Jag har ett 70-tal betongplattor som jag tänkte använda till rabattkanter. Rabatterna har slipers på ena sidan, som vetter mot en gång med plattor i mitten och grus på sidorna. Den kant jag tänkte lägga plattor på vetter mot gräsmattan. Gräset har vuxit in i rabatten och jag känner att jag vill ha en ordentlig kant, så jag tänkte satsa på att ställa plattorna på högkant. Några tips på hur jag ska få dit dom snyggt? Jag tänkte om jag skulle gräva ur som ett dike för plattorna och lägga sand+grusblandning i botten? Tanken är att prislappen för projektet ska vara 0:- och jag har både plattor och grusblandning på tomten.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
S
Gräv ur med en trädgårdsspade så mycket att en platta går att ställa rakt ner till den höjd som du vill ha på dom , ju djupare desto bättre , gräs har korta rötter och får svårt att gå runt under plattorna
Har själv gjort så , inget gräs utanför och inget grus under
 
  • Gilla
Jored
  • Laddar…
Håller hyfsat bra. Efter 20-25 år är det nu kanske dags att justera lite ;)

Äldre grusgång längs husvägg med betongkantsten, omgiven av grönt gräs, tecken på tid för justering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jored
  • Laddar…
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Håller hyfsat bra. Efter 20-25 år är det nu kanske dags att justera lite ;)

[bild]
Ser bra ut! Ja, det är exakt den typen av plattor jag har. Tänkte sätta igång med grävandet imorgon!
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Gjorde samma sak här, nästan det första jag gjorde när vi flyttade in. Jag satte dem alldeles för högt och utan att fatta att man bör ha grus under. Men trots detta mitt slarv har det hållit sig hyfsat:
Trädgårdsland med lecablock som kantstöd vid hus och altan, synlig fukt och mossbildning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här på ena sidan börjar det dock vika sig, vilket väl beror på att fuktbelastningen underifrån och marktrycket från ena sidan är störst här:
Lecablock som använts för att skapa en planteringskant i en trädgård, börjar luta till ena sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här gjorde jag samma sak med lecablock förra året. Då hade jag lärt läxan och grävde ner dem ordentligt, men tror 17 inte jag använde grus här heller:
En skadad trädgårdskant av lecablock som buktar, med mossigt övertäck samt gräs och växter omkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(Om du tycker att det ser ut som en gravvård är det nog inte alldeles illa tänkt, ty jag sår inte frön, jag begraver dem för tid och evighet... Mossan verkar däremot trivas...)
 
När jag sätter kantsten brukar jag använda en torr blandning av sand och cement, murbruk eller vad jag nu råkar ha hemma att sätta i. På så vis går det att justera sättningen fritt (förutsatt att det är torrt väder), samtidigt som kantstenarna sitter fast ordentligt efter några regnväder eller vattningar.

Proportionerna är inte så noga, det är ju inte gjutning det ska bli. Med ren cement, sådär 1 del cement på 10-15 delar sand/grus. Med murbruk, färdig grovbetong och dylikt, 1 del bruk och 3-5 delar extra sand/grus.

Har satt RV6 kantsten längs infarten till huset på detta vis och den håller att köra bil på utan att den välter eller sjunker.
 
Om du gröver diket och lägger i en bädd av sättsand eller grus så kan du med en lång plank/bräda få en hyfsat slät grund och bara ställa plattorna på den i rak linje.
Välj en höjd så att du kan köra med gräsklipparhjulen direkt på ovansidan och få gräset klippt ända till plattorna.
 
  • Gilla
Jored och 2 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Om du gröver diket och lägger i en bädd av sättsand eller grus så kan du med en lång plank/bräda få en hyfsat slät grund och bara ställa plattorna på den i rak linje.
Välj en höjd så att du kan köra med gräsklipparhjulen direkt på ovansidan och få gräset klippt ända till plattorna.
Och har man inte " en lång plank/ bräda" så går det ofta alldeles utmärkt att använda kanten på en aluminiumstege.
 
  • Gilla
Jored
  • Laddar…
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Och har man inte " en lång plank/ bräda" så går det ofta alldeles utmärkt att använda kanten på en aluminiumstege.
Utmärkta tips, tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.