Hej,

Har ett byggbolag som ska renovera mitt badrum nu i slutet av månaden. Har beställt allt material och gjort klart ritningen på hur vi vill ha det.

Det sitter idag en utsugsfläkt till ett centralt ventilations system i våtzon 1. Och denna går inte att flytta på pga hur rören är dragna till den. Fick idag ett medelande med följande text från byggbolaget och undrade lite vad det innebar.

Avvikelse:


Ventilation i våtzon 1.

Medgivande:

Genom att godkänna detta avtal godkänner beställaren ovan angivna avsteg från gällande branschregler och entreprenören befrias från ansvar samt garantiåtagande som går att härleda till avvikelsen.

Mvh
 
I zon 1 får det inte förekomma "hål" annat än vattenrör och avlopp normalt sett och ett ventilationsrör går inte att täta på något sätt som är godkänt och därför blir det en avvikelse.
Om någon skada skulle uppstå p.g.a. fukt/vatten som trängt in via ventilationsröret kommer det då inte att gå på någon garanti eller försäkring eftersom det är en avvikelse enligt standard.

Det är alltså en risk du tar genom att godkänna detta men om det inte finns några alternativ så är du ju så illa tvungen.

Jag skulle försöka dra om röret för ventilationen så det kommer utanför zon 1.
 
En kontroll, fläkten sitter alltså på väggen? Tänker på att taket väl inte inkluderas i våtzon 1.
 
Bernieberg Bernieberg skrev:
En kontroll, fläkten sitter alltså på väggen? Tänker på att taket väl inte inkluderas i våtzon 1.
Exakt det jag tänkte med.
Tak är bara zon 1 om det är skråtak.
 
Bernieberg Bernieberg skrev:
En kontroll, fläkten sitter alltså på väggen? Tänker på att taket väl inte inkluderas i våtzon 1.
Nuvarande fläkten sitter på väggen ja.

R Ragganof skrev:
Exakt det jag tänkte med.
Tak är bara zon 1 om det är skråtak.
Det är inte skråtak.

De ska bygga ett innertak för installation av spotlights på ca 10cm, spelar det nån roll om ventilationen skulle installeras via den? Dvs man ber dem installera ett större innertak på ca 20cm (vet inte om 20 cm räcker, men hoppas ni förstår hur jag menar) och förlänga ventilations röret till ett utsug där, istället för att sänka den på väggen.

Hålet för ventilations röret går fortfarande via väggen då, men ligger inne i innertaket. Dock blir taket bara 2.15 meter då.
 
Avsteget från branschreglerna består i rörgenomföringen i väggen, det spelar ingen roll om det är en rörmynning eller ett helt rör som går genom väggen. En variant kan vara att röret kommer ut genom väggen ovan ditt sänkta tak och sen fläkten i taket. Det kräver förstås att väggen öppnas upp och att befintlig dragning i väggen tillåter en sådan ändring.

Själv hade jag funderat på hur stor risk jag tror det är att det slabbas till den grad att det blir blött direkt vid fläkten. Våtzonen har ju viss utsträckning så det kan vara en mer eller mindre lämplig placering där den sitter nu. Det är inte värt vad som helst att uppfylla alla branschregler, vid renovering får man väga det mot hur stor arbetsinsats och andra kompromisser det medför.
 
Enligt säker vatten får inte rörgenomföring finnas i duchzonen förutom direktanslutning till blandare.
Däremot är duschzon bara upp till 2m så är den över det ska det vara okej.
Bifogar bild på Säker vatten för rörgenomföringar i duschzon.
Illustration av Säker Vatten-regler för rörgenomföring i duschzoner, med mått och zonindelning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
G gb91 skrev:
Enligt säker vatten får inte rörgenomföring finnas i duchzonen förutom direktanslutning till blandare.
Däremot är duschzon bara upp till 2m så är den över det ska det vara okej.
Bifogar bild på Säker vatten för rörgenomföringar i duschzon.
GVK eller BVV definierar inte någon höjd men kör de enligt säker vatten så borde ju då ventilationen ligga högre än 2m (eftersom sänkt tak skulle ge 2,15m) och då inte bli någon avvikelse om övriga punkter tillgodoses (100 mm från tak och minst 60 mm från vägg).

TS, kolla enligt vilka regler de kör och om det är Säker Vatten eller någon annan...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.