? Ta dit en egen bes. man. Kan de täta detta med fogskum, så kan de har gjort ungefär vilka fel som helst på resten också. Även felmonteringen av huven är lite skrattretande. Kolla så de inte har lagt underlagspappen fel också (med skarvarna uppåt).
Jag startade en annan tråd och rådfråga gällande deras egna besiktningsman om det skulle räcka. Nu är det dock gjort med deras, övrigt i huset tycker jag ser bra ut. Dokumentation och papper på alla installationer med 10års garanti.

Taket är ju den svåra biten känner jag. Och jag som lekman upptäckte detta. Det ska ju vara en stor och seriös aktör så jag får helt enkelt se hur de löser det. För en lösning finns det alltid.

Dock så får jag hålla i betalningen för de sista 10% tills detta är åtgärdat. Får tillgång till huset i veckan.
 
Jag förstod av dina andra inlägg att detta är gjort av PEAB? De måste ha hyrt in ett stolpskott för att göra taket.

Är det PEAB du har kontakt med ang. det här? De är ju normalt seriösa, har svårt att tro att de normalt skulle släppa in någon som gör så här. Om PEABS byggledare har accepterat skumlösningen så tycker jag att du skall eskalera frågan till hans chef.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.