Kan någon hjälpa mig med att förklara hur en takstol är konstruerad?
Bygger att garage där jag funderar lite på om och i så fall hur mycket en eventuell vind skulle klara i vikt. För mig så ser det ut som den svaga delen i konstruktionen är förbanden i 6, 7 och 8 i ritningen nedan? Är det 30kg/m2 som takstolen tål, är detta med eller utan takets vikt?
Kan/Bör man förstärka med en limträbalk och sedan pelare om man skulle vilja använda utrymmet för förvaring?

Teknisk ritning av en takstol med dimensioner, belastningsvärden och förbandsnummer markerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 

Bästa svaret

Rent generellt så är en sån där takstol beräknad för att bära takets vikt och möjligen lite skidor och sånt om man gör nåt "golv" Nån mer förvaring ska man inte räkna med. Vill man ha mer så blir det typ vanligt mellanbjälklag dimensionerat för tänkt last och sen takstol på det sen. Eller då räkna allt i samma. Men utan stöd på mitten så blir det nog ganska grova dimensioner oavsett.
 
S Stefan1972 skrev:
Rent generellt så är en sån där takstol beräknad för att bära takets vikt och möjligen lite skidor och sånt om man gör nåt "golv" Nån mer förvaring ska man inte räkna med. Vill man ha mer så blir det typ vanligt mellanbjälklag dimensionerat för tänkt last och sen takstol på det sen. Eller då räkna allt i samma. Men utan stöd på mitten så blir det nog ganska grova dimensioner oavsett.
Tack, funderingen är att förvara byggnadsställning där när det inte används. Så kanske 400kg. Kan det funka om man sprider ut och fördelar det i ytterkanterna? Garaget är 7,2x12m.
 
Låter mycket........I vilken ände av landet är det? Samma takstol till alla eller är det nån lättviktsvariant för sydligare breddgrader ?
I vilket fall som helst så lär det ju inte kollapsa men med rätt förutsättningar kan det ju gå på tok.
 
Man kan ju vända på det också, det kanske finns ett enklare sätt än att krångla upp 400 kg byggnadsställning på en vind? Att sprida ut den blir ju bara ännu krångligare ..
Å andra sidan slipper du låna ut den till kreti och pleti, när man måste släpa ner den från vinden för att få låna... :D
 
Skåne, tror inte det är någon speciell variant dock utan deras standard. Tyvärr är det en sådan sak jag nog borde satt mig in i bättre tidigare...
Hmm, du kan ha rätt i att det kanske inte är helt optimalt att förvara där. För ta en ny funderare. Tack för era åsikter!
 
Shakula Shakula skrev:
Skåne, tror inte det är någon speciell variant dock utan deras standard. Tyvärr är det en sådan sak jag nog borde satt mig in i bättre tidigare...
Hmm, du kan ha rätt i att det kanske inte är helt optimalt att förvara där. För ta en ny funderare. Tack för era åsikter!
Jag hade nog ställt det på en pall i garaget, (kanske byggt typ en sån där i stål som "riktiga ställningsbyggare" brukar använda), och lägga pengarna du sparar på både förstärkning av takstolar och besök hos sjukgymnasten, på en palldragare att flytta runt dem med när de är i vägen ... ;)
 
  • Gilla
Shakula
  • Laddar…
Hej,

Vet att det är ett gammalt ärende, men tänkte förklara lite hur vanliga sadeltakstolar "normalt" beräknas vad gäller vindslast.

Man räknar normalt på en "nyttiglast" på ca 50 kg/m2. Det räknas från en invändig min höjd på 600mm. Som exempel bilden nedan visar:

Ritning som illustrerar en sadeltakstol med angiven nyttiglast på 500 kN/m2 och invändig min höjd på 600mm.

Man ser det även på att det är beskrivet på ritningen som NYTTIGLAST FRI 5OO (kN/m2).

Dvs, sen om man tänker lasta upp mycket eller tunga saker så måste man tänka på att det måste spridas jämt mellan takstolarna så att det inte blir för koncentrerad last på en punkt.
 
T Takstolsnissen skrev:
Hej,

Vet att det är ett gammalt ärende, men tänkte förklara lite hur vanliga sadeltakstolar "normalt" beräknas vad gäller vindslast.

Man räknar normalt på en "nyttiglast" på ca 50 kg/m2. Det räknas från en invändig min höjd på 600mm. Som exempel bilden nedan visar:

[bild]

Man ser det även på att det är beskrivet på ritningen som NYTTIGLAST FRI 5OO (kN/m2).

Dvs, sen om man tänker lasta upp mycket eller tunga saker så måste man tänka på att det måste spridas jämt mellan takstolarna så att det inte blir för koncentrerad last på en punkt.
Tack för förklaring! Kan meddela att vinden fortfarande i princip är tom, ligger någon pulka och cykel där nu enbart. Byggnadsställning blev inte heller inköpt, så förvaringen av den löstes också... :)
 
  • Gilla
Takstolsnissen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.