Jag ska bygga en kombinerad trappa/bro som ansluter mellan två bjälklag med ca 800mm höjdskillnad. Jag känner mig lite osäker på konstruktion och dimensionering, så jag skulle gärna få lite input!

Så här är det tänkt att fungera. Avståndet i plan mellan bjälklagen är 2200mm, bredden på "bron" är 950mm. Det går att ansluta i golvbjälkar i alla 4 hörn, samt till en vägg i ena sidan av bron. En Spiraltrappa kommer ansluta till andra sidan (hitom i bilden).

3D-rendering av kombinerad trappa och bro mellan två nivåer med reglar och svetsade stöd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Min tanke är att be vår smed tillverka två bockade L-järn, höjd 120 bredd 45, i vilka jag lägger 120 reglar, som länkas ihop med likadana reglar på cc 450. Trappstegen läggs på svetsade stöd. I alla fyra hörn svetsas fast fästplåtar, som skruvas i bjälkarna. Plattformen skruvas även i mitten på ena långsidan.

Stålkonstruktionen blir så här:

3D-modell av en pågående konstruktion för en kombinerad trappa och bro mellan två ytor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Låter det som en realistisk plan? För att klara gånghöjd under vill jag gärna hålla mig till 120, ifall det är möjligt. Vad är en vettig tjocklek på stålet skulle ni tro?
 
Jag kan ju bjuda på ett foto på kaoset också!

Rivningskaos inomhus med synlig trästomme, kablarna och en spade i framgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det går säkert att lösa som du tänkt, men jag tycker det är en lite bakvänd lösning. Det måste vara bättre att göra något som ser ut som en ramp fast med små och djupa plansteg. Det är en komplikation att både höjd och längd är fixerade, men det går att laborera lite. Man får göra om trappformeln så att den tillåter ett fotbyte per plansteg. Istället för att räkna med att 2xh + d = 60-63, använd 2xh + d = 120-126.
 
Hm, nja, det fungerar inte, för det ska ansluta en spiraltrappa till mitten av bron...
 
Jag förstår. Personligen gillar jag inte din lösning eftersom den avviker från vad man förväntar sig. Jag hade hellre sett en plan bro och en trappa på vänster sida. Men det kanske inte finns plats för det på höjden? Med din tänkta lösning hänger allt på svetsfogen.Den går att utföra i limträ också.
 
Ansluter centrumpelaren i spiraltrappan till vinkeln som hänger i luften på bilden? I så fall blir det väldigt stabilt.
 
  • Gilla
arkTecko
  • Laddar…
Arkitekturen är jag inte alls osäker på, det kommer att bli bra. Men man ser inte så mycket av sammanhanget i bilderna så jag kan förstå din osäkerhet.

Svetsfogen är jag inte orolig för tror jag, vi har en duktig smed som gör det åt oss. Men jag tolkar dig som att 120 i höjd är en vettig lösning? Några tankar om tjocklek på godset?

Oavsett, tack för input!
 
Bernieberg Bernieberg skrev:
Ansluter centrumpelaren i spiraltrappan till vinkeln som hänger i luften på bilden? I så fall blir det väldigt stabilt.
Jag hade tänkt det från början, men nu är vi inne på en billig kit-trappa. Då blir det mer av en indirekt anslutning, men visst, ansluter gör den ju. Är det stabilt nog att gå ned till 95?
 
En snabb koll i ståltabellerna säger mig att en L-profil 100x50x8 säkert räcker.
 
  • Gilla
arkTecko
  • Laddar…
Nu är det ett tag sedan, men så här blev det. Trappan uteblev i slutändan. Tack för hjälpen!

Renoverad inomhustrappa i vitt med handledare och öppen planlösning ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverat vardagsrum utan trappa, med vitmålade väggar, träbjälkar och designmöbler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
justusandersson och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.