HOBBY ARCHITECT
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Vad är felet på den ritningen menar du?
Vänligen förklara för mig, för jag ser inte problemen själv.
Kolla köksbänken (och kyl och frys).
 
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Kolla köksbänken (och kyl och frys).
Ja?
 
HOBBY ARCHITECT
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Ja?
En köksbänk är ju inte så bred. Så här ser lägenhetens kök ut i verkligheten.

VRP2PDC6_q100_h640_w960_mFile_cmOnlyScaleDown.jpg
 
  • Ritning av en lägenhets kökslayout med spis, diskho, kyl och frys.
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
En köksbänk är ju inte så bred. Så här ser lägenhetens kök ut i verkligheten.
Ja, om det är samma kök så är det inte mycket som stämmer.
Men det framgår ju också av texten. Man får väl se det som en principskiss :)
Men som planritning betraktad så har du ju helt rätt!
 
Din nisch kanske kan vara att mäta upp och rita planskisser åt köparna. Efter kontraktsskrivning är de inflyttningssugna, vill provmöblera och planera renovering, men har bara mäklarens dåliga skiss.
Du mäter upp ordentligt och ritar!
Akta dig bara för att lova millimeterprecision, du vill nog inte att någon beställer kök eller badrum som sen inte visar sig passa utan att du har täckning av någon försäkring.
 
Jag jobbade tidigare hos en småhustillverkare. Mitt jobb var att skissa ritningar utifrån kundernas idéer. Men för att kunna göra detta och inte lova för mycket så att säga hade jag gått en 5v internutbildning i just detta företags byggsystem. Innan det byggingenjörsutbildning med lite extra kurser inom arkitektur.

På företagets huvudkontor satt det sedan ritare som gjorde "riktiga" ritningar av våra skisser, bygglovshandlingar, bygghandlingar osv. Det var i princip de ritarna som kollade så vi inte hade tänkt fel någonstans.

Sedan vet jag inte hur de gjorde med renderingar osv, men de bygger absolut på de Revit-ritningar som skissarna eller ritarna producerade. Möjligvis har de någon in house men jag skulle gissa på att de säljer bort det jobbet.

Så tyvärr fanns det inte någon där som bara gjorde snygga ritningar utan att ha förståelse för byggregler och det interna byggsystemet.
 
  • Gilla
HOBBY ARCHITECT
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Dom kanske framstår som lite mer seriösa om deras ritningar (och saker som hemsida) ser bra ut?
Ja men för mig och många andra såg den där ritningen tillräckligt bra ut. Men vill ju bara få ungefärlig koll på planlösning och utrymmen. Resten kollar man på visning. Om det fanns en bättre ritning kanske nån skulle uppskatta det men är det tillräckligt för att de ska vilja betala någon för att ta fram en sån? Det tror inte jag.
 
  • Gilla
Bernieberg
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Dom kanske framstår som lite mer seriösa om deras ritningar (och saker som hemsida) ser bra ut?
Eller så bryr folk sig mer om att den fyller sitt syfte (att man se rummens relativa storlek och läge i förhållande till varandra) än att det är ritningstekniskt vackert/muntiöst korrekt (vilket en oinsatt inte ens skulle märka).
Dessutom finns det ju i regel massor med bilder som säger ännu mer om rummen än den info som planritningen ger.

Jag har stört mig på att ingen enda bild finns från källaren som kan ge info om material och standard på olika saker, och total frånvaro av en plan.
Men aldrig på att en befintlig plan varit för dålig. Snarare är det mer "ärligt" eftersom den sannolikt inte är exakt uppmätt, så bättre inte ge sken av kvalitetsnivå i ritningen som inte motsvarar kvalitet på informationen.
 
HOBBY ARCHITECT
R Räknenisse skrev:
Eller så bryr folk sig mer om att den fyller sitt syfte (att man se rummens relativa storlek och läge i förhållande till varandra) än att det är ritningstekniskt vackert/muntiöst korrekt (vilket en oinsatt inte ens skulle märka).
Dessutom finns det ju i regel massor med bilder som säger ännu mer om rummen än den info som planritningen ger.

Jag har stört mig på att ingen enda bild finns från källaren som kan ge info om material och standard på olika saker, och total frånvaro av en plan.
Men aldrig på att en befintlig plan varit för dålig. Snarare är det mer "ärligt" eftersom den sannolikt inte är exakt uppmätt, så bättre inte ge sken av kvalitetsnivå i ritningen som inte motsvarar kvalitet på informationen.
Men ibland finns det ingen planskiss alls i vissa mäklarannonser. Sånt stör i alla fall jag mig på.
 
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Men ibland finns det ingen planskiss alls i vissa mäklarannonser. Sånt stör i alla fall jag mig på.
Men då är det nog för att de inte vill lägga tid och pengar på det. Eller att planlösningen är så kass att den förstör mer än hjälper ur marknadsföringssynpunkt. Jag tror inte att det är för att ingen kan rita upp det.

Jag tror också att din bästa möjlighet är att hjälpa privatpersoner att rita till bygglovsansökningar om du inte vill göra en större satsning med utbildning etc.

Det är nog svårt att hitta något sammanhang där du får rita utan att uppdragsgivaren är intresserad av hur lång tid det tar eller när det är klart. Med tanke på stresskänslighet tänker jag. Byggbranschen eller mäkleriet är inte ideala om stress är ett problem.
 
  • Gilla
FreQa och 1 till
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT
Bernieberg Bernieberg skrev:
Men då är det nog för att de inte vill lägga tid och pengar på det. Eller att planlösningen är så kass att den förstör mer än hjälper ur marknadsföringssynpunkt. Jag tror inte att det är för att ingen kan rita upp det.
Dom gångerna jag har sett att det har saknats har det funnits på dom andra annonserna på samma mäklarfirma.
 
Ja, det är väl inget hinder för att båda anledningarna jag skrev skulle kunna vara förklaringen? Det är ju olika kunder och olika objekt i varje annons.
 
  • Gilla
HOBBY ARCHITECT
  • Laddar…
BirgitS
Ibland händer det att en planskiss läggs till efter ett par dagar, jag antar att det bara tog lite tid att få den klar.
 
Om du verkligen vill satsa på det här så skulle jag nog prova på en hobby nivå först, kontakta några mäklare och eller hustillverkare och erbjud din tjänster gratis.
Du får öva och du får in en fot utan att det kostar något för dom som anlitar dina tjänster.
 
  • Gilla
HOBBY ARCHITECT
  • Laddar…
Tjena, skummade igenom tråden lite, jag jobbar som konstruktör.
Revit är en branschstandard bland arkitekter och konstruktörer, VVS och el brukar rita i någon blandning av 2d och 3d.

Du har väl i princip tre alternativ
1) Köra eget (inom något som ligger dig varmt om hjärtat) kolla på fler företag som t.ex areakorrekt och så, eftersom du inte kommer skapa något nytt utan vill jobba med något befintligt?
2) Hoppas att någon arkitektbyrå eller företag som t.ex areakorrekt vill plocka upp en novis
3) Göra som resten av oss i princip, plugga på högskolan/KY, eftersom du har någon form av stressproblem så finns det faktiskt ingenting som säger att du måste plugga klart på tiden som "du borde". Ta ett extra år ifall det behövs?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.