Hej! Jag är på jakt efter en kombinerad ugn och micro eftersom jag vill ha så lite prylar som möjligt i köket. Ikea har en variant som kostar 6200 spänn (finns här).

40721_PE134537_S3.jpg


Är det nån som har erfarenhet av denna ugn? Eller av kombinerade ugnar i allmänhet? Är något visst märke att rekomendera?

Man vill ju inte göra avkall på ugnens funktion...
 
Vi ska nog köpa Mieles kombiugn i aluminium.
Den verkar vara bra.

Jag vill ha också ha så lite prylar som man kan i köket.
Micron vi har idag värmer vi mest gårdagens mat i och smälter smör då och då.
Lite onödigt med en separat micro bara för det...





 
  • kombiugn.jpg
25 papp! Den va inte billig... Jag tror min budget ligger bättre till hos ikea (whirlpool). Är det någon som redan äger en kombiugn som kan dela med sig av erfarenheter?
 
Jag äger en kombiugn.

Tyvärr är mina erfarenheter av den begränsade eftersom den fortfarande står på vardagsrumsgolvet och väntar på bättre tider. Köksföretaget levererade ett skåp till en vanlig ugn, och den här är inte lika hög. (Istället får man en extra låda under ugnen, vilket förstås inte är helt fel.)

Jag valde en Siemens HB86K570S till cirka 10.000.

Det följde bara med ett galler och en låda vilket jag tycker är >:(
Inga vanliga kakplåtar.

 
Märkligt att ingen har en sån här kombiugn. Egentligen är det ju dumt att inte kombinera. Hur ofta måste man använda man både micro och ugn samtidigt? För mej handlar det framförallt att jag inte vill ha två stora fula klumpar i mitt kök. Alternativet är att ställa micron i ett skåp och öppna luckan när man ska använda den.
 
Vi har Siemens kombiugn. Funkar utmärkt både på varmluft och micro (dock inte effektivast i världen som micro).
rekommenderar dock att man skaffar en "riktig" oxå eftersom den inte är vidare stor på insidan.
dessutom är det ju gott att ha gratängen puttrande varmt medans steken går "kallt" !
 
Jag skulle inte klara mig utan separat micro. Kokar ris eller grönsaker samtidigt som ugnen går.

Helst skulle jag behöva 2 ugnar och 1 micro. :D
 
Mmm.. Börjar oxå bli lite tveksam. Men man vill ju som sagt ha så lite grejjer som möjligt! Sen är fristående micros fula och inbyggda tar mycket plats. Funkar inte riktigt i den kökslayouten som jag har tänkt. Ugnen från ikea är på 40 liter. Är det för lite?

kok.jpg

Så här har jag tänkt. Diskmaskin under väggskåpen. Finns ingen naturlig plats för micron tycker jag.
 
[quote author=gunne link=1141898612/0#7 date=1142021803]. Ugnen från ikea är på 40 liter. Är det för lite?
40 liter !!!!   :surprised:

I den får knappt en kyckling plats.

Näe, över 50 liter behöver du. Själv siktar jag på XXL-ugnarna 58 liter och över.
Man vill ju få in julkalkonen.  ;)
 
Håller med Ms_Smirk. 2 ugnar + 1 micro (+ induktionshäll) ska det vara!

Eftersom micron används till värmning/upptining/popcorn så kan den vara av lite billigare sort för att istället satsa på kvalitetsugnar.
 
Problemet är att man inte vill ha det fula åbäket på bänken. Å ska man ha nåt snyggt inbggt kostar det skjortan. :(
 
Finns även inbyggnadsramar till enklare mikrovågsugnar, iallafall hos Elektrolux, vilket blir rätt snyggt plus att det det inte bygger så fasligt mycket på höjden.
 
Har ingen egen erfarenhet av kombiugn men det verkar ju smart om man använder köket på ett sådant sätt att det funkar. hemam hos oss är separat mikro ett måste eftersom vi lagar mycket mat och ofta tinar eller värmer något samtidigt som något annat är i ugnen. Men om man använder ugnen i genomsnitt 1 gång i veckan som jag läste någonstans att många gör, så borde det ju vara toppen med en apparat mindre.
 
RobinW skrev:
Vi har Siemens kombiugn. Funkar utmärkt både på varmluft och micro (dock inte effektivast i världen som micro).
rekommenderar dock att man skaffar en "riktig" oxå eftersom den inte är vidare stor på insidan.
dessutom är det ju gott att ha gratängen puttrande varmt medans steken går "kallt" !
Jaha, vi valde också Siemens microcombi HB86K570S och jag blir mer och mer missnöjd. Visst fungerar den hyfsat som micro, men som inlägget ovan skriver "inte effektivast". Den är dock märkt med 900 W så då trodde jag den skulle gå att jämföra med andra micros på 900W. Denna är den sämsta Micron (när det gäller maxfarten) som jag haft. Att värma mjölken till ungarnas gröt tar 1,5 min istället för 1,0 min med vår gamla som var 20 år gammal (900W). Sen går alltid hälften av Popcornen bort eftersom det inte är nog med fräs i ungen, och till sist så fungerar det inte alls att göra Papadums (för er som gjort det vet ni att de är ganska torra men i en "vanlig" micro fungerar det).

Vidare går kylfläkten även efter avslutad micro (att den går när men kör ugn kan jag acceptera), och inte någon kort stund, det kan vara 10-15 minuter, det gör ju att man får sitta första delen av middan i ett brus (inte skoj).

Näe, detta var inget roligt, tror ni att jag har ett måndagsexemplar? Jag vill nog försöka reklamera.

Fast jag vill fortsatt ha en kombi, är det någon som provat Siemens variant som har micro på 1000W istället för 900?
 
Vi har Siemens kombiugn HB86E560S med 1000W micro och vi är mycket nöjda. Nu har vi även en vanlig ugn så kombon används mest som micro och när vi lagar stora middagar, då är den suverän. Jag skulle inte enbart välja en kombo men då lagar jag också väldigt mycket mat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.