Hej! Har för två år sen grävt bort en cirkel i trädgården där förra ägaren förmodligen dumpat jord efter en mindre poolgrävning. Gräset var fint och växte bra men störde mig på kullen. Därför grävde jag bort den. La toppdress o sådde nytt gräs. Har haft problem att få mattan fin igen men nu efter stödsådd, mer toppdress o gödsel börjar den likna nåt.
Men nu till huvudfrågan: Gräset är mer mörkgrönt än övriga tomten. Har använt olika fröer (och blandningar). Är det helt annan sort än övriga gräset eller tar det några år innan det får samma färg? Kan jag göra nåt?

Tips på vad man kan ha i slänten bakom mottages gärna också. Halvskugga, halvmager jord med rötter från träd/buskar. En trädgård med en mörkgrön cirkelformad gräsfläck i förgrunden och en slänt i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
T
Det där beror mer på jordens sammansättning än gräset. Ny och fräsch jord/toppdress innehåller ju ämnen som förbrukats i övriga marken. Ett sätt att få en djupare grön färg är att tillsätta järn till gräsmattan, vilket även är bra mot mossa. Finns en lång och bra tråd om Ferrogent om du söker.
 
BirgitS
A andsod skrev:
Tips på vad man kan ha i slänten bakom mottages gärna också. Halvskugga, halvmager jord med rötter från träd/buskar.
Vad är det som växer där nu?
Det kan ju sägas en del om vad som kan trivas där i fortsättningen. Flocknäva är en perenn som klarar många dåliga lägen, men jag vet inte om det går just där.

Men träd och buskar mår ju inte bra av att få sina rötter exponerade för varm och torr luft.
 
Samma sak hände när min hund kissade på tomten, där hon kissade blev gräset mycket grönare (såg för djävligt ut). Gräset fick helt enkelt mer näring. Din mörka fläck är mest troligen ett tecken på att den mår bättre än din övriga gräsmatta så det är inte fläcken det är fel på, det är din övriga gräsmatta.
 
Den mörkgröna färgen beror antagligen mest på att det gräset har bättre näring. Gödsla hela gräsmattan så bör skillnaderna bli minimala.
 
  • Gilla
ylven
  • Laddar…
T TreeView skrev:
Det där beror mer på jordens sammansättning än gräset. Ny och fräsch jord/toppdress innehåller ju ämnen som förbrukats i övriga marken. Ett sätt att få en djupare grön färg är att tillsätta järn till gräsmattan, vilket även är bra mot mossa. Finns en lång och bra tråd om Ferrogent om du söker.
Det är inte järnet som gör gräsmattan mera mörkgrön, det brukar vara med gödning i påsen"

Alltså för att få en mörkare och jämn färg så göd gräsmattan. Om du göder tillräckligt mycket så kommer du att fylla upp förmågan att omsätta gödningen och hela gräsmattan borde får samma färg.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
F
åk till Granngården och köp kalksalpeter, då jävlar skall du få se på migrän-grön gräsmatta. Men se till att verkligen vattna ner det. Helst lägga på i samband med riktigt regn. Det är väldigt brännbenäget.


https://www.granngarden.se/kalksalpeter-yaraliva-25-kg/p/1164893

Sen tycker jag att det nya gräset ser grövre ut? Har du stödsått hela gräsmattan med samma fröblandning? Om inte så borde du göra det.
 
Många olika råd. Visst KAN det bero på olika näringstillgång, men mest sannolikt olika arter av gräs. Det finns massor. Med olika grön färg. Med tiden kommer kanten att jämna ut sig. Ge det två säsonger eller max tre. Sprid jämnt med gödsel så länge och gärna en variant med järn (gör gräset mörkgrönt), tex florovit masterlawn. Du kan även vattna ut Ferrogent. Stödså samma gräsfröblandning i kanterna för att få en utjämnande effekt.
 
Redigerat:
När det gäller planteringen så är motfrågan - vad är du ute efter? Marktäckare, så har Birgit nämnt den kanske bästa. Flocknävan är tom vintergrön från Mellansverige och ner. Vi har den i en rabatt kombinerad med olika sorters buskar och tulpaner. Inte ett ogräs överlever ..
 
Flocknävan är allelopatisk, den bedriver kemisk krigsföring gentemot andra växter. Därför är den så effektiv mot ogräs men den kan också ta död på andra växter i en samplantering. Kanske bra att känna till innan man planterar den.
 
Annars kan du måla det. Är vanligt i USA. Landet där allt finns.
 
F
S Stefan1972 skrev:
Annars kan du måla det. Är vanligt i USA. Landet där allt finns.
Man kan väl säga att på den punkten är dom väldigt lika Kineserna då. Där målar dom gräset i hela parker.
 
Det växer fint kring den. När det gäller buskar. Det är ju en marktäckare som heter duga. Otroligt tätt och lättväxande.
 
Y
Blev nyfiken på det ni nämnt om att färga gräs;
Resultatet håller cirka 6 veckor.
 
Mmm vad är miljöavtrycket på det i förhållande till vatten kan man fråga sig ..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.