HOBBY ARCHITECT
13th Marine 13th Marine skrev:
Har inte någon länkat till det praktiska dokumentet som beskriver precis allt du behöver tänka på?
Jo, men tror inte om det står nåt om hur stor en lägenhet måste vara.
 
Nej, men om du tittar på vad som behövs så kommer du se om du får plats med det.

Kraven är inte "så här litet får du bygga" utan "detta måste få plats"
 
HOBBY ARCHITECT
13th Marine 13th Marine skrev:
Nej, men om du tittar på vad som behövs så kommer du se om du får plats med det.

Kraven är inte "så här litet får du bygga" utan "detta måste få plats"
Jag har mätt vad som får plats, så då är det väl fritt fram då.
 
Du kan säkerligen bygga så smått! Men jag själv hade nog hellre haft köket på garderobsväggeb för att få en litet sättskapsutrymme än att sova precis vid köket. :)
 
HOBBY ARCHITECT
J Jarlsgård skrev:
Du kan säkerligen bygga så smått! Men jag själv hade nog hellre haft köket på garderobsväggeb för att få en litet sättskapsutrymme än att sova precis vid köket. :)
Jag tänkte att det bara skulle vara en VVS stam.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Jag tänkte att det bara skulle vara en VVS stam.
Förstod det :)

Testa rita en alkov för en säng på högersidan annars då? Typ som en inbyggd säng med garderob på båda sidorna och sedan ha matbordet vid köket. Dvs så man får kök för sig och sovrum/sällskap för sig. (y)
 
HOBBY ARCHITECT
J Jarlsgård skrev:
Förstod det :)

Testa rita en alkov för en säng på högersidan annars då? Typ som en inbyggd säng med garderob på båda sidorna och sedan ha matbordet vid köket. Dvs så man får kök för sig och sovrum/sällskap för sig. (y)
Jo, men då blir det mycket större. Tänkte göra så ekonomiskt som möjligt på denna.
 
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Jo, men då blir det mycket större. Tänkte göra så ekonomiskt som möjligt på denna.
Varför skulle det bli det? :)
 
HOBBY ARCHITECT
J Jarlsgård skrev:
Varför skulle det bli det? :)
För att en säng är bredare än ett bord och stol.
 
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Jag tänkte att det bara skulle vara en VVS stam.
En stam kan du göra på olika sätt. Vanligt är att två kök delar och två badrum delar. Behöver inte vara en stam per lghhög.
 
HOBBY ARCHITECT
SysterNett SysterNett skrev:
En stam kan du göra på olika sätt. Vanligt är att två kök delar och två badrum delar. Behöver inte vara en stam per lghhög.
Men då blir det 4 stammar på 2 lägenheter, istället för 2 stammar på 2 lägenheter,
 
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Men då blir det 4 stammar på 2 lägenheter, istället för 2 stammar på 2 lägenheter,
Nope. Två stammar. Två lghkök delar en stam (köken på vardera vägg) och två badrum på en stam (badrum på varsin sida av väggen. Det behöver inte nödvändigtvis vara samma två lgh som delar alla stammar.

Du har säkert sett att lgh ofta är spegelvända mot varandra av den anledningen.
 
HOBBY ARCHITECT
SysterNett SysterNett skrev:
Nope. Två stammar. Två lghkök delar en stam (köken på vardera vägg) och två badrum på en stam (badrum på varsin sida av väggen. Det behöver inte nödvändigtvis vara samma två lgh som delar alla stammar.

Du har säkert sett att lgh ofta är spegelvända mot varandra av den anledningen.
Nej det blir två stammar på en lägenhet om köket och badrummet inte är vägg i vägg.
 
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Nej det blir två stammar på en lägenhet om köket och badrummet inte är vägg i vägg.
Ja, men det blir lika många stammar och två lgh kan dela på två stammar. Men det ger arkitekten mer frihet att sätta kök och badrum lite ifrån varandra.
 
HOBBY ARCHITECT
SysterNett SysterNett skrev:
Ja, men det blir lika många stammar och två lgh kan dela på två stammar. Men det ger arkitekten mer frihet att sätta kök och badrum lite ifrån varandra.
Du menar det blir 3 stammar på 2 lägenheter? Eller vad menar du?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.