Det blir Planjas Regent i tegelprofil☺
 
Nu är takstolarna på plats! Gick smidigt men fick medla lite på någon med ett par mm. Men det är nog helt okej.
Satte snedsträvor på gavlarna och vägde in dom sen strävade jag från dom och vidare.
Kändes stabilt men stolarna svajar lite i underkant men det styvar jag upp senare.

Takläggning på lördag☺ Träkonstruktion av takstolar på en byggarbetsplats med byggmaterial i förgrunden och skog i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyuppförda takstolar på en byggplats med synliga snedsträvor och en grävmaskin i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyinstallerade takstolar på en byggnadsstomme med snedsträvor, intill material och en grävmaskin i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyuppsatta träkonstruktioner av takstolar på en byggarbetsplats i skymningen, med en släpvagn i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ForeverJung och 6 till
  • Laddar…
Ser bra ut väntar på fler uppdateringar
//Mathias
 
Imorn ska råsponten upp. Undrar hur långt man hinner, hoppas allt hinns med iaf.
Ledig på måndag så då ska hela taket bli komplett☺
 
  • Gilla
murak och 1 till
  • Laddar…
Idag drog jag igång med råsponten, började runt 11 och blev färdig halv 7. Känns lite i kroppen nu faktiskt när msn krypit på taket hehe.
Lät den nedre brädan gå ut 2.5cm utanför takstolen sen var det bara att såga upp några och blanda med hela längder. En oavslutad trätakstomme och råspontade takbrädor med verktyg och byggmaterial synligt på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I nocken blev det att klyva och snedsåga, blev riktigt bra☺ En takkonstruktion med nyinstallerad råspont, person som arbetar med spikning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trästommen på ett hus under konstruktion med nylagd råspont och takstolar synliga mot en klarblå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyinstallerat råsponttak med synliga spikar och varierande brädlängder i solljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Måste säga att fy fån vilket skitvirke råspont är. Och inte hade dom hyvlat brädorna åt samma håll heller, vankanten var nämligen på olika sidor. Störande när man är pedant.
Fick skynda och köpa mer råspont då jag fått hem för lite i leveransen, 28st för få tråkigt nog.
Men allt kom iaf på plats och är handspikat med 1 i varje bräda.
Imorgon ska jag dra i dom och komplettera med spikpistolen. Semi-constructed wooden roof with rafter tails extending, scaffolding, and construction tools on the ground.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En pågående konstruktion av ett trähyvlade tak med råspont och verktyg synligt på en byggplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ska också renkapa och upp med vindskivor imorgon samt förbereda och pappa.
 
  • Gilla
ForeverJung och 7 till
  • Laddar…
Idag var det stekhett och strålande sol. Utan tröja på ett tak, så ja nu svider det lite på kroppen..
Det var motigt idag och jag var trött men hann med att spika taket, rensåga taket, sätta vindskivor och börja med pappen.

En remsa under fotplåten sen trekantslist och så var det dags att lägga papp.
Jag tar fotplåten sen då jag inte orkade med att klippa plåt idag..

Blåste så pappen krånglade lite. Och jag förstår inte riktigt hur man ska montera den. Dra loss klisterremsan och spika men sen då, då är det knöligt att rulla ut nästa rakt när det är 2 klisterkanter..
Spikade och drog sedan klisterkanterna vilket gick skapligt, inga spikar får synas med denna papp.

Men naturligtvis räckte det inte. Tror inte Beijer räknade med att jag skulle ha en remsa under fotplåten för det fattas 1 längd☺

Hur lägger jag den sista, över nock? Nybyggt trähus med ett delvis täckt tak, undertak och takpapp, verktyg på taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nytt takstolsarbete med osynlig spikning av takpapp och monterade vindskivor längs takets kant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Partvis omonterat trähusstomme i soligt väder, med takpapp på och byggmaterial runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
Nät man kollar på Planjas beskrivning av att lägga plåten så sätter dom fotplåten på läkten. Och har ingen undertill.

Är det överkurs att göra dom jag tänkt? Mig veterligen ska man montera plåten som jag gör men det går ju också på läkten om man släpper ut pappen lite mer?
 
Nä jag kommer ha 2 plåtar. Får köpa imorgon, får duga med Byggmax lite mindre fotplåt under pappen sen Planjas på läkten. Jag har ju 8st från Planja och som är som sagt tänkta att fästas på fäkten. Det var därför pappen inte räckte
 
Kör med plåt som du tänkt. Om det bara är pappen så brukar kapillärkraften kunna suga upp vattnet till råsponten.
Jag passerade Gävle idag så jag ägnade en tanke på dig medans jag handla på Maxi i Gävle.
//Mathias
 
richardtenggren
Han bor ju dock i Hudiksvall, men kul att du handlade på ”vår” affär ;)

Jag ska lägga Benders Carisma, men tänkte köra dubbla fotplåtar för att slippa se läkten som man gör idag på vårt tak.
 
Mathias12 Mathias12 skrev:
Kör med plåt som du tänkt. Om det bara är pappen så brukar kapillärkraften kunna suga upp vattnet till råsponten.
Jag passerade Gävle idag så jag ägnade en tanke på dig medans jag handla på Maxi i Gävle.
//Mathias
Så får det bli!☺ Jasså är du såpass söderöver och åker hehe
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Han bor ju dock i Hudiksvall, men kul att du handlade på ”vår” affär ;)

Jag ska lägga Benders Carisma, men tänkte köra dubbla fotplåtar för att slippa se läkten som man gör idag på vårt tak.
Sant det! Ja läkten vill man inte se även om man kan måla den svart så blir det snyggast att täcka in den.
 
Passerade Hudiksvall också
//Mathias
 
murak
Snyggt! Det där med dubbla plåtar tar jag till mig.

Jag hade lagt den sista biten papp som en sadel på nocken.

Hur långt ut går råsponten från takstolen?
 
Kommer du köra med fotplåtsremsa under fotplåten?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.