Anna_H Anna_H skrev:
I korsning är det ju just pga bland annat barnsäkerhet det är en maxhöjd. annars ser du inte barnen som kommer utspringande när du sitter i bilen. Vill man ha högre av säkerhetsskäl får man ha staketet längre in och sätta några lågväxande dekorativa buskage eller nåt i hörnet som blir över..
Ja det stämmer, det är ju klart att det finns en god anledning till att man inte ska bygga högre. Tänkte att informationen kanske kunde vara vägledande för trådskaparen.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
J
En tanke. Varför inte sätta häck? De är inte bygglovspliktiga. Om du ändå tänkte täcka näten med växter tänkte jag
 
Jag inbillar mig att det är svårt att få till en lika hög och smal häck som man skulle kunna få till med en spaljé. Jag är själv lite sugen på en likande lösning inne på tomten (dvs inte mot grannar i mitt fall).
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Jag är också sugen på "spaljé" eller motsv istället för häck, för att stoppa rådjuren... :)
 
J Jotsat skrev:
En tanke. Varför inte sätta häck? De är inte bygglovspliktiga. Om du ändå tänkte täcka näten med växter tänkte jag
Om man läser mellan raderna på ts frågeställning så tror jag att ts vill bygga ett insynsskydd och eller ett hinder för småttingar att ta sig ut på fel sida tomten.
Att anlägga en hög häck får man inte heller göra hur som helst, kan vara bygglovspliktigt att anlägga en häck med ett visst syfte.
Att anlägga en låg häck inne på sin tomt är självklart tillåtet, att anlägga en hög häck mot granne och mot trafikerad väg/vägkorsning är inte tillåtet oavsett om man får ett okej från kommunen.

Mvh P-A
 
F finnsinganamnkvar skrev:
staket å plank över 120cm höjd är bygglovspliktigt som alla vet.
Nu funderar jag på att istället bygga blomspalje av armeringsnät å planterar klängväxter.
tankar kring det välkomnas.
Ska man tolka frågan som att du vill kringgå regelverket att man bara får bygga 120 cm högt staket/plank och istället bygga en blomspalje som tillsammans med växterna agerar insynsskydd som är högre än 120 cm?

I så fall är mitt förslag är att du struntar i iden och håller dig till 120 cm för att undvika framtida tråkigheter (oavsett om man har laglig rätt eller inte).
 
  • Gilla
faf och 1 till
  • Laddar…
Ett liknande trådstängsel med överliggare kan fungera för ts, detta håller rådjur borta och ungar inne.

Trästaket med överliggare och armeringsnät mot grönskande naturbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Detta går runt ett av våra odlingsområden, enkom för att hålla rådjur och harar borta.

Trädgårdsstaket av metallnät och överliggare i trä runt odlingsområde, skydd mot rådjur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Armeringsnät i all ära, bra för klätterväxter, i odlingsområde.

Trästaket med överliggare och kryssformat nät som omger grönskande odlingsområde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett staket som blir godkänt runt en mindre tomt kan se ut så här!

Nu bor vi i ett område som vi slipper söka bygglov för det mesta vi vill göra.
Det är viktigt att föra en diskussion med kommunen och sedan grannarna om man bor i stadsplanerat område, annars kan det bli svårt att genomföra det man önskar.

Mvh P-A
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
Fast det staketet på bilden ser ut att var ett räcke på lite höjd?

I så fall är det inte godkänt ur barsäkerhetssynpunkt.
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Fast det staketet på bilden ser ut att var ett räcke på lite höjd?

I så fall är det inte godkänt ur barsäkerhetssynpunkt.
Helt rätt, inget staket, ett räcke är det nog jag byggt.

Men mest intressant är det varför som ts väljer att ställa frågan om spalje, det hade underlättat med bilder och lite mera information för att ge förslag.

Min tanke är att ts vill kringgå reglerna gällande staket och inte är direkt odlingsfanatiker.

Mera info efterfrågas tack!

Mvh P-A
 
P Pagno skrev:
Att anlägga en hög häck får man inte heller göra hur som helst, kan vara bygglovspliktigt att anlägga en häck med ett visst syfte.
Att anlägga en låg häck inne på sin tomt är självklart tillåtet, att anlägga en hög häck mot granne och mot trafikerad väg/vägkorsning är inte tillåtet oavsett om man får ett okej från kommunen.

Mvh P-A
Det är väl inte helt rätt? Korsningar absolut, där finns det specialregler för sikt, men mot en granne får du vad jag vet anlägga hur hög häck du vill utan att vare sig kommunen eller grannen har något att säga till om. På din egen tomt såklart då, inte över tomtgränsen.

Ett par hus bort är det en som har en över 4 m hög häck runt hela tomten. Det ser lite lustigt ut men det är grymt fint innifrån, som en oas.
 
P Pagno skrev:
Min tanke är att ts vill kringgå reglerna gällande staket och inte är direkt odlingsfanatiker.
Så är det säkert, vilket iaf t.ex. Göteborgs Kommun verkar vara helt OK med, fick detta som svar på fråga om att bygga spaljé runt tomten (min fetstil):

"Att bygga en spalje om den är minst 50% genomskinlig, får man göra utan bygglov. Att sen sätta växter på den spaljen är helt ok utan bygglov.

Ett staket får vara hur högt som helst om det är minst 50% genomskinligt. Ett plank däremot får man bygga 1,1 meter högt utan bygglov. "
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
P Pagno skrev:
Att anlägga en låg häck inne på sin tomt är självklart tillåtet, att anlägga en hög häck mot granne och mot trafikerad väg/vägkorsning är inte tillåtet oavsett om man får ett okej från kommunen.
Fel. Mot granne och mot trafikerad väg får du ha hur hög häck du vill, utom i sikttriangeln i korsning, där 80 cm är gränsen.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Fel. Mot granne och mot trafikerad väg får du ha hur hög häck du vill, utom i sikttriangeln i korsning, där 80 cm är gränsen.
Och vid utfarter...
Åtminstone vissa kommuner har en sikttriangel där också som är mindre än i vanliga korsningar.
 
Får man sänka sin tomt med säg 20 cm för att få 1 m barnsäkrare höjd på sitt staket...
 
K Kustvägen skrev:
Får man sänka sin tomt med säg 20 cm för att få 1 m barnsäkrare höjd på sitt staket...
får får du väl, men då får du också in allt vatten från gatan i trädgården...
 
  • Gilla
Kustvägen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.