Tomture61
Exakt så , bättre med en enhetlig ljus färg (grå) :)
 
L LUDDET skrev:
Den på vänster vägg har jag redan och tänkte att den kan få vara kvar för ev. arbetsbelysning senare.
Okejokej!

Då behåller du den dosan och så sätter du en dosa per balk istället för att sätta en dosa per armatur. Så i de nedre belysningarna så går det 1 kabel in och 3 ut till armaturer a och i den över går det 1 kabel in, 2 st ut till armaturer och 1 ut för att gå vidare till dosan på högra väggen.

Blir bättre så för då slipper du få 3000 skarvar på kabeln = minimerad risk för bekymmer (y)
 
  • Gilla
LUDDET
  • Laddar…
Varför inte dra all elen via den nedre balken och från den dra en ledning uppåt och en nedåt vid respektive lysrörsrad?
 
  • Gilla
LUDDET
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Varför inte dra all elen via den nedre balken och från den dra en ledning uppåt och en nedåt vid respektive lysrörsrad?
Tack! Det låter smart. Skall kolla varför jag inte insåg det från början.
 
Funderar på armaturer med beteckningen: LED-M 20W 3000K, transparent IP44.
Kan det vara något vettigt??
 
Säger ju inte supermkt, lumen (men framförallt lux) är gsndks avgörande i ett gsrsge kan jag tycka. Där vill man ha bra med tryck och gärna ligga på 300 lux eller mer
 
  • Gilla
LUDDET
  • Laddar…
J Jarlsgård skrev:
Säger ju inte supermkt, lumen (men framförallt lux) är gsndks avgörande i ett gsrsge kan jag tycka. Där vill man ha bra med tryck och gärna ligga på 300 lux eller mer
Vill nog ha led då jag ändå håller på men blir tveksam eftersom jag är dåligt insatt i de tekniska termerna. LUX-tal säger mig inget eftersom jag in kan jämföra med något.
 
Lumen o lux har inget med led, halogen att göra :)

Lux är lumen per kvadrat om jag inte är fel på det och i en verkstad vill man helst ligga på 300 lux.

Idag brukar lumen stå angivet när man letar ljuskällor men det är inte helt ovanligt att även lux finns med. 20w led bör räcka till gott, så jag skrev det mer för att du skulle kika och se att det verkligen ger så mkt ljus som du tänkt dig :)
 
  • Gilla
LUDDET
  • Laddar…
Det är nog många som har använt nexas grejor. Vad specifikt är det du undrar över?
 
  • Gilla
LUDDET
  • Laddar…
Undrar inte över något specifikt men man blir imponerad över tekniken. Kan ett äldre hus utrustas med trådlöst. Någon som gjort det? Blir ju fel tråd. Gäller naturligtvis inte mitt garage.
 
L LUDDET skrev:
Undrar inte över något specifikt men man blir imponerad över tekniken. Kan ett äldre hus utrustas med trådlöst. Någon som gjort det? Blir ju fel tråd. Gäller naturligtvis inte mitt garage.

Nexas grejor är helt OK, bra pris och funktion. Lätt att komma igång med fjärrstyrning och automatisering. I princip bara att stoppa in en mottagare i ett vägguttag och ansluta önskad utrustning.
De kör med ett eget radioprotokoll. Efterfrågan på mer trådlös styrning har gjort att fler spelare och standarder har dykt upp, ex Z-wave och Zigbee som gör att man kan blanda prylar från olika tillverkare.

Fråm början fanns bara små fjärrkontroller och enkla timers. I dag finns det internetanslutna styrenheter som gör att du kan bygga bygga "smarta hem" som du styr från din mobil eller som sköter styrning grundat på sensorsignaler.
 
  • Gilla
LUDDET
  • Laddar…
Det går jättebra att komplettera gamla installationer oxå.
Tex ett garage med 3 dörrar och bara 2 strömbrytare. Man sätter upp en brytare med inbyggd sändare (nexa, batteridriven) så slipper man dra kabel.
Vardagsrum med 2 dörrar.. .
 
  • Gilla
LUDDET
  • Laddar…
Jag kör Nexa, men hade inte rekommenderat det till någon när du kan välja nyare system som @etompau skriver. Det finns mycket vettigt skrivet här på forumet i underavdelningen Villalarm och hemautomation.
Största problemet jag har med Nexa (åtminstone 433MHz systemet som jag kör, de har släppt en del Z-wave också som inte har samma problem) är att det enbart har enkelriktad kommunikation. Vilket innebär att du inte kan vara säker att lampan verkligen släckts fastän du kanske tryckt 3 gånger.
 
  • Gilla
LUDDET
  • Laddar…
Det beror oxå på ambitionsnivå.
Snart hemmautomation, eller bara lite fjärrstyrning och timers?
Hur stor yta? Hur lång räckvidd behövs?

Teldus Live kan programmeras till att sända flera "tryck".
Det finns oxå slavsändare/repeater.

Jag har kört en kupe kupevärmare med en uteklassad stickproppsansluten nexabrytare liggande i bilen. Signalen får gå genom en dörr, minst en innervägg och en tegelvägg och frun har inte klagat på hela vintern.
Så jag är lite imponerad. Mottagning i en "plåtlåda", men i garaget är det ingen mottagning. För många väggar och långt avstånd.
 
  • Gilla
LUDDET
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.