Hej!

Härförleden slog frugan och jag till på Gardenas 35 meter slangupprullare, då vi hittade den på ett riktigt bra erbjudande. Det jag dock inte tänkt igenom helt är hur jag ska fästa denna på fasaden. Själva vindan väger 14 kg tom...hur mycket den väger när slangen är full med vatten går säkert att räkna ut...men det lär ju vara ett antal kg till. Sen blir det ju en hel del kraft när man ska dra ut slangen också, så jag är lite orolig för att dra ned tegelfasaden! :surprised:

Fasaden är tegel, som är ihåligt som ett rutnät om man ser på det uppifrån så att säga. Vad som finns bakom teglet vet jag faktiskt inte, eftersom jag aldrig har haft anledning att ta bort någon tegelsten eller göra några andra stora jobb på fasaden. De originalritningar jag fått från kommunen är riktigt dåligt inscannade kopior som inte ens visar hela arken, så jag har inte sett någon detalj som visar fasaden i genomskärning.

Man skulle nog kunna påstå att vårt hus är av den vanligaste modellen som finns i Sverige, kallat "Skandiahus". Det är en enplans villa runt 100 m2, med källare och alltså tegelfasad. De brukar finnas områden i varje stad med just den här typen av villor, med lite olika planlösning och utformning, men jag gissar att konstruktionerna är i princip identiska.

Är det någon som fäst något tungt på den här typen av hus, och har lite tips hur jag ska gå tillväga så jag kan vara trygg att jag inte drar ned halva fasaden när jordgubbarna ska vattnas i sommar? :)

Här är hörnan jag skulle vilja få upp vindan:

Hörnet av en tegelvilla med en brun förvaringsbod och en trädgårdsslang upprullare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mvh
Fred
 
Undrar faktiskt samma sak fast gör en träpanel då vi också införskaffat en sådan. Den verkar gå åt som smör på lagerhyllorna så lär finnas ett antal uppsatta vid det här laget :)
 
Undrar du för träpanel tycker jag att du ska starta en egen tråd, så håller vi isär fasadkonstruktionerna. Allt annat är ju lika...
 

Bästa svaret

Du har ett hus med fasadtegel, dvs en halvstens mur som ytskikt utanför själva trästommen. Fasadteglet tål absolut en infästning av en slangupprullare. Det brukar vara fyra skruvhål. Borra och plugga. Jag och hustrun har två sådana, mycket praktiska för att inte säga vanebildande.
 
J justusandersson skrev:
Du har ett hus med fasadtegel, dvs en halvstens mur som ytskikt utanför själva trästommen. Fasadteglet tål absolut en infästning av en slangupprullare. Det brukar vara fyra skruvhål. Borra och plugga. Jag och hustrun har två sådana, mycket praktiska för att inte säga vanebildande.
Ja, man blir fort trött på den vanliga vindan som är totalt oergonomisk...fattar inte hur konstruktören tänkte där.

Vad menar du med halvstensmur? Hur är fasadteglet förankrat i trästommen?

Som jag förstått det är det en luftspalt mellan teglet och vad som nu är bakom det. Till höger om den bruna redskapsboden ser man ett av alla ventilationshål mellan tegelstenarna.

Det stämmer att det är fyra skruvhål i vindans rektangulära fästplatta, som är rätt stor.
 
richardtenggren
Jag tror att man brukar ”kramla” fast teglet i trästommen. Jag ska riva mitt tegel i sommar bara jag får det godkänt så lite nyfiken själv, mitt har dock 12,5 cm sten. Men snackade med min vän som är snickare/byggingenjör som sa att det brukar vara kramlat.
 
Halvsten betyder att teglet ligger med långsidan utåt. Normalmåttet på en tegelsten är ca 12x25 cm. Tegelmuren förankras i trästommen med kramlor som muras in i skiften på jämna avstånd. Fyra kramlor per kvm är en gammal tumregel. Kramlorna brukar vara av koppar eller rostfritt stål. Teglet muras med en luftspalt på ett par cm. Längst ner och längst upp lämnas vissa stötfogar öppna för luftning.
 
Tack för förklaringen justusandersson! Nu vet jag mycket mer om hur en sådan här vägg är konstruerad. (y)

Skulle du säga att man normalt sett sätter kramlor nära knutarna så att tegelmuren är stabilast där?
 
Nej. Där löser hörnförbanden det. Behovet är större mitt på.
 
Och med "hörnförbanden" menar du där de två väggarnas tegelstenar är "flätade" i varandra i knuten?

Så att sätta slangvindan mitt emellan hörnet och eluttaget, med pluggar endast i teglet, tror du är säkert att göra?
 
Absolut!
 
  • Gilla
Paxman
  • Laddar…
P Paxman skrev:
Och med "hörnförbanden" menar du där de två väggarnas tegelstenar är "flätade" i varandra i knuten?

Så att sätta slangvindan mitt emellan hörnet och eluttaget, med pluggar endast i teglet, tror du är säkert att göra?
Det är säkert. Du ska borra i teglet, inte i fogarna.
 
  • Gilla
Paxman
  • Laddar…
Toppen! (y)

Beroende på var fästets hål hamnar i relation till de olika tegelstenarna så kanske jag behöver snida till en platta i typ plywood som jag skruvar fast fästet i. Plattan utformar jag så att hålen för att fästa den i väggen hamnar precis i mitten av fyra olika stenar.
 
  • Gilla
Huvudbrytaren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.