Har installerat en Whirlpool toppmatad tvätttmaskin i sommarstugan. Den går tyst och bra under tvätt men skakar ordentligt mycket vid centrifugering och man känner det tydligt i rummen bredvid. Servicefirman är inne på att det med största sannolikhet är ett för svagt trägolvet som gör att den skakar och att det inte är fel på maskinen. Det är nog inte det mest stabila golvet då badrummmet tillkommit i sommarstugan under 80-talet i stugan som är byggd på 70-talet och jag tror inte golvet förstärktes när badrummer tillkom.

Så min fråga är om ni utifrån filmen, tror att skakningarna beror på golvet och i så fall har någon tips på lösningar som kan minskar skakningarna eller verkar det vara något fel på maskinen? Kan det vara idé att lägga någon typ av platta/skiva under tvättmaskin eller har ni andra förslag? Den står på "skaktassar" idag.
 
Vi har en snarlik maskin på landet som skakar ungefär på samma sätt, så tyvärr tror jag att det beror på att denna maskin inte är så bra. Det är viktigt att ställa in tassarna under maskinen så det blir så plant som möjligt, tyvärr så behöver drt göras då och då eftersom maskinen flyttar sig ibland vid centrifugering
 
Tack för svaret! Servicefirman sa att toppmatade är xtra känsliga eftersom dom har högre tyngdpunkt än frontmatade. Kan lägga till det jag skrev innan att jag inte upplever att den flyttar sig utan mest skakar, att trasportskyddet är borta och att den står i våg.
 
Du känner väl själv om golvet skakar.
Från filmen att döma så är det obalansen i maskinen som gör att den hoppar så här och inte golvets konstruktion.
Låter som att servicefirman har dragit till med en nödlögn för att bli av med problemet.
 
Golvet skakar absolut men frågan är om golvet skakar pga av tvättmaskinen eller om tvättmaskinen skakar pga golvet? Servicfirman var trevlig, ville mest informera om vad dom trodde så jag inte skulle behöva stå för kostnaden.
 
Att maskinen lyfter en bit från golvet kan bara beror på maskin själv. Obalans som inte fjädras tillräckligt bra.
 
Jag tror att vi är bortskämda med att moderna frontmatade maskiner är så otroligt stabila. För många år sedan hade vi sådana maskiner hemma som skadade och rörde sig. De senaste två maskinerna vi haft hemma har varit helt stabila. Så drt kom som en förvåning att den toppmatade på landet skakar på drt sättet som man ser på filmen. Det är kanske en kombination av svagt golv och instabil maskin
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
A
Prova att sätt den på stenar eller flytta ut den
Men troligen är det golvet som är boven
 
S
En variant till finns det , när den centrifugerar lägger sig tvätten på ett ställe och då kan det bli obalans
prova med att fylla upp den ordentligt
Hade en maskin som inte tålde lite tvätt i den , den ville gå ut genom dörren , så det blev till att fylla upp
 
Har du tagit bort fixeringsskruvarna som håller i baljan för transport?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.