Ryobi.
 
  • Gilla
Vivah
  • Laddar…
Jag hade valt Bosch, av samma anledning som innan.

Oavsett så skulle inte batteriet räcka till för en klippning kan du ju faktiskt köpa ett till. Så slipper du ladda emellan.
 
  • Gilla
Vivah
  • Laddar…
G gustavk skrev:
Batterierna är tunga och kräver kraft att ta i och ur maskinerna.
Uh, nej. Batterierna är inte särskilt tunga. Här är ett av mina Rotak-batterier på 4Ah:

Ett Rotak 4Ah batteri på en röd digital köksvåg som visar vikten 1206 gram.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vår tomt är på 1200m2 (vet inte riktigt hur mycket av det som är gräsmatta), och vi klarar det nästan på ett batteri. Vi är inne på tredje året och har inte märkt någon försämring av kapaciteten.
 
  • Gilla
Vivah
  • Laddar…
B bakterie skrev:
Uh, nej. Batterierna är inte särskilt tunga. Här är ett av mina Rotak-batterier på 4Ah:
[bild]

Vår tomt är på 1200m2 (vet inte riktigt hur mycket av det som är gräsmatta), och vi klarar det nästan på ett batteri. Vi är inne på tredje året och har inte märkt någon försämring av kapaciteten.
Jag trodde inte heller dom skulle vara så tunga, och SÅ svag är jag inte...

Ja det går ju att byta upp sej till 4Ah om det känns för segt med 2Ah, men dom är väldigt dyra - nästan 2000 kr.

Jag hade fel om mammas maskin, hon har inte behövt byta batteri under dom ca 5 åren hon haft den.
Det var kniven hon hade bytt.
Hon får köra på 2 laddningar men då är hennes tomt lite större och mer ojämn.
Det tar ca 1 timme att ladda.

Hon tycker att Bosch känns säkrare eftersom det är ett stort, känt märke.
 
Jag skulle absolut satsa på en med sladd! Du slipper allt stök med batterier och kan mosa igenom gräs som blivit lite för långt. Sladden är inte så besvärlig som man kan tro, så länge du planerar vägen och klipper från sladden så stör den inte.

Många klippare är också väldigt plastiga. Har du grus i närheten av gräsmattan eller skottar grusgångar på vintern så skulle jag satsa på en i metall. Jag hittar fortfarande plastbitar som slagits loss av småsten ur klipparen jag hade för 5 år sedan... Nu har jag en klippo med sladd
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
T toolman77 skrev:
Jag skulle absolut satsa på en med sladd! Du slipper allt stök med batterier och kan mosa igenom gräs som blivit lite för långt. Sladden är inte så besvärlig som man kan tro, så länge du planerar vägen och klipper från sladden så stör den inte.

Många klippare är också väldigt plastiga. Har du grus i närheten av gräsmattan eller skottar grusgångar på vintern så skulle jag satsa på en i metall. Jag hittar fortfarande plastbitar som slagits loss av småsten ur klipparen jag hade för 5 år sedan... Nu har jag en klippo med sladd
Kraven är inte lika höga på en kolonilott där man bara vistas då och då i maj - sept.
Finns bara grus några meter bredvid gräsmattan, som avskiljs med betongkant.
Det är snarare kanterna av betong som är värst - lånade brorsans rejäla bensinklippare förra året och lyckades köra sönder kniven.
Kanterna är ojämna och man ser inte alla "bitar".
Förra sommaren var den första vi var där så vi hade inte så bra koll på alla vrår.
Jag ska byta ut betongen, som även finns runt rabatter, mot trä

Vi har en trimmer med sladd som jag körde med lite förra året, och det var jobbigt nog.
 
Just för att du inte är där hela tiden kan gräset skena iväg, du blir också tvungen att hålla koll på batteriet under vintern
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.