Kom in på containerhus och fick inspiration och började skissa och fundera.
Har en rätt stor yta intill ett berg och en slänt, där jag i så fall tänkte uppföra detta projekt.

Edit: Med Containrar tänker jag alltså stålcontainrar.

Behöver förslag på tankar och idér och gärna några ord från någon som byggt liknande :)

Steg 1.
Gräva ur och dränera, och fylla upp med grus och padda detta. Det är tyvärr rätt sankt här idag.

Steg 2.
Lyfta in 3 st 40-fots containrar och svetsa samman dessa

Steg 3
Ta bort ca 1/3 för att göra en bilplats här.
Hur mycket pallar de bärande väggarna här? Funderar på att inte såga "hålet" hela vägen upp och låta en del av väggen vara bärande, och kanske på detta också svetsa dit en stålbalk stöttad av stående träregel vid väggen till höger? Kom gärna med konstruktionsförslag :)

Steg 4
Fylla ut glipan mellan berg och container med grus, och sedan jord ovanpå. Samma på "baksidan" där slänten är markerad. Sen då ha jordtak på detta. Dels är det fint och dels så är det ju "gratis" isolering. :) Hur bör man göra här? Tänker att man plastar detta och är väldigt försiktig när man fyller ut detta så plasten är intakt. Detta bör ju inte ge utrymme för fukt att komma åt containerna?

Steg 5.
Isolera gaveln till vänster i bild. Inte bestämt om jag vill ha öppet eller dörr för cyklarna där. Detta är då inte täckt av jord. En trä- eller murad fasad tänker jag. Vad är enklast och bäst, isolera från insidan eller från utsidan?

Steg 6.
Sätta in garageport, dörrar och inreda :)

Hur hade ni tänkt och gjort?
Vilket bygglov bör man söka för att bygga detta? Bor långt ut i skogen, inga problem med grannar och sånt.

Se bifogad skiss på hur jag tänker mig.
 
  • Skiss av planlösning för containerhus med markerade utrymmen för förvaring, arbetsområde och kontor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Finns en tråd här på forumet om ett bygge. Slutsatsen var väl att det blev coolt, men hade gått snabbare, enklare och billigare att bygga i trä
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Finns en tråd här på forumet om ett bygge. Slutsatsen var väl att det blev coolt, men hade gått snabbare, enklare och billigare att bygga i trä
Vad heter tråden? Ursprungliga tanken var att slippa lägga en platta. Containrarna går på ca 60k. Gräva kan jag lösa nästan kostnadsfritt, grus kan jag lösa för sådär 10k. Summa summarum med containrarna på plats räknar jag på ca 100k. Är det orimligt? Sen tillkommer såklart kostnader löpande, men mest känner jag att det är jobb med vinkelslip och svets när det är på plats.

Sen tänker jag att containrarna är såpass stabila att det inte blir några problem att lägga jord över och liknande. Bygga detta i trä går såklart med, men känns nästan bättre med containrar?
 
Tycker det låter som ett kul projekt! Det jag har sett här på BH var ju ett bostadshus som dessutom blev rätt "over the top" .. :)

Det kanske hade varit enklare att ta två "stora" containers, och en kortare, och ställa som ett U, och sen lägga balk över dem, så slipper du kapa ur, jag tror det skapar rätt mycket merjobb med att förstärka öppningen ..

Platonmatta måste väl vara utmärkt att lägga ovanpå också?
 
  • Gilla
LimpTheGimp
  • Laddar…
T toolman77 skrev:
[länk]
Då var det tråden jag sett, men detta är ju ganska långt ifrån det projekt jag tänker mig. Min tanke är ju mer jordkällare/hobbithål som skall bli garage och mancave. Det där är ju något helt annat - och sjukt häftigt. :)
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Det kanske hade varit enklare att ta två "stora" containers, och en kortare, och ställa som ett U, och sen lägga balk över dem, så slipper du kapa ur, jag tror det skapar rätt mycket merjobb med att förstärka öppningen ..
Jag är tveksam till om det faktiskt är så himla ruckande på hållfastheten. Standard är närmare 260 i takhöjd. Om man då gör "hålet" för bilen sådär 4 meter brett och 210 högt så är ju 50 cm av väggen kvar. På alla containrar. Denna halvmeter "väggyta upp till tak" bör ju klara en jäkla massa vikt bara som den är? I min värld känns det nästan overkill, men om man sedan här då också svetsar en balk mellan väggarna som får stöd i båda ändar.... Alltså typ två portaler med tvärgående järnbalk och troligen trä på sidorna. Det känns spontant att det ju måste räcka för att lägga nån halvmeter jord och på det eventuell snö...? Någon som är duktig på fysik och har miniräknaren till hands får gärna flika in. :)

Edit: Jag tänker alltså att när man sågat ur hålen och svetsat in en balk här emellan (eller under blir det kanske) så har man två stålbalkar med 50 cm höjd. Kurrugerade plåten x2 är ju ca 20 cm tjockt? En "ventilerad" stålbalk om 20x50 cm bör tåla i princip vad som helst...?
 
Redigerat:
L LimpTheGimp skrev:
Jag är tveksam till om det faktiskt är så himla ruckande på hållfastheten. Standard är närmare 260 i takhöjd. Om man då gör "hålet" för bilen sådär 4 meter brett och 210 högt så är ju 50 cm av väggen kvar. På alla containrar. Denna halvmeter "väggyta upp till tak" bör ju klara en jäkla massa vikt bara som den är? I min värld känns det nästan overkill, men om man sedan här då också svetsar en balk mellan väggarna som får stöd i båda ändar.... Alltså typ två portaler med tvärgående järnbalk och troligen trä på sidorna. Det känns spontant att det ju måste räcka för att lägga nån halvmeter jord och på det eventuell snö...? Någon som är duktig på fysik och har miniräknaren till hands får gärna flika in. :)
Jag tänker att det kanske är onödigt att köpa en massa stål, som du bara kapar bort .. Om vi tänker oss att 60k är tre containrar, och det går att göra med två, så har du ju 20k att lägga på annat, tex. balkar över taket mellan containrarna ...

Vad är ditt fokus förresten, mancave (typ dricka whisky och spela VirtuaGolf i hemmabiorummet), eller är du typen som gillar att meka i garaget?
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag tänker att det kanske är onödigt att köpa en massa stål, som du bara kapar bort .. Om vi tänker oss att 60k är tre containrar, och det går att göra med två, så har du ju 20k att lägga på annat, tex. balkar över taket mellan containrarna ...

Vad är ditt fokus förresten, mancave (typ dricka whisky och spela VirtuaGolf i hemmabiorummet), eller är du typen som gillar att meka i garaget?
Du tänker två containrar och typ lägga takstol mellan dessa och ha garage/carport i mitten? Kräver ju mer betong/mer markarbete. Blir också tuffare att få till jorden över dessa?

Stålet som kapas bort (vilket ju typ blir 4 korrugerade skivor om 4x2,1 meter teoretiskt - men inte i verkligheten då det blir ett h-vete att lyfta bort dem ;)) kan också användas för att bygga väggen till rummen där i skissen. Alltså garagets vänstra vägg där i skissen. Resterande kan ju säljas eller användas till annat. Det är inget problem känner jag.

Jag vill ha ett krypin att kunna mecka hoj eller eventuellt bil på vintern, eller bara nån stans att stå för att vara kreativ med händerna och bygga/skapa. Praktiskt behöver vi också förråd/förvaring och ett gästrum. Jag har en bit att pendla till jobbet men får inom kort fiber och kommer då kunna jobba hemifrån mer. Att kunna stänga in mig och ha detta som kontor hade varit fantastiskt bra. Så rummets funktion som gästrum och kontor är ju guld.
 
L LimpTheGimp skrev:
Du tänker två containrar och typ lägga takstol mellan dessa och ha garage/carport i mitten? Kräver ju mer betong/mer markarbete. Blir också tuffare att få till jorden över dessa?

Stålet som kapas bort (vilket ju typ blir 4 korrugerade skivor om 4x2,1 meter teoretiskt - men inte i verkligheten då det blir ett h-vete att lyfta bort dem ;)) kan också användas för att bygga väggen till rummen där i skissen. Alltså garagets vänstra vägg där i skissen. Resterande kan ju säljas eller användas till annat. Det är inget problem känner jag.

Jag vill ha ett krypin att kunna mecka hoj eller eventuellt bil på vintern, eller bara nån stans att stå för att vara kreativ med händerna och bygga/skapa. Praktiskt behöver vi också förråd/förvaring och ett gästrum. Jag har en bit att pendla till jobbet men får inom kort fiber och kommer då kunna jobba hemifrån mer. Att kunna stänga in mig och ha detta som kontor hade varit fantastiskt bra. Så rummets funktion som gästrum och kontor är ju guld.
Ja, typ så .. Golv går ju att ha grusat till en början, och att det finns möjlighet att gräva ur och gjuta ett golv, om det är nödvändigt ... Kanske bara är jag som går igång på att ha ett hobbitgarage ... :crysmile: (svårt när man har 800 kvm tomt bestående av 90% berg, mitti stan) ..
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Ja, typ så .. Golv går ju att ha grusat till en början, och att det finns möjlighet att gräva ur och gjuta ett golv, om det är nödvändigt ... Kanske bara är jag som går igång på att ha ett hobbitgarage ... :crysmile: (svårt när man har 800 kvm tomt bestående av 90% berg, mitti stan) ..
Mja, men att gjuta en grund på den ytan som blir här ligger ju på 20-30k. Sen skall det sättas väggar och isoleras och grejas mellan dessa, samt få ett hållfast tak över. En container kostar ca 20 och löser dessa problem. ;) Tre sammanfogade känns enklare att göra hobbithål av. :)

Ja, jag har haft idé på att spränga ett garage in i berget som är "markerat" i skissen, men tror inte detta kommer gå, och det blir troligen dyrt på riktigt. Men det är ju ännu coolare att ha sin mancave i en grotta på riktigt. ;)
 
L LimpTheGimp skrev:
Mja, men att gjuta en grund på den ytan som blir här ligger ju på 20-30k. Sen skall det sättas väggar och isoleras och grejas mellan dessa, samt få ett hållfast tak över. En container kostar ca 20 och löser dessa problem. ;) Tre sammanfogade känns enklare att göra hobbithål av. :)

Ja, jag har haft idé på att spränga ett garage in i berget som är "markerat" i skissen, men tror inte detta kommer gå, och det blir troligen dyrt på riktigt. Men det är ju ännu coolare att ha sin mancave i en grotta på riktigt. ;)
Min idé var väl mer att gräva ur rubbet, och grusa upp hela bottenytan. Sen parkerar du två parallella containers med 4-5 meters avstånd, och bygger ett tak med I-balk och reglar, och avslutar med plåt .. Täck hela med platonmatta, bygg en innervägg i ena änden på garaget, och sen jord ovanpå allt ... Bygg en maffig trädörr till garaget.... Sen när du tröttnat på grus i garaget gjuter du den ytan... I de två rummen har du ju containergolvet redan!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.