Trimmern är inte jätteviktig, men av nån anledning blir klipparen billigast om jag tar deras paket.

Finns förstås Ryobi med högre volt och lika mycket Ah, men då överstiger det våran budget.
Ryobi verkar överlag ha fått bra betyg.

Det här är den med mest Wh (40V 2,6 Ah) som ligger inom budget, men jag har inte hittat mycket info eller recensioner på den.

https://www.netonnet.se/art/hem-hus...asklippare/gardena-powermax-li32/241193.9274/
 
Det är smidigt att välja en batteriserie för flera maskiner. Jag har en kanttrimmer från Ryobi och tack vare att jag ha fler batteridrivna verktyg från dem är det rimligt att också ha flera batterier. När ett tar slut byter man och kör nästa.

Det gäller förstås även andra tillverkare, men att kunna välja en serie för flera ändamål är en fördel.
 
Redigerat:
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Troligtvis är batterierna uppbygda av 1,5v celler så för 18v krävs då 12 celler paralellkopplade och 36v 24 st. Om 18v batteriet har dubbelt så många Ah som ett 36v innehåller dom lika många celler och alltså samma energimängd. 18v maskinen har ett mindre batteri med mindre energiinnehåll. Men väger också mindre.

Ryobi har 36V trimmer också. 36v = starkare.
Det är lithiumjon-batterier, och de ligger på 3.6v per cell (i USA specar man dem till 4V per cell och då blir 18V-batterier 20V osv, det verkar krypa hitåt igkså)
36V har potential att vara starkare men det förutsätter att batteriet kan lämna tillräckligt med ström. Två parallella celler kan lämna dubbelt så mycket ström.

När det gäller ryobi så undviker jag det märket efter en tråd här på byggahus där man efter två år inte hittar reservdelar till en gräsklippare.
 
V Vivah skrev:
Budget: 3000 kr
Gräsmatta: max 200 kvm (kolonilott), plant, enstaka träd/buskar
Önskemål: liten och lätt att köra, en laddning till en klippning, både uppsamlare och utblås.
Behöver inte gå snabbt att ladda.
Behöver inte klara blött gräs.

Har bl.a kollat på, men tar gärna emot andra förslag...

Ryobi One+ (18V 4 Ah - erbjudande inkl trimmer)
Ryobi One+ (36V 2,5 Ah)
Bosch Rotak (36V 2 Ah)
Gardena PowerMax (40V 2,6 Ah)

Fråga: vad innebär olika volt och ampere?
Vilket är viktigast?
Jag har Bosch för 900:- finns i stockholm
 
7ender
Min två år gamla Royobi med 2 * 2,5 Ah 18v-batterier räcker precis till min knappt 200 kvm gräsmatta om jag är effektiv.
Räcker inte alls vid långt eller fuktigt gräs.
Upplever inte att batteritiden försämrats nämnvärt på två år. Nu flyttar vi till större tomt, så det får bli nya större batterier.

Uppsamlaren användes ett par gånger, för omständligt.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det är smidigt att välja en batteriserie för flera maskiner. Jag har en kanttrimmer från Ryobi och tack vare att jag ha fler batteridrivna verktyg från dem är det rimligt att också ha flera batterier. När ett tar slut byter man och kör nästa.

Det gäller förstås även andra tillverkare, men att kunna välja en serie för flera ändamål är en fördel.
Jo det är alltid en fördel, men för min del blir det inte många fler (eller ingen) maskiner på länge.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
När det gäller ryobi så undviker jag det märket efter en tråd här på byggahus där man efter två år inte hittar reservdelar till en gräsklippare.
Läste nånstans att det är ett stort märke i många länder, och att det blir mer vanligt här i Sverige.
Verkar finnas lite på Clas Olson, och så finns det servicecenter att ta kontakt med.

https://www.google.se/search?q=rese...ndroid-huawei&sourceid=chrome-mobile&ie=UTF-8
 
När det gäller batteridrivet så kör jag bara Ryobi och där har jag ingenting att anmärka på, däremot har jag haft några av deras bensindrivna prylar och där har kvaliten varit sisådär och krångligt att få tag på delar.

Men deras batteridrivna gräsklippare har jag tyvärr inte testat så det kan jag inte uttala mig om...
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Troligtvis är batterierna uppbygda av 1,5v celler så för 18v krävs då 12 celler paralellkopplade och 36v 24 st. Om 18v batteriet har dubbelt så många Ah som ett 36v innehåller dom lika många celler och alltså samma energimängd. 18v maskinen har ett mindre batteri med mindre energiinnehåll. Men väger också mindre.

Ryobi har 36V trimmer också. 36v = starkare.
Mer eller mindre allt där var fel.
Det är inte 1,5V celler. Litiumceller brukar vara på ca 3,7V. Man parallellkopplar dem inte för högre spänning, de kopplas i serie.
Har man 24 celler i stället flr 12 celler för man dubbla energiinnehållet, och vikten. Om man kopplar dem i serie för högre spänning eller parallellt för högre ström kvittar. Det är energi innehållet som är det viktiga. Inte spänningen. Högre spänning medför att man kan använda klenare ledningar, så viss vinns finns. Men inte den som många tycks tro.
 
Kan ni tipsa om något märke som är bättre?

Min mamma har en Bosch Rotak köpt 2012 eller 2013.
Tror den är på 40V (2 Ah).
Hon har fått byta batteri 1 gång under denna tid (tror det var efter 3-4 år).
Är det vad man får räkna med, eller är det dåligt?
 
Beror lite på batterikemin.

Var det NiMH-battrerier i rotaken?
Jag skulle satsa på en maskin med lithiumjon-batterier.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Beror lite på batterikemin.

Var det NiMH-battrerier i rotaken?
Jag skulle satsa på en maskin med lithiumjon-batterier.
Vet inte på hennes, men den jag sett på nätet nu har Lithium.
Men det står att den rekommenderas upp till 150 kvm bara...
Fast energin blir samma som på Ryobi.

Blir inte klok på detta...
 
Det är svårt att jämföra maskiner på pappret, de kan ha mätt olika.
Sen kan den ena maskinen vara mindre effektiv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.