J jenpa skrev:
Hej!

Byggde hus förra året och vi anlitade då en snickerifirma (sven snickare) och platsbyggde köket. Angående Bertazzoni, så stod vi valet och kvalet, men efter diskussion med diverse köksbutiker och sökning på forumet så valde vi till slut en fristående spis, 90cm bred induktionshäll och dubbla ugnar (PRO905 nånting). Den var tung att bära in (använde lyftkranen som lyfte in stenskivan, då köket är på övervåningen) men är mycket nöjda med den, och det känns som om det är god gedigen kvalitet. Resten av våra vitvaror är Siemens (men samtliga är inbyggda och syns ej).

Ska bli kul att följa!
Svinsnyggt kök btw! Gillar uppviket med stenskivan. Hade jag gärna haft men stenskivor har en tendens att förstöras av mina GT:s..
 
  • Gilla
jenpa
  • Laddar…
P pellito skrev:
Svinsnyggt kök btw! Gillar uppviket med stenskivan. Hade jag gärna haft men stenskivor har en tendens att förstöras av mina GT:s..
Tack!

Stenskivan blev så då vi inte kunde bestämma oss för vilket kakel vi skulle ha, sjukt nöjda med det faktiskt. Jag har ju inte haft induktion tidigare (och kan inte jämföra) men är nöjd med funktionen på denna. Vi lyckades pruta ner den 15-20% även vid onlineköp, så det skadar inte att ringa och fråga vad de kan göra med priset. Det som var bra med platsbyggt kök var att även om allt är hyffsat rakt vid nybygge så kunde man göra specifika anpassningar (såsom skåpbredd) som gjorde att vi slapp passbitar etc. Just köket ansvarade vi själva för (låg utanför 'helentreprenaden') och upplevde att det alltid fanns prutmån på det mesta, bara man jämförde olika leverantörer och pratade med butikerna.
 
  • Gilla
pellito
  • Laddar…
J jenpa skrev:
Tack!

Stenskivan blev så då vi inte kunde bestämma oss för vilket kakel vi skulle ha, sjukt nöjda med det faktiskt. Jag har ju inte haft induktion tidigare (och kan inte jämföra) men är nöjd med funktionen på denna. Vi lyckades pruta ner den 15-20% även vid onlineköp, så det skadar inte att ringa och fråga vad de kan göra med priset. Det som var bra med platsbyggt kök var att även om allt är hyffsat rakt vid nybygge så kunde man göra specifika anpassningar (såsom skåpbredd) som gjorde att vi slapp passbitar etc. Just köket ansvarade vi själva för (låg utanför 'helentreprenaden') och upplevde att det alltid fanns prutmån på det mesta, bara man jämförde olika leverantörer och pratade med butikerna.
Ja vi har också fått en bra rabatt, verkar flexibla!
 
Nu är de lägsta sektionerna, nedsänkta Vardagsrummet och Biblioteket plus grunderna för stolparna som håller upp taket över uteplatsen armerade och klara för gjutning.

3D-ritning av ett hus med markerade sektioner redo för gjutning: vardagsrum, bibliotek och uteplatsens stolpbaser.

Armeringsjärn och formar för gjutning av lägsta sektionerna i ett byggprojekt, med ett hus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grundläggning för ett hus med armerade sektioner för vardagsrum, bibliotek och stolparnas grund för en uteplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


trappstegen armeras upp

Byggarbetsplats med armeringsjärn klart för gjutning av sektioner för vardagsrum och bibliotek.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jimmy Jensen och 5 till
  • Laddar…
Oj, det här gillar vi. Nedsänkt lounge och ett riktigt bibliotek vill man ju naturligtvis ha. Saknar dock ett separat allrum med TV för barnen, men det är ju en prioriteringsfråga. Priset verkar ju inte vara så hemskt heller -- 7 miljoner har jag ju råd med och som ensamstående klarar jag mig gott med mindre yta samtidigt som det blir plats över för en rejäl relax och ett gym. Tyvärr så tillkommer ju tomten, så om jag inte vill bosätta mig i Norrland så får jag gneta på ett tag till... Helt klart ett bygge helt i min smak.
 
  • Gilla
pellito
  • Laddar…
N Nanashi skrev:
Oj, det här gillar vi. Nedsänkt lounge och ett riktigt bibliotek vill man ju naturligtvis ha. Saknar dock ett separat allrum med TV för barnen, men det är ju en prioriteringsfråga. Priset verkar ju inte vara så hemskt heller -- 7 miljoner har jag ju råd med och som ensamstående klarar jag mig gott med mindre yta samtidigt som det blir plats över för en rejäl relax och ett gym. Tyvärr så tillkommer ju tomten, så om jag inte vill bosätta mig i Norrland så får jag gneta på ett tag till... Helt klart ett bygge helt i min smak.
håller med, ett allrum med TV eller ett extra sovrum hade varit önskvärt. vi har dock varit tvungna att förhålla oss till 250 kvm BOA och då prioriterade vi bort det!
 
Uppdateringar med bilder tack!! ;)
 
Åsa Lund
Nyfiken på hur det går för er ?
 
P pellito skrev:
Nu är de lägsta sektionerna, nedsänkta Vardagsrummet och Biblioteket plus grunderna för stolparna som håller upp taket över uteplatsen armerade och klara för gjutning.

[bild]

[bild] [bild]

trappstegen armeras upp

[bild]
Snyggt bygge!! Hur gjorde ni när ni formade trappan, gjorde ni gjutningen i samma moment som den övre plattan eller fick denna göras separat också?
 
P pellito skrev:
6.5-7 ungefär!
Helt fantastiskt hus, grymt jobbat! Vi går också i husbyggartankar i Uppsala. Verkligen inspirerande tråd.

Är beräknade priset inkl kostnad för tomten?
 
C christofero skrev:
Snyggt bygge!! Hur gjorde ni när ni formade trappan, gjorde ni gjutningen i samma moment som den övre plattan eller fick denna göras separat också?
Allt gjöts i tre steg. Nedre nivå, trappsteget och övre nivån. Återkommer med bilder!
 
Nu äntligen har det gått lite framåt efter en låååång sommar utan aktivitet.

Plattan har gjutits klart och stomresningen började i måndags.

Det som ses på bilderna är väggarna mot toalett, Kallskafferi, Kök samt mot uteplatsen under tak.

Murningen av Öppnaspisen har också börjat!

Gjuten platta och påbörjad vägg för öppen spis på byggplats med mätpunkt och träram i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Påbörjad stomresning för väggar vid ett byggprojekt, gjuten platta och material utspridda på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggnadsprojekt med pågående stomresning och gjuten platta, samt verktyg och byggmaterial synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jimmy Jensen och 5 till
  • Laddar…
J Jalle81 skrev:
Helt fantastiskt hus, grymt jobbat! Vi går också i husbyggartankar i Uppsala. Verkligen inspirerande tråd.

Är beräknade priset inkl kostnad för tomten?
Tack!

Nix. Ex tomt
 
  • Gilla
Jalle81
  • Laddar…
Bottenvåningen börjar bli färdigreglad.


Konstruktion av träregelverk för bottenvåningen på en byggarbetsplats under en solig dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Arbetare bygger stommen till en bottenvåning med reglar och balkar på en byggarbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träregelverk för bottenvåning under konstruktion på en byggarbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Träreglar för bottenvåningen på en byggarbetsplats med byggmaterial och en person på en stege.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
Arbetet går vidare med montering av impregnerat gips på stommen nedervåning.

Montering av impregnerat gips på trästommen på en byggarbetsplats under klar himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gipset ska stadga upp konstruktionen så att övervåningen kan reglas upp.

Monteringsarbete på husstomme nedervåning, med impregnerat gips och del av övervåning synlig under konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Monteringsarbete av impregnerat gips på en husstomme i trä, med synliga takbjälkar och en person som arbetar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Monteringsfas av impregnerat gips på stommen i nedervåning under byggprojekt, med material och verktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trästommen till en nedervåning i en byggnation med synliga reglar och förberedelser för övervåning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Nästa vecka färdigställs takstolar för papp och sen kan plåtarbetet påbörjas.
 
Redigerat:
  • Gilla
Jimmy Jensen och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.