Om man bygger nytt, i vilket vädersträck lägger man generellt köket? Lägger man köket så att man har morgonsol eller eftermiddag/kvällssol? Dessa alternativ behöver ju inte slå ut varandra men de flesta lär ha behövt välja.

Anledningen att jag frågar är att jag ska renovera mitt hus och troligen bygga ut. Frågan är då om man ska lägga det nya köket så att man har morgonsol eller att lägga det i utbyggnaden och få eftermiddags/kvällssol?

"Finmatplats" kommer nog oavsett alternativ att bli i söderläge.
 
Jag skulle lägga det i norrläge av den enkla anledningen att jag så gärna vill ha ett äldre kallskafferi (sådant man går in i) och klimatet i ett sådant blir bäst på norrväggen. Vårt kök ligger typiskt nog i sydöst läge!
 
Oavsett vilken av de två platserna jag placerar köket på så blir det ungefär lika långt till köket så det är väl mer huruvida jag vill ha sol vid frukosten eller vid middagen som får avgöra... :)
 
Betina
Engan23 skrev:
Oavsett vilken av de två platserna jag placerar köket på så blir det ungefär lika långt till köket så det är väl mer huruvida jag vill ha sol vid frukosten eller vid middagen som får avgöra...  :)
Ja, det beror väl också på vad du har för utsikt från köksfönstret. Jag själv har ritat in vårt kök i sydväst för att det då ligger närmast entrén med wc samt för att jag därifrån ser större delen av tomten. Jag har ritat in ett gå-in-i-skafferi mot västväggen, ska funka bra.
 
tack det e ju faktiskt en aspekt jag inte tänkt på, utsikt mot gräsmattan eller mot skogen.... vilket smäller högst, sitter jag vid "finbordet" så har jag iof både kvällssol & utsikt över gräsmattan..

 
Betina
Kanon! Och jag har vardagsrummet i norr med burspråk så jag får in kvällssolen från väst med...mysigt.
 
Jag har lagt köket i norrläge av ett par anledningar, har matplatsen i sydvästläge och vill ha svalare i köket för där blir ändå varmt av de olika maskinerna och spisen. Dessutom tror jag kylen och frysen går bättre om de slipper sol på sig hela dagen! :)

Men vill man ha köksmatplatsen med sol/utsikt så kanske man kan placera nämnda maskiner på en skuggig vägg istället!?!? ;)

Helena med
Sverigestugan
 
Appropå kökets läge, någon som har en ypperlig länk där man kan titta på olika planlösningar, tänkte tjuva lite från andra ritningar...
 
Finns det bättre läge för kök än åt nord - nordöst? Hallen, kök, toa, sovrum har jag på skuggsidan och på solsidan finns vardagsrum, matsal. Känns perfekt ;)
gaia
 
gaia skrev:
Finns det bättre läge för kök än åt nord - nordöst?
gaia
Javisst finns de' det ;D, men det beror kanske till viss del på om du ska ha matplats i detta kök eller om det är ett rent tillagningskök utan sittmöjligheter, men med separat matsal.
Hade i mitt förra hus köket mot öster och jag tyckte det var trist varenda dag när solen försvann från köket, nu har vi köket i syd-väst vilket betyder sol heeeela dagen :D.
Iof. får man ha markiser utanför fönstren när det är som varmast, men det gör inget för trots dem så är rummet fullt av gulligt, mulligt, "solgult" ljus och oändligt mycket trevligare att vistas i än ett rum åt norr.
För att inte tala om den största delen av året, dvs. då det inte är sommar, då kan man ju verkligen ta vara på de få solglimtar som finns.
Åtminstone jag vistas isolerat mest i köket, som iof. är ganska rymligt, av de rum vi har och jag tycker inte det är trivsamt att vistas största delarna av den vakna tiden i ett rum mot norr, näe ....... :p där kan istället sovrum, gästrum, tvättstugan, badrummet, klädkammaren o.dyl gärna vara, vad mig anbelangar iaf. ;)

//Christina.
 
Betina
Håller med dig, Christina.
Man blir liksom gladare av att kökspyssla i ett solljust rum. Vad man kan tänka på när man ska placera köket är ju också var och hur många fönster man sätter in.
Köket jag ritat är ca 8x4,5 m och då har jag delat upp det i två delar (kök, matplats). I köksdelen har jag 1 fönster i syd ovan diskhon och 1 i väst ovan arbetsbänk, medan jag vid matplatsen har 2 stora fönster i syd.
Och som sagt, kan man så ska man ta vara på soltimmarna. Jag kommer även att ha en uteplats med ljust plasttak utanför köket så solen blir inte så bländande. ;D
 
borde ha anat att smaken e som baken när jag ställde denna fråga... :)

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.