Hej!
Jag vill sätta ihop ett antal rör för en enklare konstruktion och kommer nog att behöva gänga ett par delar själv. Som titeln säger har jag ett par funderingar om gängverktyg och gängstorlek.

Om jag vill sätta ihop tre R25-rör (https://www.rinkabyror.se/artikel/galv-ror-25/) i ett T-rör, ska jag då använda ett T-rör som också är märkt 25 (https://www.rinkabyror.se/artikel/galv-t-ror-25/)?

Frågan ovan förutsätter såklart att R25-röret först gängas. Jag har då kikat på ett par billigare gängningssatser på Jula och Biltema men om jag förstått rätt så finns det inget gängsnitt som är tillräckligt stort för ett R25-rör eftersom största gängsnittet är M12 (12 mm ytterdiameter?). Hur ska jag gå till väga?! Jag skulle kunna minska rördiametern till R20, men det löser inte problemet med gängsnittet =/

Tacksam för svar, tips och all hjälp jag kan få
Erik
 
Krilleman
Välkommen till forumet!

Självklart passar 25-rör i 25-delar.

Knalla in hos din lokala rörmokare och fråga om du får låna/hyra/köpa bullar/muta för deras gängkloppa med 25 huvud. Glöm inte gängoljan!

Jag gillar inte personligen gängolja på sprayburk, men denna var billig!
https://www.rinkabyror.se/artikel/rems-sanitol-gangolja-600ml-spray/

Finns både som handjagare och motoriserad, fast den motoriserade kallas då för gängmaskin.

Det verktyget är inget man behöver själv som hemmapulare.

Vad ska du tillverka? Bordsben?

För galv är något man försöker undvika i kallvatteninstallationer idag!

Gängkloppsats i en röd verktygslåda för rörarbeten, inkluderar gängkloppor och adaptrar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rörgängningsverktyg och gängolja i en öppen röd verktygslåda på ett golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tackar för välkomnandet, och tack tipsen och ett så kvickt svar!

Krilleman krilleman_215 skrev:
Vad ska du tillverka? Bordsben?

För galv är något man försöker undvika i kallvatteninstallationer idag!

[bild][bild]
Jajjemen, har en hög stol och det är något helt omöjligt att hitta ett bord som är högre än runt 75 cm.

Jaså, nu blir jag nyfiken, lakas det mycket zink från rören? Är det specifikt för kallvatten också?

-Erik
 
Du behöver rörgängverktyg, det ligger aldrig med i de "vanliga" gängsatserna. Nu hittar jag inga rörgängsatser varken hos Biltema eller Jula, det har funnits men inte nu av nån anledning.
 
Hej Fotografen,
Hehe visste såklart inte att det var olika, tack för förtydligandet! Hittade denna på jula, men ska nog försöka följa krilleman_215s förslag att muta mig till att få låna/få hjälp av en lokal rörmokare.
-E
 
Hej igen, om det nu går att gå liv i den här tråden igen.

Jag har förgäves ringt runt till fler än tio rörmokare/plåtslagare/smeder/metallverkstäder och det bästa budet jag fått är att få hjälp för 2000 kr... Det känns väldigt dyrt tycker jag när en verktygssats från Rinkabyrör med gänghuvud kostar 2300 kr...

Ni råkar inte ha något annat tips på hur man kan försöka gå till väga nu? Det verkar inte heller helt lätt att få hyra en gängmaskin i stockholmstrakten (!). Hittade denna (https://www.bole.se/gangsats-for-ror) variant från Bole, men priset gör mig orolig för kvalité och seriositet, vet ni något om dem?

Alla tips och förslag uppskattas!
Erik
 
Tänkte bara uppdatera tråden såhär ett par månader senare men glädjebesked att rören (med mycket möda...) har gängats och projektet fått ett avslut! Tack för hjälpen!
 
  • Träbord med gängade rörben på korkgolv, avslutat byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Marcussjogren
  • Laddar…
Staffans2000
Trägen vinner.
Hur gjorde du?
Gängsnitt för rör kallas "kloppa".

Staffan
 
Sannerligen...
Lyckades komma åt en verkstad där jag fick låna en gängkloppa av rätt storlek. Efter många timmars slit och frustration och rediga mängder skärolja/fett blev rören till slut gängade. Sedan var det mer eller mindre "bara" att sätta ihop rören, tvätta schabraket, hitta lämplig bordsskiva och skruva på.
-Erik
 
E Eriktheperik skrev:
Sannerligen...
Lyckades komma åt en verkstad där jag fick låna en gängkloppa av rätt storlek. Efter många timmars slit och frustration och rediga mängder skärolja/fett blev rören till slut gängade. Sedan var det mer eller mindre "bara" att sätta ihop rören, tvätta schabraket, hitta lämplig bordsskiva och skruva på.
-Erik
Gjorde du det manuellt? :D
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Gjorde du det manuellt? :D
Jajjemen...
 
E Eriktheperik skrev:
Jajjemen...
Imponerande!

(det tar ju typ 2 minuter per gänga med gängmaskin eller en svarv om man har det... :cool:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.