Vi har en robomow rs612. Inköpt 2015 men av 2014 års modell och nu undrar vi om det är dags att kasta in handduken.

Framhjulsproblem - löstes med hjälp av att byta sensorkortet och fått hjälp här att kalibrera om framhjulet.

Stäng av innan du lyfter - först kom problemet lite då och då. Den trodde den var lyft. Sen verkade det bara uppstå i laddstationen men släppte bara man rullade ut den lite.

Går inte ut självmant - fungerar om man startar den manuellt och då klipper den fint. Provade stäng av regnsensorn och då gick den ut självmant en gång men då uppstår...

Drivmotor - den går i cirklar och vid test av drivmotorn får vi felkod 240. Maskinen stannar för den blir överhettad då den inte kommer någonstans. Den drivmotorn är bytt året efter vi köpte klipparen då hjulaxeln gick av

Så. Är det lönt att köpa en ny drivmotor?
Kan det vara drivmotorn som gör att klipparen inte går ut? Eller ska vi kasta in handduken och bita i det sura äpplet och skaffa en ny?
 
Jag vet inte om det är till någon hjälp, men jag hade liknande problem med min robomow RL1000 efter att jag bytt drivmotorer och drev. (det kom som ett paket, egentligen behövde jag bara dreven)

Ibland fick jag felkod på den ena motorn om jag körde test på dem, ibland gick det bra. Körde jag maskinen manuellt gick det bra. Jag har även för mig att den följde kantslingan som den skulle.

Till slut blev det kontakt med supporten, jag var väl inne på att det måste vara något med en motor eller möjligtvis varvtalsgivare. Det svaret jag fick var att det troligtvis var moderkortet. Jag var tveksam, då det hände direkt när jag bytt motorer.

Byte av moderkort hjälpte inte.. Men till slut, efter att jag kört grundinställning på kompassen flera ggr började det att fungera.
 
Tack!
Vi har kastat in handduken. Det är för många fel för att börja laga upp. En ny är beställd. En robomow till. Hoppas den här håller längre :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.