Jag hade en rörmokare här som bland annat monterade bort ett element inför renovering och nu tänkte jag att jag skulle montera tillbaka samma element. Jag har aldrig gjort detta tidigare och var ju inte med vid bortmonteringen, så jag tänkte kolla om jag tänker rätt med hur det ska göras. Se de bifogade bilderna.

Jag tänker mig följande:
1. Lossa muttern under inloppsventilen och ta loss böjen.
2. På med lin och pasta och skruva fast böjen i elementet.
3. Lossa muttern under returventilen och ta loss den gängade biten för att sedan skruva fast den i elementet, med lin + pasta.
4. Hänga elementet på plats och skruva fast muttrarna vid inlopp och retur (lin + pasta här också?).
5. Stänga avtappningsventilen och skruva dit en "ändplugg".
6. Öppna avluftningsventilen och sedan inloppsventilen.
7. Vänta tills det kommer vatten genom avluftningsventilen och stäng den då. Öppna sedan returventilen. Kan man få ut all luft ur elementet på detta sätt, eller kommer man att få lufta hela systemet?

Radiatorens gängade anslutning med tätningstejp redo för installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Monteringsdetaljer på ett radiatorselement med inloppsventil och rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av ett demonterat radiatorselement med synliga röranslutningar och ventiler i ett renoveringsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloppsventil för radiator som är monterad på vägg, redo för återinstallation av element.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Krilleman
Ja vad ska man säga. Din rörmokare hade väl slut på radiatorproppar i bilen så denne människa gängad då loss prylarna och lockar med vanliga lock med packning på närmsta gänga.

Väldigt onödigt jobb.

Radiatorpropparna passar på dina lekande muttrar. (y)
https://www.rinkabyror.se/artikel/propp-med-mutter-for-10r/

Och till din återmontering enligt din lista:

  1. (y)
  2. (y)
  3. (y)
  4. (y) Men inget lin och pasta vid dom lekande muttrana, smörj gängan och anläggningsytorna med lite locherpasta endast. Och kontrollera så dom är rena!
  5. (y) Ett lock som rörisen har använt på ledningarna bör passa (om man kan lita på mitt ögonmått) om denne rörkrökare har slarvat bort locket till avtappningsventilen.
  6. + 7. Jag brukar öppna returen först och lufta så vattnet fylls i nerifrån i radiatorn innan jag öppnar termostaten. Då får man ur all luft innan vattnet börjar cirkulera ut i systemet.

Lycka till! :strong::beer:

Bild på radiatorproppen som det hade underlättat detta arbetet:

Rostfri radiatorpropp med tillhörande mutter för rörmokeriarbeten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag tackar så mycket för svaret och dina tips! Tyckte det kändes lite märkligt att de gängade delarna inte satt kvar på elementet. Låter ju logiskt att fylla på elementet nerifrån också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.