Försök få dem att byta termostat. Jag är envis...
 
Jag skulle aldrig acceptera ett termostatbyte även om det gick. Nästa gång vill man byta till en blandare det inte går att göra så med. Vem ska fixa det då?
 
  • Gilla
Immobil och 3 till
  • Laddar…
Kromad duschblandare och rörinstallation mot en kaklad vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kromade rör och anslutningar som kommer ut från en kaklad vägg och delas mot handfat och dusch.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett hörn av ett badrum med kaklade väggar, där synliga vattenrör leder till en duschslang och förgrenas mot en handfat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rörinstallation längs badrumsvägg som förgrenar sig mot handfat och dusch.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rörinstallation längs väggen i badrum som delar sig mot handfat och dusch.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Såhär ser det hela väggen.Rören klommer ur väggen och delas åt vänster mot handfatet och ner mot duschen
 
De får lägga om rören under taket, det är det enda ställe det kan bli hyfsat snyggt.

Jag förstår missen i alla fall, iom att rören går i ett U så blir vänster höger och tvärtom. De testade säkert installationen i handfatet och var nöjda...
 
Krilleman
Enklast är att bygla rören här. Inga konstigheter alls, då döljs även bygelbocken från direkt synhåll innanför dörren. Bara att rörisen gör om och gör rätt utan kostnad för dig.

MEN:
Vem tusan kopplar en dusch underifrån idag?
Är det helt j*vla omöjligt att få till installationen ovanifrån kan rörisen vara lite ursäktad.

Kromade rör går vertikalt upp bakom en dörröppning och ansluter till ett duschhuvud med synliga bygelbockar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
sinuslinus och 1 till
  • Laddar…
Jag måste ändå säga att rörbockningen m m är ganska snygg och man kan förmoda en erfaren människa bakom. Sedan kan man ha otur med vv och kv, chansen är 50/50.
Klart att rörfirman måste rätta till det men det är bäst att prata med dom så att det blir rätt nu.
 
Håller med att det blev snyggt men fel. Inte kul att dusch kokhett eller iskallt. Sonen som har lägenheten hittade en info på en annan site.Kan vara intressant att dela med sig
Personen säger: Tror jag hittat problemet: Skulle gissa att det är en termostatblandare som försöker reglera temperaturen. Den förstår inte att du växlat rören, utan tar in mer kallvatten när den vill ha varmare och mer varmvatten när den vill ha kallare, vilket gör att det blir instabilt och den hamnar antingen på iskallt eller kokhett. Med en blandare utan termostat skulle du kunna ställa in ljummet också.
Tydligen orsakas problemet att blandaren inte förstår att rören är förväxlade och inte att den är trasig.
 
Krilleman Krilleman skrev:
Enklast är att bygla rören här. Inga konstigheter alls, då döljs även bygelbocken från direkt synhåll innanför dörren. Bara att rörisen gör om och gör rätt utan kostnad för dig.

MEN:
Vem tusan kopplar en dusch underifrån idag?
Är det helt j*vla omöjligt att få till installationen ovanifrån kan rörisen vara lite ursäktad.

[bild]
Kunde kanske ha gått att ta det upp i taket men det finns ett fönster i vägen så det var kanske inte möjligt.
 
Men som sagt det där är inget stor jobb för en duktig VVSare, typ en timmes jobb. Och att döma av utförandet är det en duktig hantverkare, som visserligen gjort en grov miss som varit framme. Skulle uppförsbacken att få det åtgärdat bli för lång så skulle jag tro att du även som hempulare skulle kunna fixa till det på en eftermiddag, även om du aldrig tagit i en rörkoppling.
 
A amli skrev:
Håller med att det blev snyggt men fel. Inte kul att dusch kokhett eller iskallt. Sonen som har lägenheten hittade en info på en annan site.Kan vara intressant att dela med sig
Personen säger: Tror jag hittat problemet: Skulle gissa att det är en termostatblandare som försöker reglera temperaturen. Den förstår inte att du växlat rören, utan tar in mer kallvatten när den vill ha varmare och mer varmvatten när den vill ha kallare, vilket gör att det blir instabilt och den hamnar antingen på iskallt eller kokhett. Med en blandare utan termostat skulle du kunna ställa in ljummet också.
Tydligen orsakas problemet att blandaren inte förstår att rören är förväxlade och inte att den är trasig.
Jo, många moderna blandare har ett vaxelement som skall förhindra att vattnet växlar mellan kallt och varmt när man spolar i andra kranar i huset. Det fungerar så att det fördröjer temperaturförändringen en aning genom att vaxet krymper och expanderar med förändrad temperatur och den förändringen "vrider kranen en aning" (bildligt beskrivet enbart) för att justera temperaturen åt dig. Är kallt och varmt vatten omkastat så kommer detta att vrida kranen åt fel håll, dvs det förstärker temperaturförändringen. I princip så kommer man då enbart att få kallt eller varmt vatten. Jag hade det felet på den första termostaten i min blandare nämligen, dock inte pga felmontering (som jag först trodde) utan pga att termostaten gått sönder...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.