Har en 1230 m2 tomt med c 500 m2 gräsmatta, hyfsat komplex U-form plus en grusgång som delar av (naturgrus, men inte djupt, ska nog gå att passera fick jag höra). Mycket rabatter, lutning på på nåt ställe, relativt smala passager på sina håll.

En firma har kampanj på AW 420 med Connect (10 års trafik ingår), dock utan GPS. Alternativet är en 315X, med mobildata etc, och GPS. Det skiljer inte mycket i pris mellan maskinerna (hittar dock inte priserna just nu). Funderar på att låta firman installera också, de verkar ha bra koll på vilka grusgångar som funkar och när det är värt att dra öar etc. Har annat att pyssla med dessutom :rolleyes:

315X är ju en nyare maskin, jag skulle upåpskatta stöldskyddet/detektering som GPS utgör, men 420 är rejälare, behöver inte gå lika mycket och kan ha två guidekablar vilket jag tror vore bra.

Finns det nåt givet val här? Nyare modell med bättre uppkopplingsmöjligheter och kanske mer framtidssäker generellt, eller lite äldre med bättre spec map klipptid och prestanda allmänt.
 
420 med stora installationskitet o connect för 25 900, 315X med dito för 27 500.

2 000 kr billigare för 420 alltså. Är GPS en så stor sak att man kan offra kapacitet och betala 2k mer tro? Ger det så mycket mer än spårning vid stöld?
 
En 420 ger lite större valmöjligheter med placeringen av laddstationen tack vare dubbla guider.

GPS på x-modellerna används även för yttäckning, alltså att klipparens arbetstid blir jämnt fördelad över hela gräsmattan, en funktion som inte alltid fungerar optimalt. Tex min 330x vill gärna spendera alldeles för mycket tid på en avlägsen svåråtkomlig yta där gräset inte växer lika snabbt som på de stora öppna ytorna. Det brukar sluta med att jag stänger av gpsen och ställer in fördelningen manuellt med hjälp av olika släppunkter på guidekablarna.
 
  • Gilla
Alko
  • Laddar…
Men det verkar oklart om 420 med Connect levereras med GPS eller inte. Geofence med varning vid stöld vore väl ändå bra att ha när det gäller GPS- funktion?
 
Ok, svarar mig själv här om nån undrar över samma saker. Connect-modulen till tex 420 har GPS som kan användas för spårning, stöldvarning, men inte för att hjälpa till att styra klippningen såsom i X-modellerna. Hittar dock inte sidan där jag läste detta, men det förklarar ju också de lite inkonsekventa beskrivningarna kring GPS- stöd i Connect.

Samma pris för 315X och 420 med Connect (inkl GPS). Båda modell 2018 med stora installationspaketet. Låter isåfall som no- brainer, man köper 420 om man behöver dubbla guider och vill ha bättre prestanda.
 
  • Gilla
brajt
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.