Hej!
Jag har blivit ombedd av min dotter att hjälpa henne med renovering av en lägenhet hon köpt.
Taket i vardagsrummet är i behov av renovering. Taket är av betong och målat ett antal gånger. Dessa färglager har nu börjat spricka ordentligt på några stället. Min första tanke är att helt enkelt att knacka loss allt löst och sedan sätta upp ett innertak av någon form av ljuddämpande skivor. Då blir det både snyggt och kanske lite ljuddämpande från grannen.
Då är frågan hur man enklast sätter upp detta? Går det att limma? I så fall med vilket lim?
Om man inte kan limma är det då smidigast att sätta relativt tunna reglar som måste borras och pluggas och som man sen skruvar fast taket i?
Att spackla och sen måla hela taket känns inte som drömjobbet precis...
/Florre
 
Finns akustikskivor som limmas i tak. Men underlaget måste vara fast så allt löst måste skrapas rent. Annars kan du sätta akustiktak i bärverk. Då behöver du sänka taket för att få plats med bärverket. Det skruvar/pluggar du upp i betongen med typ hålband.
 
Det finns ett medel som du kan måla på som gör att färgen/färglagren lossa. Se till att täcka ordentligt först.

Du ska inte limma reglar i taket. Regla o skruva så ingen får det i huvudet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.