Flyttade ett litet pilträd (2m 2-3cm i diameter ) i oktober. Grävde ordentligt men det var mest sand och sten där det stod så jag fick i stort sett en barrotad planta. Grävde ner denna i trädgården. Nu i april såg den frisk ut och det såg bra ut. Men sen har inget hänt och nu är topparna torra. Har varit nog med att hålla jorden fuktig.

Är det kört, eller finns det något hopp? Ska man avlägsna de torra grenarna?
 
Jag tror jag hört att du ska anpassa kronans storlek till volymen rötter, du har annars en stor krona som kräver vatten men inte motsvarande rotsystem som kan tillhandahålla mängden vatten som krävs.

Jag skulle ansa kronan o vattna varje dag. Pilar är törstiga i vanliga fall.
 
O Otsef skrev:
Jag tror jag hört att du ska anpassa kronans storlek till volymen rötter, du har annars en stor krona som kräver vatten men inte motsvarande rotsystem som kan tillhandahålla mängden vatten som krävs.

Jag skulle ansa kronan o vattna varje dag. Pilar är törstiga i vanliga fall.
Hur mycket ska jag kapa grenarna? Och kan jag göra det nu direkt?
 
Fadai
S skugg skrev:
Hur mycket ska jag kapa grenarna? Och kan jag göra det nu direkt?
Pil kan du klippa nästan hur mkt som helst, så oroa dig inte, det kommer att växa igen.
 
BirgitS
S skugg skrev:
Hur mycket ska jag kapa grenarna?
Ett foto på trädet där du ritar ut hur stor den flyttade jordklumpen var, gör det nog lättare att svara på den.

Men nu har det ju varit extrem värme på de flesta håll och det är ju extra påfrestande. Nu blir det ju svalare och mindre soligt ett tag så det är ju mycket möjligt att trädet börjar må bättre igen. Om det blir mycket sol igen så försök täcka över trädet så att inte så mycket vatten avdunstar från bladen.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Ett foto på trädet där du ritar ut hur stor den flyttade jordklumpen var, gör det nog lättare att svara på den.

Men nu har det ju varit extrem värme på de flesta håll och det är ju extra påfrestande. Nu blir det ju svalare och mindre soligt ett tag så det är ju mycket möjligt att trädet börjar må bättre igen. Om det blir mycket sol igen så försök täcka över trädet så att inte så mycket vatten avdunstar från bladen.
Grenarna är ganska mycket bredare än vad rötterna var, det finns inga blad ännu, bara små knoppar på stammen. (Men även dessa har varit oförändrade i någon vecka)
 
BirgitS
Då behöver nog trädet klippas in ordentligt för att överleva.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Då behöver nog trädet klippas in ordentligt för att överleva.
Jag testar, tack för tipsen!
 
BirgitS BirgitS skrev:
Då behöver nog trädet klippas in ordentligt för att överleva.
En vecka senare är det blad och knoppar överallt!
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Pil är nog ett av de enklaste träden att flytta, eller för den delen att föröka. Klipper man grenar (1-2 m långa, 1-2 cm tjocka) och sticker ner i backen så brukar alltid några att rota sig och börja växa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.