J
Hej,

Funderar på att köpa ett sommarhus. Det är byggt i trä(stora balkar) 1979 ett plan med inredd källare. Är det något man bör se upp med och vad ska jag göra för att minimera att köpa grisen i säcken? Vilka kontroller ska jag göra innan?

Ha en härlig dag
 
Källaren är första punkten, är den inredd så är det en stor riskkonstruktion. Stor risk för fukt o mögel.

Taket, om det är original, kan nog börja närma sig sin livslängd. Undersök vinden noga efter läckor. Räkna med att taket kan behöva bytas inom kanske 5 år.

Vad är det för vatten / avlopp? Egen brunn, är vatrtnet tjänligt, när testades det, risk att dte sinar?
Enskilt avlopp, är det godkänt, villken typ, ofta trekammar för tvätt disk osv, sluten tank för toaavlopp, kostnad för tömmning av tank, hur ofta?

Planer på kommunal VA, isåfall förväntad anslutningskostnad, inte ovanligt med 2 - 400 000, obligatoriskt.
 
J
tackar för input. Är en nära släkting som ev säljer så ska ta in firma för att göra mätningar ang fukt osv.

Det finns ingen vind så är snetak med bjälkar.

Är en sammfällighet så brunn där all delar på grundvattnet(sommarvatten). Verkar vara i ordning.

Får nog återkomma med mer info :)

H hempularen skrev:
Källaren är första punkten, är den inredd så är det en stor riskkonstruktion. Stor risk för fukt o mögel.

Taket, om det är original, kan nog börja närma sig sin livslängd. Undersök vinden noga efter läckor. Räkna med att taket kan behöva bytas inom kanske 5 år.

Vad är det för vatten / avlopp? Egen brunn, är vatrtnet tjänligt, när testades det, risk att dte sinar?
Enskilt avlopp, är det godkänt, villken typ, ofta trekammar för tvätt disk osv, sluten tank för toaavlopp, kostnad för tömmning av tank, hur ofta?

Planer på kommunal VA, isåfall förväntad anslutningskostnad, inte ovanligt med 2 - 400 000, obligatoriskt.
 
Hus med inredd källare skulle komma långt ner på min lista över tänkbara köp.
 
J
Stefan N Stefan N skrev:
Hus med inredd källare skulle komma långt ner på min lista över tänkbara köp.
2/3 av källaren ligger under mark. Förändrar det något? Jag kan tänka mig att det finns en del fukt eftersom det finns en fläktanordning installerad.
 
Det är nog som källare är mest, att de sticker upp en del. Men risken för fuktskador är lika stor för det.
 
J
H hempularen skrev:
Det är nog som källare är mest, att de sticker upp en del. Men risken för fuktskador är lika stor för det.
Bäst att ta dit en besiktningsman sen utgå från vad de kommer fram till.
 
J
Har gjort en värdering av huset nu och ska ta dit en besiktningsman. Tycker priset lite är i överkant. Mäklaren vet att det inte kommer komma ut på marknaden men är det någon som haft erfarenhet att priset kryddas? Kanske kan leda till att den till slut kommer ut på marknaden..
 
Det finns alltid en risk att en mäklare vid en värdering justerar sin värdering i en riktning som skall öka chansen att mäklaren kan få i uppdrag att sälja.

Om detta är en gratisvärdering som mäklarfirmorna gör som marknadsföring, så är risken troligen större än om man anlitar dem för en värdering och betalar ett arvode för värderingen.
 
J
H hempularen skrev:
Det finns alltid en risk att en mäklare vid en värdering justerar sin värdering i en riktning som skall öka chansen att mäklaren kan få i uppdrag att sälja.

Om detta är en gratisvärdering som mäklarfirmorna gör som marknadsföring, så är risken troligen större än om man anlitar dem för en värdering och betalar ett arvode för värderingen.
Ja det är en gratisvärdering med en mäklare som kan området väl. Det har varit rätt få objekt till salu under senaste 2 åren tyvärr. Enligt egna observationer så har fritidshusmarknaden inte följt med nedgången vi sett senaste 9 månaderna så rätt svårt att veta om hans värdering är mer för eget intresse. Ska ta in en till som gör en värdering där jag betalar.
 
J
Haft besiktningsman där. Grunden är betongplatta sen spånskiva som ska va reglad. Finns en viss suspekt doft(han tippar på mögel men kan ej säga då det krävs att man tar upp hela golvet) dvs riva ut källaren och göra om väggar och golv. Källaren är på ca 65-70 kvm. Antar att det är lika bra att köra en dränering också. Huset är ju i princip hemsnickrat vilket det ofta gjordes på 70-talet. Vad kan en källarrenovering kosta?
 
Tycker du ska vara observant på lukten, hus ska inte lukta. Kan tex vara tryckimpregnerade syllar, men -79 var i slutet av den eran om den inte slutade några år tidigare.
 
Kolla tomtgränser, servitut, fastighetsbeteckning och bygglov också.
Finns hos lantmätaren.

Dränering och källarenovering (40 kvm) kostade 150 tusen för oss.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.