Hej.
Kan någon berätta vad detta är för något?
Det sprider sig med en rasande fart i gräsmattan och duckar under gräsklipparen varje gång jag kör över det. Tacksam för hjälp.
 
  • Växt med vita små blommor i gräsmattan som verkar låg och tålig mot gräsklippning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Oidentifierat växtutslag som invaderar och sprider sig i en gräsmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Okänt växtslag som sprider sig i en gräsmatta och undviker att bli klippt av gräsklippare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Lågväxande ogräs med smala blad och små vita blommor som sprider sig i en gräsmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vitgröe? Vet inte hur man får bort det.
 
BirgitS
Vitgröe är vanligen ettårig så det viktigaste är att se till att vitgröen inte bildar frön, som de nu håller på med, även om det innebär att man får krypa på knäna med en sax i näven.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Vitgröe
 
Vitgröe ingår i många gräsfröblandningar för mark som är utsatt för slitage, tex fotbollsplaner, fairway på golfbanor etc.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Vitgröe ingår i många gräsfröblandningar för mark som är utsatt för slitage, tex fotbollsplaner, fairway på golfbanor etc.
Njae, men däremot ängsgröe.
 
svartöra svartöra skrev:
Njae, men däremot ängsgröe.
Vitgröe fick jag fram via googgle, men gogogle kan ha fel. Ängsgröe ger onekligen mycket fler träffar.
 
Det står faktiskt på wikipedia också (https://sv.wikipedia.org/wiki/Vitgröe#Användning).

Å andra sidan nämner inte "Svenska Fotbollförbundets Rekommendationer för anläggning av gräsfotbollsplan" (http://d01.fogis.se/svenskfotboll.s...scope_0/ImageVaultHandler.aspx150917165212-uq) vitgröe annat än som ogräs.

Hittade en länk från 1996 där det står att "Intensivt skötta fotbollsplaner i Sverige består främst av vitgröe." men tydligen var det annorlunda i Danmark då texten skrevs.

Här är en annan sida som säger "Tidigare användes mycket vitgröe till att stödså greener med på våren men tack vare de nya kärrgröe sorterna på marknaden så minskar efterfrågan på vitgröe, som betecknas lite slarvigt som ogräs."

Det verkar ha ändrats under senare år?
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vitgröe är "ogräset" från helvetet. Om det bara är små fläckar i gräsmattan så gå ett par varv i veckan och ryck upp plantorna med rötterna. Man får snabbt in tekniken. Om några år kommer vitgröen försvinna om du är noggrann och inte lämnar några frön eller plantor.

Om det är större områden som domineras så hyvla bort grässvålen och rulla ut eller så nytt gräs.

Mer info om vitgröe: https://www.byggahus.se/forum/threads/bekaempning-av-vitgroee-etc-i-graesmatta.277110/
 
Redigerat:
Tack för era svar.
Tänkte prova att dra upp så mycket som möjligt av stråna med frön, samt dutta på lite Roundup gel på resten av tuvan.
I augusti blir det till att vertikalskära och stödså med Weibulls extra green + toppdress.
Låter det som en vettig plan? Någon av er som provat Roundup på vitgröe?
 
Berra, risken är att det inte kommer bli något bra.

Vertikalskärning och toppdress gynnar även vitgröen. Den slår rot otroligt fort på den fröbank som den bygger upp från en enstaka planta. De områden i gräsmattan jag försökt vertikalskärning och toppdress med stödsådd är idag värre angripna av vitgröe än innan.

Du måste dra upp hela plantan med den grunda roten, annars kommer den bara skjuta nya strån. Roundup kommer absolut döda plantan men innan den är död, vilket kan vara ett par veckor kan den hinna producera hundratals nya frön.
 
Jag fulimporterade detta mot vitegrö o det funkar mycket bra Flaska med ogräsbekämpningsmedel "Sedge Ender" för gräsmattor, fokuserad på etikettinformation och varumärke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
J Johan Pilot skrev:
Jag fulimporterade detta mot vitegrö o det funkar mycket bra[bild]
Vart får du tag i det? Hittar det bara på eBay, men ingen skickar till Sverige :thinking:
 
Det var 1 år sedan från eBay Italien
 
  • Gilla
Christian Stensson
  • Laddar…
Den andra fick jag in ifrån USA
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.