Hej,

Har läst många trådar om hemautomation (Smarta Hem), men inser att det mesta i är färskvara. Så jag ställer en fråga:
- Vilka z-wave dimrar ska jag installera i huset som jag helrenoverar?
- Finns det några som även klarar "dubbelbrytare"?

Det blir ett antal dimrar (20-tal) så gratis blir det inte - men det blir det inte heller om jag ska trycka in 20 "dumma" dimrar. Rätt mycket som dimras är Hide-a-lite 220V LED-spottar (mestadels flera på en dimmer), men det finns några armaturer också.

Har inte köpt en enda smarta hem pryl ännu, utan ska nu börja. Har tänkt att använda det till fler saker än belysning - larm, brandlarm, givare för att styra markiser,mm. Elektrikern förordar Plejd, men deras Bluetooth lösning lirar ju inte med något annat. Så då blir hela det systemet stand-alone och man kan inte göra roliga saker som att om larmet går så blinkar huset eller liknande.

Tacksam för input.
 
H HouseMartin skrev:
Hej,

Har läst många trådar om hemautomation (Smarta Hem), men inser att det mesta i är färskvara. Så jag ställer en fråga:
- Vilka z-wave dimrar ska jag installera i huset som jag helrenoverar?
- Finns det några som även klarar "dubbelbrytare"?

Det blir ett antal dimrar (20-tal) så gratis blir det inte - men det blir det inte heller om jag ska trycka in 20 "dumma" dimrar. Rätt mycket som dimras är Hide-a-lite 220V LED-spottar (mestadels flera på en dimmer), men det finns några armaturer också.

Har inte köpt en enda smarta hem pryl ännu, utan ska nu börja. Har tänkt att använda det till fler saker än belysning - larm, brandlarm, givare för att styra markiser,mm. Elektrikern förordar Plejd, men deras Bluetooth lösning lirar ju inte med något annat. Så då blir hela det systemet stand-alone och man kan inte göra roliga saker som att om larmet går så blinkar huset eller liknande.

Tacksam för input.
Ska du ha så många dimrar så bör du överväga CC-ljuskällor istället. Det blir billigare både på dimmersidan (fler grejor som du vet kommer att funka), samt på ljuskällorna.
 
A
Jag har just valt plejd i vår stuga och är oerhört nöjd med vad man kan göra med dem, programmera scenarier, tidstyrningar, astrour mm. På avigsidan finns just det att det är fortfarande inte finns någon nätverksgateway, så den blir som sagt stand alone, men jag kommer nog göra av med mycket pengar hos plejd framöver...
 
K karlmb skrev:
Ska du ha så många dimrar så bör du överväga CC-ljuskällor istället. Det blir billigare både på dimmersidan (fler grejor som du vet kommer att funka), samt på ljuskällorna.
Vad är CC-ljuskällor?
 
H HouseMartin skrev:
Vad är CC-ljuskällor?
Kollade just upp det - konstantström.

Jodå, de LED som jag har tänkt är Hide-a-lite Comfort G2 Tune, och drivdonen till dem är konstantström så vitt jag kan se. Jag skrev nog lite dumt, när jag skrev 220V i mitt inlägg. Det sitter ett drivdon till varje LED-spot.
 
H HouseMartin skrev:
Kollade just upp det - konstantström.

Jodå, de LED som jag har tänkt är Hide-a-lite Comfort G2 Tune, och drivdonen till dem är konstantström så vitt jag kan se. Jag skrev nog lite dumt, när jag skrev 220V i mitt inlägg. Det sitter ett drivdon till varje LED-spot.
OK, då är du på rätt väg.
Jag antar att du vill dimra de flesta ljuskällorna tillsammans i några grupper.
Dessa kan du normalt då driva med ett enda dimbart drivdon. Köp motsvarande CC-ljuskällor utan drivdon och koppla dem i grupper till dimbara drivdon. Det blir både billigast och bäst dim-kvalitet. (inga störningar etc)
 
K karlmb skrev:
OK, då är du på rätt väg.
Jag antar att du vill dimra de flesta ljuskällorna tillsammans i några grupper.
Dessa kan du normalt då driva med ett enda dimbart drivdon. Köp motsvarande CC-ljuskällor utan drivdon och koppla dem i grupper till dimbara drivdon. Det blir både billigast och bäst dim-kvalitet. (inga störningar etc)
Ok. Tack.

Så tillbaka till ursprungsfrågan - vad ska jag köpa för dimmer?
 
H HouseMartin skrev:
Ok. Tack.

Så tillbaka till ursprungsfrågan - vad ska jag köpa för dimmer?
Det är svårare att svara på. Beroende på hur många och starka LED du vill driva så finns det ju olika stora drivdon. Sedan går en del att koppla ihop så att en är master o flera andra är slavar om det behövs flera till en grupp. Sedan är det ju olika priser o modeller i övrigt. Hide-a-lite har många att välja på, men kanske inte så många som styrs via z-wave? (Först nyligen började det komma dimbara Z-wave CC-don av någon anledning)
 
Redigerat:
Jag föreslår Plejd, Gateway är på g och DIM-02 (krondimmer).
Har sammarbete med fler på gång, varav Sonos är en.
Jag har installerat Plejd och är riktigt nöjd
 
K karlmb skrev:
Det är svårare att svara på. Beroende på hur många och starka LED du vill driva så finns det ju olika stora drivdon. Sedan går en del att koppla ihop så att en är master o flera andra är slavar om det behövs flera till en grupp. Sedan är det ju olika priser o modeller i övrigt. Hide-a-lite har många att välja på, men kanske inte så många som styrs via z-wave? (Först nyligen började det komma dimbara Z-wave CC-don av någon anledning)
Jag börjar misstänka att min begränsade kunskap leder hjälpsamma svar åt fel håll på något sätt.

De LED-spots som vi har valt levereras, på gott och ont, med ett drivdon för varje spot. Elen är därför dragen på ”traditionellt vis”.

Det jag är sökande kring är vilka dimmer-puckar som jag bör använda mig av vid strömbrytaren? Har sett Fibaro dimmer - börjar väl bli till åren (ej z-wave +), och gillar väl inte låga laster utan någon workaround.
Qubino gör väl någon dimmer. Vet inte vilka andra bra alternativ som finns?
 
Härryda2015 Härryda2015 skrev:
Jag föreslår Plejd, Gateway är på g och DIM-02 (krondimmer).
Har sammarbete med fler på gång, varav Sonos är en.
Jag har installerat Plejd och är riktigt nöjd
Tror säkert att Plejd funkar bra. Men just nu så kör de som jag förstår ett 100% proprietärt system, där du är helt begränsad av vad de själva erbjuder för prylar. Så just nu fungerar de inte med något annat. Och i framtiden är du begränsad av vad de själva väljer att erbjuda i sin egen controller (som kommer någon gång). Finns inget som säger att den kommer att lira bra med saker i andra standarder, eller att det inte blir en prenumerationstjänst för xx hundra kr i mån. Dessutom är Plejd ett litet svenskt företag som trots sin förträfflighet kanske inte finns om 1-2 år. I och med att systemet är proprietärt är man ju hyggligt rökt då.

Så hade jag bara varit ute efter att styra belysning, kanske det hade varit vettigt att ta risken och lägga 10-20,000 kr på Plejd-dimmers. Men jag vill göra så mycket mer. Och jag inbillar mig att i framtiden kommer man säkert att byta controller både en och två gånger, och då vill man ju inte behöva riva ut och byta alla dimrar i huset (samt betala elektriker för att det ska utföras av någon med formell behörighet).
 
Skulle säga att det finns en hel del dold reklam för Plejd-grejorn i detta forum.
Att rekommendera dessa grejor för hemautomation när inte en gateway finns att uppbringar är inte ett särskilt bra råd.
 
A
I mitt fall handlar det inte om reklam, jag har alltid kört Eltako, men efter att ha stött på Plejd på en elmäsaa i Malmö så provade jag.

Jag är inte ute efter hemautomation, jag vill styra lite belysning och tycker då att det är helfestlig med en app och att man kan kolla ihop grejerna och få dem att göra en massa saker.

Jag har ingen aning om deras grejer är bättre eller sämre än någon annans, men förbannat användarvänliga är de i alla fall.
 
  • Gilla
Härryda2015
  • Laddar…
H HouseMartin skrev:
Jag börjar misstänka att min begränsade kunskap leder hjälpsamma svar åt fel håll på något sätt.

De LED-spots som vi har valt levereras, på gott och ont, med ett drivdon för varje spot. Elen är därför dragen på ”traditionellt vis”.

Det jag är sökande kring är vilka dimmer-puckar som jag bör använda mig av vid strömbrytaren? Har sett Fibaro dimmer - börjar väl bli till åren (ej z-wave +), och gillar väl inte låga laster utan någon workaround.
Qubino gör väl någon dimmer. Vet inte vilka andra bra alternativ som finns?
Du måste skilja på dimrar (som är avsedda att styra lampor eller drivdon, och dimbara LED-drivdon.
Det är det senare som ger dig framtidssäkringen, särskilt om du tror på Z-wave.
(Dimmers är bara en plåsterlösning du aldrig kommer att bli nöjd med pga EMC-problem o annat, beroende på just ledningslängder, LED typ och driver)
Dessa dimbara LED-drivers kan styras både med Z-Wave och via tryckknapparna som man har i ett traditionellt system.
Du är i samma läge som jag själv, har inte bestämt mig för vilka drivers som är bäst, men förebereder genom att tänka igenom ledningsdragning och tex se till så det finns jord framme på alla ställen där jag kan tänkas vilja sätta en LED-driver i framtiden när priser och funktionalitet nått till mina krav.
Tills dess kan man sätta halogener, eller LED, och använda de små, ej dimbara, och billiga drivdon som följer med, och sedan efterhand uppdatera o koppla ihop LED till grupper och ett antal med centrala drivdon med den funktionalitet man önskar.
 
K karlmb skrev:
Du måste skilja på dimrar (som är avsedda att styra lampor eller drivdon, och dimbara LED-drivdon.
Det är det senare som ger dig framtidssäkringen, särskilt om du tror på Z-wave.
(Dimmers är bara en plåsterlösning du aldrig kommer att bli nöjd med pga EMC-problem o annat, beroende på just ledningslängder, LED typ och driver)
Dessa dimbara LED-drivers kan styras både med Z-Wave och via tryckknapparna som man har i ett traditionellt system.
Du är i samma läge som jag själv, har inte bestämt mig för vilka drivers som är bäst, men förebereder genom att tänka igenom ledningsdragning och tex se till så det finns jord framme på alla ställen där jag kan tänkas vilja sätta en LED-driver i framtiden när priser och funktionalitet nått till mina krav.
Tills dess kan man sätta halogener, eller LED, och använda de små, ej dimbara, och billiga drivdon som följer med, och sedan efterhand uppdatera o koppla ihop LED till grupper och ett antal med centrala drivdon med den funktionalitet man önskar.
Tack för förklaringen karlmb. Nu tror jag att jag börjar komma något steg framåt.

De LED-spottar som jag har valt har dimbara LED-drivdon (Fasdimring (bakkant), Fasdimring (framkant)). Fullständig spec finns här:
http://www.hidealite.se/Produkter/I...2_Tune/1511439-2245990.html?variantId=2245981

Vi vill dock göra klart huset helt när vi nu renoverar och vill inte vänta med att få dimmerfunktion tills senare. Då är min förståelse att vi bakom strömställarna behöver montera själva dimmern, och då förslagsvis en z-wave dimmer. Jag har sneglat på Qubino Flush Dimmer men blivit lite fundersam om det är rätt då den kräver extern säkring (som verkar vara en efterhandskonstruktion). Fibaro har ju sin, men den behöver en "workaround" för att funka med låga laster (som LED).

Det jag vill undvika är att lägga massa pengar på en "dum dimmer" för att senare byta ut den för lika mycket pengar igen mot en Z-wave dimmer. Som jag förstår det så funkar z-wave dimrarna precis som en "dum dimmer" om man inte kopplar upp dem mot en z-wave controller. Så då kan man ju börja med att ha dem "dumma" och sedan i lugn och ro koppla upp dem mot en controller efter inflyttning och fixa de scenarier och funktioner som man vill ha. Kan ju även tänkas att man inte använder z-wave funktionen på några av dem någonsin, men då är det ingen förlust för de verkar inte kosta mer än en vanlig dum dimmer i vilket fall.

Baserat på ovanstående, så har jag väl egentligen 3 frågor och inte 2 som jag skrev från början:
1. Har jag fattat funktionen med z-wave dimrar rätt ovan? Funkar de som dumma dimrar tills man kopplar in dem?
2. Vilka z-wave dimrar ska jag installera i huset som jag helrenoverar?
3. Finns det några som även klarar "dubbelbrytare"?

Tack på förhand.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.