Hej! Jag har en kompis som fick för sig att börja bräda om sitt hus. Han har hunnit mer än halvvägs. Den gamla panelen är stående Z-panel som i övrigt är fräsch och målad med flagnande faluröd. Den är spikad direkt på vindduk (utan luftspalt) men verkar ha klarat sig helt utan bekymmer och har suttit där ganska länge. Hon har rakt på spikat liggande panel som är grundad med alkylfärg, det blir ju som luftspalter mellan varje bräda på den gamla (30 mm glep och 70 mm bräda). Kommer detta ge problem i framtiden med fukt eller kommer det mest troligt att klara sig utan bekymmer. Alternativet är ju att riva mer allt och börja om.
 
S
Faluröd är inte tät så den torkar utåt , det bör nog vara en luftspalt mellan brädorna för att lufta bra .
räcker med 12 mm stående spikläckt bakom nya panelen eftersom den nya är liggande
 
S skutten11 skrev:
Faluröd är inte tät så den torkar utåt , det bör nog vara en luftspalt mellan brädorna för att lufta bra .
räcker med 12 mm stående spikläckt bakom nya panelen eftersom den nya är liggande
Dock så är halva huset redan spikat, är det bättre att riva och börja om eller är det såpass riskabelt att det är lika bra?
 
S
Ska jag vara ärlig så är jag inte riktigt säker på vad som är bäst i det här , bara vad jag i tanke tycker själv
angående luftningen . Men avvakta lite så kommer det troligen in fler som vet bättre .
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.